Celoslovenské meranie hĺbky dezénu pneumatík
22.11.2014 23:00
Prieskum zodpovednosti majiteľov osobných áut počas zimného obdobia
V súčasnosti sa realizuje meranie hĺbky dezénu pneumatík osobných áut po celom Slovensku. Hlavným cieľom je zistiť, ako sú slovenskí vodiči pripravení na zimné obdobie, ako veľmi kladú dôraz na dobrý stav pneumatík, a tým aj na bezpečnosť jazdy. Prieskum realizuje spoločnosť Goodyear Dunlop Tires Slovakia na náhodne vybraných autách v troch najväčších mestách. Prieskumná vzorka bude zložená z merania na viac ako 2 800 pneumatikách.
Údaje prieskumu sa zamerajú na hĺbku dezénu a typ použitých pneumatík – letné, zimné, celoročné. Výsledky budú k dispozícií koncom novembra. Merania sa začínajú 15. novembra, keď začína zákonná povinnosť obutia zimných pneumatík na Slovensku v prípade, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo námrazy. Podľa predpovedí zatiaľ nehrozí nepriaznivé počasie, ale z pohľadu bezpečnosti je vhodné mať už zimné pneumatiky na každej náprave.
Na Slovensku je zákonná povinnosť zimných pneumatík od 15.novembra do 31.marca v prípade, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy. Najnižší zákonom povolený dezén zimnej pneumatiky je 3 mm. Tieto parametre však nie sú z hľadiska bezpečnosti na cestách vhodné. Skúsení vodiči a analytici hovoria o minimálnom dezéne 4 mm a o zimných pneumatikách, ak používate vozidlo v dňoch, keď teplota klesá pod 7°C.
V posledných rokoch je na Slovensku veľmi suchá zima. Niektorí vodiči používajú letné pneumatiky aj počas zimného obdobia, čo je však veľmi nebezpečné. Vlastnosti letnej pneumatiky nie sú prispôsobené na zimné počasie a chlad. Najnižšia zákonom povolená hĺbka dezénu na letnej pneumatike je 1,6 mm, ale odborníci sa zhodujú na minimálnom dezéne počas zimy 3 mm.
Možnosť jazdy na letnej pneumatike počas zimného obdobia je vylúčená napríklad v susednom Rakúsku. Od 1. novembra do 15. apríla sú v Rakúsku povinné zimné pneumatiky, a to s minimálnym dezénom 4 mm. V Českej republike sú od 1. novembra do 31. marca tak isto povinné zimné pneumatiky s minimálnym dezénom 4 mm, ak je súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo ak idete do oblasti, kde sa môže zhoršený stav vozovky predpokladať. Takže v Čechách nepomôže výhovorka, že štart cesty bol v peknom suchom počasí. V ďalších okolitých krajinách, napríklad v Poľsku a v Maďarsku, nie sú zákonom stanovené zimné pneumatiky. Ale v Maďarsku, ak nemáte snehové reťaze, vám môžu vstup do krajiny zamietnuť.
Realizovaný prieskum je anonymný a mnohí vodiči ani nebudú vedieť, že boli zmeraní. Ak však bude nameraný nízky dezén ich pneumatík, budú upozornení letákom za stieračom.
Stav dezénu pneumatiky je indikátorom technického stavu vášho vozidla. Pravidelné kontroly všetkých štyroch pneumatík umožnia diagnostikovať možné problémy, ktoré môžu vyžadovať zásah odborníka. Kontrolujte svoje pneumatiky aspoň raz mesačne, takisto pred dlhšími cestami a po ich dokončení.
Sledujte nasledujúce znaky:
Sú viditeľné indikačné prúžky opotrebovania dezénu: Tieto prúžky z tvrdej gumy sú navrhnuté tak, aby sa stali viditeľnými, ak sa dezén vašej pneumatiky opotrebuje. Ak sa tieto prúžky opotrebovania dezénu objavia, nastal čas na kúpu novej sady pneumatík. Ak neviete, kde sa nachádzajú, na bočnej stene nájdete označenie miesta, kde ich máte hľadať.
Váš prístroj na meranie hĺbky dezénu pneumatiky ukazuje opotrebovaný dezén: Podľa európskeho predpisu musí mať dezén vašej pneumatiky minimálne 1,6 mm hĺbku po ich obvode. V prípade zimných pneumatík Goodyear odporúča minimálnu hĺbku dezénu 4 mm. Je dobré kúpiť si lacnejší prístroj na meranie hĺbky dezénu, aby ste sa mohli uistiť, že vaše pneumatiky spĺňajú zákonom predpísané minimálne požiadavky. Meranie vždy vykonajte na vnútornej aj vonkajšej strane dezénu.
V dezéne sa uchytili drobné predmety: Drobné predmety sa nezriedka uchytia v dezéne. Ak sa uchytia v drážke, vyberajte ich opatrne, aby ste nepoškodili pneumatiku. Ak zbadáte niečo, čo mohlo preniknúť cez gumu, napríklad klinec, nechajte ho tam, kým sa nedostanete do dielne. V opačnom prípade môžete skončiť s prázdnou pneumatikou.
Pneumatiky sú opotrebované na vonkajšej strane: Ak si všimnete, že vaše pneumatiky sú opotrebované na obidvoch okrajoch, môže byť potrebné ich dohustiť alebo skontrolovať únik. Únik vzduchu z pneumatík je prirodzený, ale jazda nedostatočne nahustenými pneumatikami zvýši riziko nehôd. Uistite sa, že tlak kontrolujete pravidelne. Ak si všimnete, že iba predné pneumatiky majú opotrebované hrany, je možné, že sa zatáčate príliš rýchlo.
Nadmerné opotrebovanie v strede dezénu: Ak sa stred dezénu opotrebováva rýchlejšie ako vonkajšie hrany, je možné, že ste pneumatiky nahustili na príliš vysoký tlak. Môže sa tým zvýšiť riziko defektu. Nájdite technické údaje od výrobcu, použite tlakomer a vypustite tlak na odporúčanú úroveň.
Nerovnomerné opotrebovanie na jednej pneumatike: Vzory opotrebovania na vašich pneumatikách vás môžu upozorniť na iné problémy s vozidlom. Ak pozorujete nerovnomerne opotrebované alebo hladké plochy, môže byť potrebné vyváženie alebo nastavenie geometrie kolies. Hladké plochy niekedy poukazujú na opotrebované tlmiče. Porozprávajte sa s odborníkom.
Nerovnomerné opotrebovanie na celkovej ploche pneumatík: Vaše pneumatiky sa neopotrebúvajú v rovnakej miere. Predná časť vozidla nesie motor a vykonáva najväčšiu prácu pri riadení, preto sa pneumatiky na prednej náprave opotrebujú rýchlejšie. Ak sa vám zdá, že sa opotrebúvajú viac než bežne, dajte skontrolovať zavesenie. Ak je opotrebovanie na jednej strane vozidla väčšie než na druhej, môže to signalizovať potrebu nastaviť geometriu kolies.
Zubatý vzor na hranách: Ak pozorujete, že hrany pneumatík majú zubatý alebo trhaný vzhľad, pravdepodobnou príčinou môže byť, že nesprávne dosadajú na cestu. Znamená to, že môže byť potrebné nastavenie geometrie kolies.