Alfa Romeo a Nicola Larini, šampión DTM, opäť spolu na pretekoch 1000 Miglia 2024
05.06.2024 11:00
• Víťaz šampionátu DTM z roku 1993 je späť na trati pretekov so značkou Alfa Romeo: bude riadiť model 1900 Sport Spider (1954) na „najkrajších pretekoch sveta“, jeho navigátorom bude Giacomo Ciucci.
• Nicola Larini je dodnes v srdciach fanúšikov značky Alfa Romeo a automobilového športu. V rokoch 1987 až 2003 bol továrenským jazdcom Alfa Romeo a v 90. rokoch dvadsiateho storočia dominoval v kategórii cestovných automobilov na okruhoch.
• Na štartovnú čiaru pretekov historických automobilov v Brescii sa postaví aj model Alfa Romeo 1900 Super Sprint (1956). Riadiť ho bude motoristický novinár Andrea Farina, spolujazdcom bude Davide Cironi, influencer s vášňou pre motory.
• K dvom historickým raritám sa pripojí nový kompaktný model Alfa Romeo Junior, ako aj modely Giulia a Stelvio z exkluzívnej limitovanej série Quadrifoglio Super Sport, ktoré vzdávajú hold prvému víťazstvu značky Alfa Romeo v pretekoch 1000 Miglia v roku 1928 s modelom 6C 1500 Super Sport.
V dňoch 11. až 15. júna sa uskutoční 42. ročník pretekov 1000 Miglia pre historické automobily – „najkrajších pretekov na svete“ ako povedal Enzo Ferrari. Tohto roku bude na nich štartovať vyše 400 automobilov. Z nich vyše 50 bude značky Alfa Romeo, čo z nej robí najväčší tím a nespornú ikonu talianskeho automobilového športu. Dva automobily sú exempláre historickej kolekcie Alfa Romeo z firemného múzea v Arese: 1900 Super Sport (1954) a 1900 Super Sprint (1956).
Alfa Romeo 1900 Super Sport bude riadiť Nicola Larini, víťaz šampionátu DTM v roku 1993 s prototypom Alfa Romeo 155 V6 TI, jeho spolujazdcom bude skúsený navigátor rely Giacomo Ciucci. Návrat Lariniho za volant automobilu Alfa Romeo na pretekoch oživí silné emócie všetkých fanúšikov automobilového športu a osobitne priaznivcov značky Alfa Romeo, ktorí si pamätajú jej prenikavé úspechy v 90. rokoch dvadsiateho storočia v rozličných národných majstrovstvách cestovných automobilov na okruhoch. Alfa Romeo 1900 Super Sprint (1956) bude na 1000 Miglia riadiť Andrea Farina, motoristický novinár a expert na historické automobily jeho navigátorom bude Davide Cironi, influencer a YouTuber s vášňou pre motory.
Tieto dve historické rarity budú sprevádzať nové modely Giulia a Stelvio Quadrifoglio Super Sport zo špeciálnej limitovanej série, venovanej prvému víťazstvu značky Alfa Romeo na 1000 Miglia v roku 1928 s modelom 6C 1500 Super Sport. Verejnosť bude môcť vidieť po prvý raz za jazdy aj nový model Alfa Romeo Junior. Tento kompaktný automobil opäť prináša športový charakter Alfa Romeo do najväčšieho segmentu európskeho automobilového trhu. Aktuálne modely nadväzujú na tradíciu značky s drakom v logu, ktorá od roku 1910 vždy vyrábala automobily, poskytujúce športový zážitok z jazdy v každodennom živote a preto si našla milióny fanúšikov na celom svete.
Dva prestížne modely Alfa Romeo na pretekoch
Legendárne preteky 1000 Miglia sa od roku 1927 do roku 1957 jazdili na bežných cestách na trase Brescia – Rím – Brescia ako rýchlostné preteky športových automobilov. Po obnovení od roku 1977 pokračujú po takmer rovnakej trase ako jazda pravidelnosti pre historické automobily (Mille Miglia Storica). Štartovať sú oprávnené iba automobily vyrobené do roku 1957, ktoré buď pretekali, alebo boli registrované v pôvodných pretekoch.
