BMW M oslavuje 50 rokov: V Danubiane aj s BMW M1 Art Car by Andy Warhol a taktiež s najrýchlejším barom na svete BMW M3 Pick up so šampanským Moët & Chandon

21.06.2022 21:40

Spoločnosť BMW Slovenská republika pripravila v termíne 21. – 26. júna 2022 v bratislavskom múzeu moderného umenia Danubiana jedinečnú oslavu 50 rokov od založenia divízie BMW Motorsport, ktorá sa neskôr pretransformovala na BMW M. Vďaka tejto divízii vzniklo najvýkonnejšie písmeno na svete – M.

Na podujatie THE PRIVATE COLLECTION by BMW v Danubiane prišlo okrem priaznivcov značky a milovníkov umenia aj niekoľko vzácnych hostí na kolesách. Najväčšou hviezdou je ikonické BMW M1 ART CAR, pričom ide o prvé vozidlo z kolekcie Art Car, ktoré sa vôbec objavilo na Slovensku. BMW Art Car je kolekcia 19 vozidiel značky BMW, na ktorých sa od roku 1975 umelecky prejavili najvýznamnejší umelci danej doby. Najčastejšie ich pomaľovali, no nájdu sa aj výtvory, ktoré sú sochami či posúvajú výsledné dielo do priestoru medzi fyzickým a digitálnym svetom. Viaceré z týchto umeleckých vozidiel štartovali dokonca na významných pretekoch, najčastejšie na 24-hodinovke v Le Mans.

Návštevníci si môžu výstavu v bratislavskej Danubiane pozrieť už od 21. do 26. júna a to od 10:00 do 18:00 hod. Viac informácií o múzeu a vstupenkách sa dozviete na webovej stránke Danubiany tu.

Najvýznamnejší oslávenec

Vozidlá BMW M pútajú pozornosť vždy a všade, kde sa ukážu. No jeden model nad všetkými vyčnieva. Je to BMW M1, ktoré sa vyrábalo v rokoch 1978 až 1981 a jeho tvary navrhol slávny taliansky dizajnér Giorgetto Giugiaro. Išlo o prvé vozidlo, ktoré vyvíjala priamo divízia BMW Motorsport a okrem úspešného pôsobenia na pretekárskych okruhoch očarilo aj na bežných cestách. Andy Warhol zrealizoval ideu vozidla BMW M1 ART CAR podľa svojich umeleckých predstáv za 28 minút a minul pritom 6 kilogramov farby. Vozidlo bolo štvrtým BMW Art Car v poradí a v roku svojho vzniku štartovalo na pretekoch 24 hodín Le Mans, kde v celkovom hodnotení obsadilo vynikajúcu šiestu priečku.

Vystavené vozidlo BMW M1 ART CAR je pre Slovensko a Slovákov zvlášť výnimočné tým, že ho v roku 1979 vytvoril Andy Warhol, zakladateľ umeleckého smeru pop art a potomok slovenských rodičov, pričom tento rok si pripomíname 35. výročie od jeho úmrtia. Andy Warhol je, okrem mnohých známych diel, aj autorom najdrahšieho umeleckého diela z 20. storočia. Jeho obraz Modrá Marylin sa v máji 2022 vydražil za 195 miliónov dolárov.

Zbožňujem toto vozidlo,” povedal o M1 Andy Warhol po tom, ako niekoľkými švihmi štetca premenil BMW M1 na umelecké dielo.

Pokúsil som sa vytvoriť vizuálny obraz rýchlosti. Keď automobil ide naozaj rýchlo, všetky línie a farby sa rozmazávajú a zlievajú do machule,” povedal Warhol.  BMW M1 dostalo všetky farby.  Warhol uviedol, že rýchlosť jeho práce odrážala stav, ako naň automobil pôsobilo a ako by malo pôsobiť na okolie jeho umelecké dielo.

Diela zo zbierky BMW Art Car boli prezentované v najprestížnejších výstavných priestoroch na svete, ako je napríklad parížsky Louvre alebo Guggenheimovo múzeum v New Yorku. Som presvedčený, že slovenská výstavná premiéra bude úžasným zážitkom, ktorý spojí fanúšikov motorizmu, dizajnu a súčasného umenia z celého stredoeurópskeho regiónu,“ hovorí Oliver Rademacher, riaditeľ BMW Slovenská republika.

 

Skvelá spoločnosť

Na podujatí THE PRIVATE COLLECTION by BMW sa v Danubiane pri príležitosti 50. výročia od založenia divízie BMW M predstaví dovedna 13 skvostných vozidiel BMW M. Okrem najväčšej hviezdy, BMW M1 ART CAR nevyčísliteľnej hodnoty, to bude aj horúca novinka v podobe modelu BMW 740d M Sport Package, či legendárny model BMW 3.0 CSL (E9) z roku 1972, ktorý stál pri zrode divízie BMW Motorsport alebo jedinečný BMW M3 Pick Up. Čistokrvných okruhových športovcov zastupuje na podujatí model BMW M8 GTE.

