Cactus je len jeden
15.05.2016 10:17
To, že francúzska automobilka Citroen sa nebojí experimentovať je dôverne známe. Nový vietor zavial z Paríža nevšedný koncept vo svete crossoverov „Cactus”. Vzhľadovo vyzerá netradične, nikoho nekopíruje a na nikoho sa nepodobá. V čom spočíva jeho úspech, že sa za ním všetci otáčajú a nanápadne pokukujú? V jeho originalite. Na nízkej karosérií nenájdete žiadne ostré hrany, všade samé obliny. Dvere pokrývajú airbumpy - systém vzduchových vankúšov, chrániacich pred poškodením od nákupných vozíkoch pred supermarketmi alebo nepozorne vystupujúcich pasažieroch parkujúcich vedľa vás. Vpredu dominujú zdvojené LED svetlomety, tie horné slúžia len na denné svietenie.
Aj interiér sa vymyká klasike.Tvar a pohodlie sedadiel pripomínajú tie v kinách, chýba už len v jednej ruke cola do druhej popcorn a pohodlie máte zaručené. Miesto obrovského plátna máte na stredovej konzole k dispozícií 7-palcový dotykový displej s rýchlou odozvou a peknou grafikou. Slúži na ovládanie audia, klimatizácie a navigácie. Márne však budete na malom displeji za volantom hľadať otáčkomer. Ten tam proste chýba a nahradzuje ho šípka, ktorá vám doporučí, aký prevodový stupeň máte zaradiť. Klasický multifunkčný volant má relatívne úzky veniec ale v miestach úchopu sa príjemne drží. Potešil neskutočný zvuk audio sústavy, ktorú sme si vychutnali do sýta. Novinkou je odkladacia schránka pred spolujazdcom otváracia sa smerom dohora. Tým, že sa airbag presťahoval do stropu, ponúka váčší úložný priestor ako váčšina konkurencie. Ďalším dobrým nápadom sú stierače Magic Wash, ktoré majú v sebe integrované ostriekovače. Vynikajúce riešenie znižuje spotrebu kvapaliny a pri ich používaní má vodič lepší výhľad ako u klasiky. Rozpačito na nás pôsobila absencia sťahovania zadných okien, ktoré sa len vyklápajú. Výhodou tohto nedostatku je, že pri vetraní nie je počuť bubnovanie typické pri stiahnutých oknách. Batožinový priestor ponúka 348 litrov a sklopením zadných sedadiel jeho objem narastie na 1170 litrov, čo bohate stačí.
Cactus mal pod kapotou najsilnejší dieselový, pomerne tichý a hlavne úsporný motor. Jeho najváčšou devízou je už spomínaná spotreba, ktorá sa vyšplhala na výborných 4,5 litra. Motor dokáže zabrať aj pri plnom osadení pasažierov bez straty dynamiky. Päť rýchlostná manuálna prevodovka radila bezchybne, dráhy radenia boli dlhšie, len tá šestka tam naozaj chýba. Asi je to len zvyk. Podvozok je ideálne nastavený na naše kvalitné cesty. Zvláda aj hrboľate lesné cesty, no na asfalte sa cíti ako doma. Prejazdy ostrých zákrut mu až tak nesedia a aj keď sa mierne nakloní nakoniec ich zvládne.
Celkový dojem z Cactusu bol naozaj výborný. Je to praktické a mimoriadne nápadité auto, ktoré je odlišné od ostatných. Prinesie vám potešenie z jazdy nie len do práce, ale aj na dlhšie výlety. Neveríte? Vyskúšajte a dáte mi za pravdu.
Text a foto: Ľubomír Feckanín
CITROEN C4 CACTUS 1,6 Hdi | |
Zdvihový objem cm3 | 1560 |
Max. výkon v kW (k) pri 1/min | 73/3750 |
Max krútiaci moment v Nm pri 1/min | 254/1750 |
Maximálna rýchlosť v km/h | 184 |
Zrýchlenie v sek. 0-100 km/h | 10,7 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km) | 3,8/3,2/3,4 |
Základná cena od | 16 320 € |