Aby turbodiesel dlho slúžil
13.12.2011 12:36
Milé vodičky,
po mojich dlhoročných skúsenostiach s vozidlami vybavenými turbodieselovými motormi a skutočnosťou, že na Slovensku jazdí čoraz viac vozidiel s takýmito motormi v spojení s touto nádhernou webovou stránkou, som sa rozhodol ponúknuť Vám zopár rád z bežného života aby ste sa vyhli zbytočným investíciám do opráv turbodieselových motorov a ich súčastí.
Turbodieselové motory sa používajú väčšinou do vozidiel, ktorých majitelia jazdia často a chcú usporiť na palive. Taktiež súčasné turbodieselové moderné motory poskytujú obrovský dosiahnuteľný výkon pri viditeľnej úspore pohonných hmôt. Milé dámy, ihneď ako si zadovážite Vášho novučičkého miláčika a vyjdete s ním z predajne bolo by dobré uvedomiť si, že motor Vášho miláčika je surový. Nie je celkom pravdou to, čo tvrdia predajcovia, že motor je zabehnutý a Vy ho môžete využívať na plný výkon ihneď! Je veľmi dôležité ho „zabehnúť“. Každý jeden človek je dnes už „odborníkom“ na motorové vozidlá a povie Vám možno diametrálne odlišné veci čo sa zábehu týka. Ja osobne z mojich skúseností hovorím, že vozidlo od novoty jazdíme opatrne a nevytáčame ho na plný výkon. Po prejdení prvých tisíc kilometrov Vám zručnejším odporúčam skontrolovať si hladiny olejov a mazadiel a eventuálne ich doplniť. Taktiež si vizuálne skontrolujte brzdové kotúče a doštičky, či tieto sadli tak ako majú. Pokiaľ to nezvládate požiadajte svoje mužské polovičky o kontrolu alebo sa obráťte na autoservis, ktorému dôverujete. Po tejto kontrole absolvujte ešte približne 4 tisíc kilometrov podobným jemným módom a po týchto kilometroch by mal byť motor pripravený na postupné zabiehavanie pod vyššími otáčkami.
Motorom môžete dôverovať, dávajte si však pozor na seba a Vaše okolie. Uvedomte si, že väčšina motorov je v záruke a pokiaľ budete dodržiavať týchto zopár pravidiel, bude motor bežať bez problémov veľmi dlho.
Po studenom štarte, približne po dobu troch minút jazdite jemne a zbytočne motor nevytáčajte. Turbodúchadlo treba nechať voľne dosiahnuť pracovnú teplotu. Je veľmi zlé hneď za studena prudko akcelerovať a točiť turbo na maximum. Turbodúchadlo je citlivá súčiastka a pri vytáčaní za studena sa môže kedykoľvek rozthať.
Pri Vašich dojazdoch nevypínajte motor ihneď, pretože tým zamedzíte vychladeniu turbodúchadla, následkom čoho sa môžu zadrieť jeho ložiská. Táto situácia môže nastať po rýchlej jazde na diaľnici, kde sa turbodúchadlo rozžeraví. Vy zastavíte na čerpacej stanici a automaticky ihneď vypnete motor. Toto je pre turbodúchadlo nepríjemná situácia, pretože nestihlo vychladnúť na prijateľnú teplotu. V tejto situácii by som Vám poradil presne to, čo pri studenom štarte. Pred vypnutím motora a vytiahnutím kľúčika zo spínacej skrinky zastavte pri stojane, kľudne si odopite bezpečnostný pás, vyberte si potrebné veci, peniažky, doklady. Dáte tým čas turbodúchadlu aby sa vychladilo a až po tomto vypnite motor. Nedodržiavanie tohto pokynu sa prejaví na Vašom miláčikovi veľmi skoro po prejdení zhruba 100 – 150 tisíc kilometrov, ale kľudne aj skôr. Turbodúchadlo začne pískať a to je neklamný znak jeho blížiaceho sa konca. Necitlivé zaobcházdanie s turbodieselovým motorom sa Vám vôbec neoplatí, pretože nové turbodúchadlo stojí v priemere viac ako tisíc eur. Zoženiete aj repasované turbá, ale tie stoja iba o málo menej ako nové. To isté platí aj pri benzínových motoroch s turbodúchadlom. Každý motor s turbodúchadlom je taktiež vybavený tzv. vstrekovačmi, ktoré sú veľmi citlivé na kvalitu nafty. Ich závady sa prejavujú podobne ako u turbodúchadiel až na to, že Váš miláčik nenaštartuje vôbec. Ceny vstrekovačov sa pohybujú od 400 do 600 eur za kus a v motore sú obyčajne štyri a viac.
ADITÍVA
Takže rada na záver, pri tankovaní sem tam použite prípravok, ktorý sa volá DIESEL ADITIV START alebo obdobne, pretože ten dodá nafte potrebnú mastnostu a taktiež prečisťuje vstrekovače. Občas znamená 1 dcl aditíva na jednu nádrž približne každých 5tisíc kilometrov.
Milé vodičky,
mnohé z Vás sú oveľa lepšie vodičky ako ktorýkoľvek chlap a vo Vašom záujme a v záujme Vašich peňaženiek si čo najskôr tieto rady osvojte. A nezabudnite:
dodržovať intervaly výmeny olejov, filtrov a náplní predpísaných výrobcom, tankovať na preverených čerpacích staniciach, na opatrné zaobchádzanie s motorom Vášho miláčika pri studených štartoch a dojazdoch a pozor! nepodtáčať zbytočne motor, počúvajte ho a jazdite na príslušnom rýchlostnom stupni.
Text: Stanislav Pšenák