V aktuálnom 42. ročníku (v rokoch 1978 – 1981 sa preteky nekonali) sa predstavia v pohybe dve umelecké diela z Heritage collection, oddelenia koncernu Stellantis, zameraného na opatrovanie a propagáciu historickej tradície jeho talianskych značiek. Predovšetkým je to unikátny model 1900 Sport Spider (1954) – otvorený pretekový spider, z ktorého boli vyrobené iba dva exempláre. Poháňa ho štvorvalec DOHC s objemom 1977 cm3 vybavený dvoma dvojitými karburátormi Weber s výkonom 102 kW (140 k). Vďaka vynikajúcej aerodynamike a nízkej hmotnosti iba 880 kg tento výkon umožňuje dosahovať rýchlosť až 220 km/h. Vozidlo má priestorový rúrkový rám a hliníkovú karosériu, ktorú navrhol Franco Scaglione pre štúdio Bertone. Inovatívnymi prvkami konštrukcie, prispievajúcimi k vysokej výkonnosti a dobrej ovládateľnosti, sú 5-stupňová prevodovka a zadná náprava typu De Dion. Tento výnimočný automobil bude mať štartovné číslo 289.
S číslom 392 bude jazdiť model 1900 Super Sprint (1956), elegantné kupé reprezentujúce typický automobil Gran Turismo (GT) polovice dvadsiateho storočia. Slovami dobového reklamného sloganu „rodinný automobil, ktorý vyhráva preteky“. Jeho konštrukcia vychádza zo skrátenej podlahovej plošiny štvordverovej limuzíny Alfa Romeo 1900 Berlina, ktorá sa vyrábala od roku 1950 a patrila do vyššej strednej triedy. Kupé poháňa štvorvalec DOHC 2,0 litra s výkonom 85 kW (115 k) pri 5500 otáčkach za minútu. V 50. rokoch dvadsiateho storočia bolo bežné, že talianski dizajnéri kupovali podvozok a mechanické komponenty veľkosériových automobilov Alfa Romeo a vyrábali k nim vlastné karosérie. Spoločnosť Carrozzeria Touring z Milána takto vyrobila za dva roky takmer 300 exemplárov kupé Alfa Romeo 1900 Super Sprint.
Nicola Larini a epické víťazstvá Alfa Romeo v kategórii cestovných automobilov
Od roku 1992 do roku 2007 značka Alfa Romeo dominovala v motoristickom športe v kategórii pretekov cestovných automobilov na okruhoch. Najprv to bolo s modelom 155 a potom 156, pričom napísala nezabudnuteľné kapitoly do histórie motoristického športu niekoľkými desiatkami víťazstiev v národných majstrovstvách v Taliansku, Nemecku, Španielsku a Veľkej Británii. Prvým úspechom bolo víťazstvo Nicolu Lariniho v talianskom šampionáte Superturismo v roku 1992 s modelom 155 GTA: Po ňom ďalší rok nasledovalo víťazstvo v nemeckých majstrovstvách cestových automobilov DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) s prototypom Alfa Romeo 155 V6 TI, postaveným pre novo zavedenú kategóriu FIA Class 1. V seriáli DTM, ktorý bol roky považovaný za najprestížnejšie majstrovstvá cestovných automobilov na svete, začiatkom 90. rokov dvadsiateho storočia štartovali výlučne nemeckí výrobcovia. To trvalo do roku 1993, kedy sa značka Alfa Romeo rozhodla nasadiť svoj oficiálny továrenský tím Alfa Corse s dvoma prototypmi 155 V6 TI, ktoré riadili Alessandro Nannini a Nicola Larini. Niekoľko ďalších automobilov Alfa Romeo nasadili súkromné tímy s podporou výrobcu. Debut Alfa Romeo v DTM bol senzačný. Už v prvých pretekoch na okruhu Zolder (Belgicko) Nicola Larini zvíťazil v obidvoch jazdách. Do konca sezóny vyhral celkovo 10 z 20 pretekov, k čomu pridal Nannini dve víťazstvá. Spolu s umiestneniami na stupienkoch víťazov, ktoré talianski jazdci vybojovali, to prinieslo značke Alfa Romeo majstrovský titul v hodnotení výrobcov a Larinimu víťazstvo šampionátu v hodnotení jazdcov. Bol to skutočný šok pre nemeckých konkurentov, ktorí sa museli zmieriť so skutočnosťou, že talianska značka hneď vo svojom debutovom roku vybojovala majstrovský titul v obidvoch kategóriách týchto automobilových pretekov špičkovej úrovne. V roku 1994 nasledoval triumf v anglických majstrovstvách cestovných automobilov na okruhoch BTTC (British Touring Car Championship) a ďalšie víťazstvá v rozličných častiach sveta. Po skončení homologácie modelu 155 ho v roku 1998 nahradil model 156. Ten pokračoval na ceste úspechu a počas kariéry trvajúcej 10 rokov si na svoje konto pripísal 13 majstrovských titulov v hodnotení výrobcov a jazdcov a dokonca vybojoval víťazstvo ešte aj v posledných pretekoch v roku 2007 na ktorých štartoval v čase, keď už jeho výroba bola niekoľko rokov skončená.