Keďže divízia M už posúva na vyššiu výkonnostnú úroveň aj motocykle BMW Motorrad, prišiel sa jeden z nich ukázať aj na oslavu – špičkový model BMW M 1000 RR. Najpredávanejší model automobilky, ktorý sa časom rozdelil na rady 3 a 4, má početný okruh priaznivcov, ktorí si prídu na svoje aj na podujatí THE PRIVATE COLLECTION by BMW. Čakajú na nich vozidlá BMW M4 Competition M xDrive Coupé a BMW M3 Competition M xDrive ako aj vozidlo, ktoré spustilo ošiaľ okolo M3 – prvé BMW M3 s označením E30.

Keďže múzeum Danubiana patrí medzi obľúbené výletné miesta na brehu Dunaja, nesmú chýbať ani verzie s otvorenou strechou – dva kusy BMW M4 Competition M xDrive Cabrio a jeden kus BMW M8 Cabrio. Obrovskú popularitu segmentu SAV a SAC reprezentuje vysokovýkonný model BMW X6 M.

Najrýchlejší bar

Protiváhou jedinečného modelu BMW M1 ART CAR bude ďalšie nanajvýš netradičné vozidlo – BMW M3 Pickup z roku 2011. Ide už o druhý automobil tohto druhu. Prvý pick-up v roku 1986 pôvodne vznikol úpravou z BMW radu 3 Cabrio a využíval sa pre potreby divízie BMW Motorsport, nakoľko práve Cabrio malo dodatočné a dostatočné výstuže, ktoré pick-up nevyhnutne potreboval. Napriek označeniu M3 nemalo toto vozidlo tradične rozšírenú karosériu a pôvodne používalo menší, iba 2-litrový motor s výkonom 141 kW (192 k). Originálny 2,3-litrový štvorvalec so 147 kW (200 k) sa pod jeho prednú kapotu dostal až neskôr. Vozidlo reálne slúžilo na prevoz potrebného materiálu a v rámci závodov automobilky BMW jazdilo 26 rokov. Dôležitým momentom je, že na jeho konštrukcii a úpravách sa podieľali aj učni, študenti a stážisti, ktorí tak vďaka tomu získali dôležité skúsenosti a zručnosti.

Tie si na jeho pokračovateľovi z roku 2011, ktorý zavíta aj do bratislavskej Danubiany, precvičili aj kolegovia z komunikačného oddelenia. Keďže nastavovanie jeho podvozka, pohonu a ostatných systémov sa konalo na Severnej slučke okruhu Nürburgring na jar, vypustili do sveta informáciu, že práve pick-up bude popri modeloch Sedan, Cabrio a Coupé štvrtou karosárskou verziou. Podľa vtedajších informácií sa pod prednou kapotou ukrýval motor s výkonom 309 kW (420 k) a vozidlo bolo schopné previezť 450 kilogramov nákladu. Tlačová správa tvrdila, že automobil dosahuje iba o čosi horšiu aerodynamiku ako BMW M3 Coupé, je o 50 kilogramov ľahšie ako BMW M3 Cabrio a pre zníženie ťažiska a zlepšenie dynamických vlastností sa dá jeho 20-kilogramová strecha typu targa odstrániť. Informácia o takomto vozidle v tom čase okamžite prevalcovala médiá.

Málokto si vtedy uvedomil, že táto tlačová správa vyšla 1. apríla a ešte menej ľudí sa asi dočítalo až k poslednému odseku, ktorý nenápadne oznamoval, že ide o jediné vozidlo svojho druhu, ktoré bude slúžiť iba na vnútropodnikovú prepravu. Pravdou však zostáva, že toto druhé vozidlo BMW M3 Pickup získalo, na rozdiel od svojho predchodcu, aj schválenie pre premávku na pozemných komunikáciách.

V bratislavskom múzeu Danubiana bude mať BMW M3 Pickup z roku 2011 jednu špeciálnu úlohu. Na jeho ložnej ploche sa bude celý čas chladiť šampanské zvučnej značky Moët & Chandon založenej v roku 1743, ktorá je synonymom úspechu a ideálnym doplnkom výnimočných momentov. Na podujatí THE PRIVATE COLLECTION by BMW to bude šampanské Moët & Chandon Ice Impérial, prvé, ktoré vzniklo, aby si ho mohli milovníci perlivého moku vychutnávať s ľadom. Práve toto šampanské najlepšie vyjadruje moderný pohľad na značku Moët & Chandon. Zostáva verné stáročnej tradícií, no zároveň je výrazné, plné žiarivých ovocných chutí a elegantnej zrelosti. Moët & Chandon Ice Impérial búra zakorenené zvyklosti, pretože najlepšie chutí, keď sa naleje do širokého vínového pohára a následne sa do neho pridajú tri kocky ľadu.

