Budúcnosť je na dosahu
09.01.2022 19:00
Pohybujeme sa vo svete moderných technológií a presúvame sa v automobiloch poháňanými elektromotormi. Medzi pokročilú technológiu by som zaradil nový Mercedes EQA. Je to v skratke príbuzný od modelu GLA odlišný elektrickým pohonom, ktorý prekvapí nejedného šoféra.
Po dlhšej dobe som mal možnosť vyskúšať si Mercedes a nie len tak hocijaký. Presný názov testovaného modelu je Mercedes-Benz EQA 250 AMG Line. Nové EQA ma priam donútilo zmeniť názor na elektromobily. Dôvodov je hneď niekoľko. Na začiatok by som začal so spotrebou, lebo to bol vždy môj hlavný dôvod, prečo som v minulosti nemal v obľube elektromobily. Na plné nabitie testovanej verzie mi vyšlo 396 km (papierovo 399-426), čo je dosť slušné na elektromotor a hlavne pre triedu A. Viem, že spotreba závisí aj od štýlu jazdy a aj od počasia, ale aj na dlhšie trasy by som sa s autom nebál vydať kvôli navigácii s elektrickou inteligenciou. To znamená, že systém vám vypočíta efektívnu trasu, a ak cieľ sa nachádza ďalej ako vám dovoľuje batéria (kapacita 66,5 kWh), systém vám do vašej cesty zahrnie aj nabíjacie stanice. Ďalší dôvod je rýchle nabíjanie a možnosť nabitia vozidla na veľa miestach. Mercedes poskytuje službu Mercedes me Charge, ktorú môžu zákazníci používať na celom svete. Patrí medzi najväčšiu sieť nabíjacích staníc na svete a len v Európe disponuje 175 000 nabíjacím staniciam a celkovo na svete 450 000 nabíjacím staniciam s možnosťami nabíjania. Ak sa pýtate ako sa platí za nabíjanie, tak vám odpoviem, že sa stačí registrovať na Mercedes me Charge a následne vám príde jednoduché vyúčtovanie.
Neviem ako vy, ale ja som si všimol jednu neprehliadnuteľnú vec u elektrických áut a to sú plné disky. Dôvod je pochopiteľný a tým je odpor vzduchu. Lepší odpor vzduchu = lepšia aerodynamika/lepšia spotreba. Pre info, čelná plocha Mercedesu EQA predstavuje 2,47 m2 meraná v aerodynamickom tuneli. Tieto aerodynamické tvary skrášľujú LED svetlomety, ktoré sú spojené svetelným pásom vpredu aj vzadu. Predná maska je charakteristická, veľká hviezda vpredu na čiernom paneli skrášlená chrómovými lištami. Výbava AMG Line vám obohatí interiér červeným prešívaním a nápismi AMG. Každopádne ma vždy prekvapia nové motívy na ambientné podsvietenie. U EQA okrem LED pásiku potiahnutého od dverí cez palubovku sa nachádza panel na spolujazdcovej strane nad úložnou priehradkou, ktorý má vysvietené tzv. „pixle“. Pri určitom nastavení dokáže tento „pixel panel“ blikať, svietiť, meniť farby, jednoducho poteší nejedno dieťa či dospelého.
Pri elektromobiloch milujem jednu vec, keď to už nie je zvuk motora... a tým je odpich! Elektromobily majú schopnosť odpovedať okamžite na plynový pedál. Mercedes EQA 250 pri výkone 140kW (190k) priam „vcucol“ môj zadok do sedačky, aj keď sa píše z 0-100km/h za 8,9s, pocitových sekúnd by som dal 6 max. Papierovo sa píše, že maximálna rýchlosť je 160km/h... neverte tomu, pri 174km/h som cítil tých 180km/h na dosah :D Ovládanie, brzdenie je u Mercedesu bez komentára, lebo nie je čo vytknúť. Jedine by som ešte vyzdvihol odhlučnenie auta, výborný zvukový systém a celkovú akustikou v kabíne. Nie je to len tak, prečo Mercedes EQA sa pohybuje v cenovej relácii od 51.708€.
Text a fotky: Mário Chorvát