Alfa Romeo Junior, športovosť v kompaktnom formáte
Športové srdce, kompaktný formát a taliansky dizajn na prvý pohľad. Nový model Alfa Romeo Junior je jedinečný objekt, kombinujúci príťažlivý dizajn s najvyspelejšou technikou v oblasti komfortu, jazdnej dynamiky a digitálnej konektivity. K vysokej úžitkovej hodnote prispieva najväčší základný objem batožinového priestoru (400 litrov) v triede v rámci segmentu premium. Nový model je k dispozícii v hybridnej a elektrickej verzii, ktoré sa nelíšia v oblasti estetiky a vybavenia, pretože ide o autentický model Alfa Romeo. Kompaktný automobil 4-metrového formátu prináša do najväčšieho segmentu automobilového trhu v Európe nového, aktuálneho športového ducha, ktorý nie je založený výlučne na výkone ale na celom komplexe rozličných atribútov. Samozrejme, tento odvážny a ambiciózny cieľ by nebolo možné dosiahnuť bez vyše storočnej športovej histórie značky budovanej na pretekových okruhoch a bežných cestách. Alfa Romeo Junior je akousi „príručkou“ pre taliansku značku sústreďujúcu sa na uspokojenie zmyslových potrieb a považujúcu automobil za vzrušujúci produkt, ktorý treba užívať aktívne a s vášňou.
Ďalšie informácie o Alfa Romeo Junior nájdete https://www.alfaromeo.sk/modely/junior.
Giulia a Stelvio Quadrifoglio Super Sport, hold modelu 6C 1500 SS, ktorý v roku 1928 vyhral Mille Miglia
Ako sprievodné vozidlá sa na 42. ročníku pretekov 1000 Miglia predstavia aj dva aktuálne modely Giulia a Stelvio Quadrifoglio Super Sport zo špeciálnej limitovanej série (spolu 450 kusov pre celosvetový trh), oslavujúce víťazstvo legendárneho modelu 6C 1500 Super Sport, s ktorým posádka Campari a Ramponi v roku 1928 vyhrala preteky Mille Miglia. Giulia a Stelvio Quadrifoglio Super Sport sú označené logom Quadrifoglio s novou výraznou interpretáciou – po prvý raz na čiernom podklade. Tieto dva automobily sú na špičke svojich segmentov jazdnými vlastnosťami, výkonovou hmotnosťou a jedinečným zážitkom z jazdy Alfa Romeo. Obidva poháňa motor V6 2.9 biturbo s výkonom zvýšeným na 382 kW (520 k), prevodové ústrojenstvo s 8- stupňovou automatickou prevodovkou je doplnené mechanickým diferenciálom zadnej nápravy so zníženou svornosťou. Giulia a Stelvio Quadrifoglio Super Sport poskytujú najlepšiu jazdnú dynamiku v triede, ktorá je zásluhou ľahkej konštrukcie, ku ktorej prispieva celohliníkový motor, hliníkové dvere a predné blatníky, ako aj prvky z karbónu – kĺbový hriadeľ, kapota motora, zadný spojler a aerodynamické nadstavce prahov.
Ďalšie informácie o nových modeloch Giulia a Stelvio Quadrifoglio Super Sport nájdete tu.