Zároveň je to aj ideálny spôsob, ako osláviť 50. narodeniny M, najvýkonnejšieho písmena na svete a naplno si vychutnať všetky vozidlá, ktoré sa na podujatí THE PRIVATE COLLECTION by BMW v bratislavskej Danubiane objavia.

BMW ART CAR

„Diela zo zbierky BMW Art Car boli prezentované v najprestížnejších výstavných priestoroch na svete, ako je napríklad parížsky Louvre alebo Guggenheimovo múzeum v New Yorku. Som presvedčený, že slovenská výstavná premiéra bude úžasným zážitkom, ktorý spojí fanúšikov motorizmu, dizajnu a súčasného umenia z celého stredoeurópskeho regiónu,“ hovorí Oliver Rademacher, riaditeľ BMW Slovenská republika.

 

Ikona pomaľovaná Warholom

BMW M1 patrí medzi najtajomnejšie modely produkcie mníchovskej automobilky. Jej vznik je opradený množstvom zákrut a obmotaný túžbou vyhrávať. BMW výnimočný zberateľský artikel s benefitom zabaviť aj najnáročnejších vodičov. Jedna M1 však vytŕča z radu. Pod jej unikátnosť sa podpísal Andy Warhol, umelec so slovenskými koreňmi, ktorého Marilyn sa aktuálne stala najdrahším predaným umeleckým dielom 20. storočia.

 

BMW M1 dostalo svoju sériovú podobu pred viac ako 40 rokmi a malo nadviazať na športový model 3.0 CSL, či vrcholovú pretekársku verziu 3.5 CSL. Mal to byť rýdzi pretekár a unikátny superšport, preto preň BMW pripravilo špeciálny plán. Jeden exemplár automobilka stiahla z pretekárskej dráhy a dala ho do rúk pop artovej legende Andymu Warholovi a on vytvoril unikátne dielo, ktoré nebolo určené na výstavy v galériách. Andy Warhol pomaľoval pretekárske náčinie, upravený špeciál s výkonom 345 kW (470 k) a spravil ho na okruhu neprehliadnuteľným.

 

„Zbožňujem toto vozidlo,” povedal o M1 Andy Warhol po tom, ako niekoľkými švihmi štetca premenil BMW M1 na umelecké dielo. Nízka a aerodynamická M1 bola v poradí štvrtým autom umeleckej kolekcie BMW Art Car Collection. Warhol naniesol 6 kg farby a premenil chladné plechy na unikátnu pojazdnú sochu za 28 minúť, čím celkom zaskočil realizačný tím, ktorý zabezpečoval dokumentáciu tvorby umelca so slovenskými koreňmi. 

BMW M1 dostalo všetky farby.  Warhol uviedol, že rýchlosť jeho práce odrážala stav, ako naň automobil pôsobilo a ako by malo pôsobiť na okolie jeho umelecké dielo. „Pokúsil som sa vytvoriť vizuálny obraz rýchlosti. Keď automobil ide naozaj rýchlo, všetky línie a farby sa rozmazávajú a zlievajú do machule,” povedal Warhol a krátko po poslednom švihnutí štetcom pomaľované BMW M1 ukázalo, či umelecké dielo dokáže byť naozaj rýchle. BMW M1 so štartovacím číslom 76 súťažilo v júni 1979 na pretekoch 24 hodín Le Mans. Nemecký jazdec Manfred Winkelhock a Francúzi Hervé Poulain a Marcel Mignot priviezli Art Car na druhom mieste vo svojej kategórii a v celkovom hodnotení obsadili šiestu priečku.

Ani dnes, viac ako 40 rokov po pomaľovaní M1, záujem o toto BMW neutíchol. Napriek tomu, že automobilka pravidelne nechá pretvoriť niektorý zo svojich modelov a zaradí ho do unikátnej zbierky, práve Warholove dielo ostáva jedno z najkrajších a najikonickejších Art Car všetkých čias. Pred štyrmi dekádami bol Andy známa americká hviezda pop artu a vášeň, s akou stvoril M1 dala karosérii toľko energie, že aj v súčasnosti fascinuje a nestarne. Fanúšikovia zbierky a aj znalci umenia považujú toto vozidlo za najvýznamnejší kúsok celej kolekcie.

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode