Biela veľryba
09.08.2015 13:50
Ubehlo už dlhých 12 rokov, čo sa na automobilovej scéne predstavilo Sorento, veľké SUV s off-roadovým charakterom. Už druhá generácia nepatrila k drobčekom a najnovšia tretia je ešte váčšia, krajšia a hlavne dospelejšia. Je o 15 mm nižšia, 95 mm dlhšia a z profilu pripomína skôr veľké terénne kombi. Ide o univerzálne auto a s pohonom všetkých kolies stvorené na všetky možné povrchy. Predná časť auta s tygrím nosom je neodmysliteľnou časťou kórejskej značky Kia. No najvýraznejším prvkom je predná maska, ktorú vypĺňa štruktúra podobná včeliemu plastu a atypický tvar veľkých hmloviek.
Po usadnutí do interiéru vám bude hneď jasné, že Sorento je ideálne rodinné luxusné auto, pri ktorom si nikto nebude sťažovať na nedostatok priestoru. Výhľad z auta je úchvatný všetkými smermi a pri stiahnutí panoramatického strešného okna, sa interiér ešte viac rozjasní a prevzdušní. Predné kožené sedadlá sú veľmi pohodlné, elektricky ovládané a vyhrievané, čím ulahodia vášmu chrbtu. Na zadných sedadlách by ani Sklenaříková nemala problém so svojimi dlhými nohami. Zaujme nielen bohatá výbava, ale aj kvalita použitých materiálov a dielenské spracovanie. Multifunkčný kožený volant má ideálnu hrúbku venca a veľmi dobre sa drží. Z jeho ramien sa ovládacími tlačidlami a rolovacími ovládačmi obsluhuje rada funkcií ako audiosústava, hlasové ovládanie telefónu cez bluetooth handsfree alebo obmedzovač rýchlosti či tempomat. Ten bol adaptívny a dokonale udržiaval optimálny odstup od auta idúceho pred nami. Páčili sa nám moderné budíky s technológiou Supervision a vďaka ich veľkosti májú ďalekozrakí vodiči všetky dôležité informácie v super kvalite.
V stredovom paneli sa ukrýva vkusný osempalcový dotykový displej s peknou čitateľnou grafikou. Obsluha navigácie bola vynikajúca no najviac potešila cúvacia kamera, ktorá ponúka obraz aj z vtáčej parspektívy. Famózny špičkový zvuk audiosystému Infinity nás sprevádzal počas jazdy, ale nájdete ho len v najvyššej výbave Premium. Pre možných záujemcov je možnosť zakúpiť si tretiu radu sedadiel čo v podstate zmenší základný objem batožinového priestoru 660 litrov. Po sklopení operadiel zadných sedadiel získate priestor rovnajúci sa malej dodávky 1 732 litrov. Kia v tomto modeli ponúka len jedinú alternatívu pohonu a tým je dieselový štvorvalec 2,2 CRDi o výkone 147 kW.
Nie je to žiadny trhač asfaltu, no svojím objemom sa dokáže postarať o plne obsadenú posádku s naloženým kufrom. Motor silný ako bizón, priadúci ako mačka a kultivovaný chod, to je zažitok, na ktorý tak rýchlo nezabudnete. Vynikajúca pružnosť motora v prípade náhleho zrýchlenia sa hneď prejaví. Stačí zatlačiť na plynový pedál do podlahy a lúsknutím prsta tento kolos s 1820 kg vyrazí ako blesk vpred. S pohonom na všetky kolesá sa nestratí ani v teréne. Musíme pochváliť spoluprácu automatickej šesťstupňovej prevodovky s motorom. Automat pri zmenách rýchlosti radil úplne hladúčko a k dispozícií je možnosť sekvenčného radenia pohybom páky dopredu alebo dozadu, no prišlo nám to zbytočné. Podvozok si poradí s rozličnými nástrahami ciest a pri možnom boji s nedočátavosťou pomáha novinka v podobe kontroly trakcie ATCC. Svižná jazda prudkými zákrutami tam je ako doma a skvelo drží stopu. Musím uznať, že Sorento nás naozaj prekvapilo. Aj po dlhšej jazde za volantom som necítil únavu ani bolesti chrbta. Ozajstné pohodlie a komfort. Nemožno opísať opísať všetky plusy a vymoženosti tohto auta, preto odporúčame ho vyskúšať a verte, že ťažko sa s ním budete lúčiť.
Text a foto: Ľubomír Feckanín
Kia Sorento 2,2 CRDi AT Platinum | |
Zdvihový objem cm3 | 2199 |
Max. výkon v kW (k) pri 1/min | 147/3800 |
Max krútiaci moment v Nm pri 1/min | 440/1750-2750 |
Maximálna rýchlosť v km/h | 203 |
Zrýchlenie v sek. 0-100 km/h | 9,6 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km) | 7,7/6,1/6,7 |
Základná cena od | 42 500 € |