Audi SQ7 TDI: Inovačná ofenzíva
04.03.2016 12:00
S výkonom 320 kW (435 k) a maximálnym krútiacim momentom 900 Nm je nové Audi SQ7 TDI* najsilnejším naftovým SUV na trhu. Aj v mnohých iných oblastiach techniky sa posúva na špičku pred konkurenciou. Jeho novo vyvinutý motor 4.0 TDI využíva svetovú novinku: elektricky poháňaný kompresor, ktorý zabezpečuje SQ7 TDI suverénnu akceleráciu pri rozjazde. Pri tom spotrebuje priemerne iba 7,4 litra nafty na 100 kilometrov.
- Prvý model S v rade Audi Q7
- Svetová novinka: elektricky poháňaný kompresor
- Nové prvky u Audi: výkonná 48-voltová paralelná elektrická sieť a elektromechanické aktívne stabilizátory
Prepĺňanie: súhra troch kompresorov
Motor 4.0 TDI je vyvinutý od základu nanovo. Spája výkon prekonávajúci konkurenciu s nízkou spotrebou paliva a zaručuje maximálnu dynamiku. Agregát V8 má objem presne 3.956 cm3. Dva turbokompresory sa zapájajú selektívne podľa koncepcie stupňovitého prepĺňania. Pri nízkom a strednom zaťažení motora sa výfukové plyny motora privádzajú iba k jednému turbokompresoru. Druhý turbokompresor sa pripája až pri vyššom zaťažení motora. Elektricky poháňaný kompresor (EAV) podporuje prácu dvoch turbokompresorov predovšetkým v oblasti nízkych otáčok a tým zabezpečuje dynamický rozjazd.
Veľké SUV od Audi svojim výkonom 320 kW (435 k) a maximálnym krútiacim momentom 900 Nm, dosahovaným v pásme od 1.000 do 3.250 otáčok za minútu, vytvára nové špičkové hodnoty v segmente. Zrýchľuje za 4,8 sekundy z 0 na 100 km/h, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. V novom európskom cykle (NEDC) sa uspokojí so 7,4 litra nafty na 100 kilometrov. To zodpovedá emisii CO2 194 gramov na kilometer.
Koncepcia prepĺňania a elektrická sústava: EAV a 48‑voltová paralelná elektrická sieť
V Audi SQ7 TDI* sa celosvetovo po prvý raz v sériovom automobile uplatnil elektricky poháňaný kompresor. EAV výrazne podporuje motor 4.0 TDI pri rozjazde a zrýchľovaní z oblasti čiastočného zaťaženia – to umožňuje vysokú dynamiku bez tzv. „turbo-diery“. Elektrický kompresor je umiestnený v prúde vzduchu za chladičom komprimovaného vzduchu blízko pri motore. Pretože EAV pre nárast prepĺňacieho tlaku nepotrebuje energiu výfukových plynov, dá sa použiť kedykoľvek a tým predstavuje univerzálne riešenie pre tradičné slabé stránky klasického turbokompresora. Vďaka tejto technike je oneskorená reakcia minulosťou. EAV vytvorí za menej ako 250 milisekúnd prepĺňací tlak, potrebný pre dynamický rozbeh motora. Lopatkové koleso kompresora, poháňané kompaktným elektromotorom sa roztáča až do 70.000 otáčok za minútu. Tým motor 4.0 TDI dosahuje svoj vysoký krútiaci moment bez citeľného spomalenia – pri stlačení pedála akcelerátora je okamžite k dispozícii. To je veľké plus, predovšetkým pri rozjazde.
V osemvalci 4.0 TDI sa po prvý raz pri naftovom motore Audi používa Audi valvelift system (AVS), osvedčený pri benzínových motoroch značky. Na strane nasávania aj výfuku sú na vačkových hriadeľoch k dispozícii dva profily vačiek. Na strane nasávacích ventilov jeden profil vačky podporuje spolu s EAV dynamický rozjazd vozidla, druhý profil zabezpečuje lepšie plnenie valcov a tým optimalizuje výkon pri vysokých otáčkach. Na strane výfukových ventilov systém AVS umožňuje zapojenie druhého turbokompresora. Systém stupňovitého prepĺňania zapája dva turbokompresory tak, že pri nízkych otáčkach pracuje iba jeden turbokompresor a pri vyššom zaťažení a otáčkach sa navyše aktivuje aj druhý turbokompresor. Vďaka tomu zákazník profituje z priaznivého priebehu krútiaceho momentu a dynamickej reakcie motora v celom rozsahu otáčok.
Hodnoty spotreby uvedených modelov:
Audi SQ7 TDI:
Vozidlo sa ešte nepredáva. Nemá ešte typové schválenie k prevádzke a preto nepodlieha smernici 1999/94/ES.
Hodnoty spotreby paliva a emisií uvedené v texte sú predbežné.