Alfa s Elánom

19.03.2012 13:33

Jano Baláž - skladateľ, hudobník, bývalý pretekár a stály člen skupiny Elán si zajazdil na Alfa Romeo 159

Koľko máte za svoj život odjazdených kilometrov?
Mám skoro tri milióny odjazdených kilometrov. To je snáď slušné na môj vek. Veď už  jazdím 40 rokov a musím pripomenúť, že 15 rokov som ešte pretekal na rôznych autách.

Boli aj nejaké ceny na pretekoch, ktoré ste odjazdili?
V roku 1996 som prvýkrát vyhral Fiesta Cup a bol som aj vícemajster Slovenska v triede do 1600 cm3 na Honde Civic. Cením si, aj vícemajstra v dieseloch  na pretekárskom Seate Leon a musím povedať, že tento diesel mal zo všetkých závodných špeciálov najlepší ťah motora. To sú ceny, ktoré si najviac vážim, samozrejme okrem iných tiež hodnotných umiestnení. Jazdil som Európu, ale len okruhy, lebo kopce som síce jazdil, ale to ma až tak nebavilo. Je to skôr nuda a otrava.

Skončili ste s pretekaním. Prečo?
Mal som veľa povinností, nielen v kapele, ale bolo menej sponzorov a zohnať milión korún na rok nebolo ľahké. Pretekanie je veľmi finančne náročný koníček, ale ak mám povedať pravdu, tak by som si ešte zajazdil jednu sezónu.  

Aký je rozdiel v jazdení na sériovom a pretekárskom aute?
To sa nedá porovnať. Naozaj neporovnateľná vec. Niektoré manévre sa nedajú robiť s normálnym autom. Pri pretekaní je to fyzicky pomerne náročné, na koordináciu pohybov, radenie a iné. Ak odjazdíte zle veľa zákrut, tak sa to nazbiera v sekundách a to potom ovplyvní váš výsledok a poradie v pretekoch. Upravené auto podľa noriem je vždy lepšie mať, to je bez debaty....

Pamätáte si na akom aute ste sa učili jazdiť v autoškole?
Jasné! Na Škode 100. Syna aj dcéru som učil jazdiť a oni išli len na skúšky. Kedysi to bolo možné. Syn mal sedemnásť a v USA už mohol jazdiť, keď tam študoval, ale u nás také niečo nebolo možné.

Vaše prvé auto?
Moje prvé auto som mal v osemnástich rokoch a bol to Moskvič, kde bolo radenie pod volantom. Naučil som sa na ňom jazdiť a veľmi rád spomínam na začiatky práve s týmto autom.

Akí sú dnešní vodiči na cestách?
Hlúpa arogancia nemá hraníc. Ľudia si kúpia silné autá a myslia si, že si kúpili aj pravidlá cestnej premávky. Kolóny, neplynulosť jazdy mnohých vodičov ma vytáča. Už vidím, keď idem za niekým, že nevie jazdiť. Mnohí vedia rýchlo jazdiť len po rovinke a v zákrute brzdí o dušu.  Pre mňa šmyk je normálna vec, aj brzdenie šmykom, pri tom som nevyletel z cesty a nenabúral som.

Pokuty platíte alebo predsa len sa to dá riešiť dohovorom?
Ak sa dá, tak sa snažím vykecať bez pokuty, ale sú prípady, kedy platím a nič iné mi nezostáva. Ak sa neponáhľam, tak jazdím v norme podľa pravidiel, ale stalo sa, že som trasu Bratislava – Žilina urobil za hodinu. To bolo kedysi, pamätám si, že so Subaru som išiel aj 270 km/h. Dnes by sa to už nedalo a hlavne potrebujem vodičák, tak zbytočne neriskujem.

Žien na cestách ako vodičiek pribúda. Čo si o nich myslíte?
Je to individuálne. Poznám dobrých vodičov mužov i ženy. Jednou z nich je aj tá moja, ktorá je výborná vodička. Možno je to aj tým, že je bývalá lyžiarka a má cit pre sklz.

Čo iné okrem auta ste jazdili?
Tak boli nejaké skútre, ale na veľké motorky je predsa len Jožo, ale ja určite nie. Aj keď uznávam, že v kolónach a pri parkovaní to má svoje výhody. Možno nie každý má v živote šťastie si zapilotovať stíhačku MIG 29. Mne sa to podarilo a hore v lufte som si to vyskúšal, ale nebál som sa, pretože pilot mohol hocikedy prevziať riadenie. Bolo to neporovnateľné s ničím, ale úžasný pocit to bol. To musím uznať!

Máte nejaký motoristický príbeh z koncertovania s Elánom?
Pamätám si na výborné jazdenie na šesťprúdových diaľniciach v Jerevane, kde sme žiadne nehody nezažili. Avšak z Nemecka na východ Slovenska bol zaujímavý tým, že keď sme ráno  prichádzali a ja som išiel prvý a za mnou Jožo zabočil do lesa, tak som zacúval a skoro som padol do jamy. Našťastie som ostal stáť na stromoch. Do dediny som zbehol a nakoniec ma traktor vytiahol. Na svoj kšeft čakal majiteľ traktora v krčme, lebo som nebol jediný. Inak v zahraničí, keď sme koncertovali s Elánom, tak sme viac lietali ako jazdili na autách.

Vlastníte taktiež Alfa Romeo. Ako sa vám páčil dvojlitrový motor na dieselovej Alfa Romeo 159?
Áno, mám Alfa Romeo 156. Toto auto bol môj sen, ktorý som si splnil. Dodnes karoséria nezostárla, je to moje druhé auto v garáži, ktoré občas vyvetrám. To prvé je Ssang Yong Rexton. Síce má spotrebu desať litrov, ale je to veľká štvorkolka s obrovským kufrom. To v našej rodine potrebujeme.
Testovaná 159-tka bola v čiernej farbe zvodná a sexy. Interiér taký fajnový a do detailov prepracovaný ako sa na talianov patrí. Všetko som mal po ruke. Elegantnosť interiéru dodala svetlá koža, ktorá vynikala v kontraste. Výkon dvojlitrového diesela bol adekvátny a čo som potreboval, to som z auta dostal. Mám rád pohodlné sedadlá a šesťstupňový manuál mi tiež vyhovoval, takže môžem povedať, že stále budem fanúšikom elánu tejto značky ako majú radi fanúšikovia náš ELÁN.

Text: Alena Chorvátová
Foto: autorka

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode