Kuly s čertíkom
14.08.2012 12:31
Mário Kuly Kollár – spevák skupiny Desmod si vyskúšal mestské autíčko Fiat Panda
Ste spevák, textár. Máte čas pri tom množstve koncertov na vydanie nového hudobného albumu?
Pripomeniem ešte, že okrem iného sa sem tam podieľam aj na tvorbe piesní. Je pravda, že bolo veľa festivalov a popri tom sme urobili aj album, ktorý vyjde v septembri. Poprerábali sme naše staršie piesne v netradičných akustických úpravách. Spolupracovali sme na ňom s Ivanom Táslerom, zaspievala si s nami Marie Rotrová, Marta Jandová, Miro Šmajda a iní. Album je o romantických piesňach - na také prvé milovanie.
Čím ste chceli byť, keď ste boli malý chlapec? Spevákom?
Chcel som byť vodičom kamiónu. Môj strýko ním bol a rozvážal vineu, vína. Mne sa to páčilo a cez prázdniny so sa s ním vozil. Neskôr som sa učil za automechanika, ale hoci som sa dobre učil, tak som na skúšky nešiel. Povedal som otcovi, že chcem byť muzikant. Nikto nechápal, ale ja som mal pevné odhodlanie, ktoré neľutujem a som spokojný. Všetko je tak ako má byť.
Ste veľký fanúšik motorových vozidiel?
Momentálne som zaľúbený do väčších áut, ale boli časy, keď som mal rád športové autá.
Na čom sa vozíte, ak to nie je tajomstvo?
Momentálne jazdím asi tri, štyri mesiace na novom šesťvalci v plnej výbave - Jeep Grand Cherokee. Trojlitrový diesel má dva typy tempomatu a to adaptabilný / vie sa zavesiť na auto pred sebou a sám si monitoruje a pribrzdí, keď treba/ a normálny klasický tempomat. Jeep je pohodlné auto a má ventilované a vyhrievané sedačky ako aj vyhrievaný volant, ktorý otestujem v zime. Má upozorňovacie systémy v späťákoch a tým pádom viem, kedy mám v mŕtvom uhle auto. Dá sa povedať, že toto auto robí všetko za mňa.
Podporujete a spievate aj pre značku Jeep a Fiat v rámci promo?
Máme dobré vzťahy s importérom Jeepu a Fiatu. A som rád, že ich môžem podporiť dobrou hudbou, lebo naozaj som s touto značkou spokojný, tak nech to ľudia vidia. V týchto dňoch prebieha promo v nákupných centrách, tak sa treba prísť pozrieť.
Na prvé auto si ešte spomeniete?
Volala sa Barborka a mal som ju po mojom otcovi. Bola to taká bordová Škodu 105 L. Časom mi tam prehnila podlaha ak keď náhodou niekto sedel vedľa mňa a prešiel som cez kaluž, tak bol kompletne mokrý. Výborné auto bolo v tom, že keď sa niečo pokazilo, tak si chytil dva kľúče a vedel si ho opraviť. Potom som mal Sergeja – Žiguli 1500 a George – Ford Probe, ktorý mal mazďácky motor, ale inak v pohode.
Absolvovali ste vojenskú službu. Mali ste možnosť tam jazdiť na nejakých zaujímavých vojenských vozidlách?
A veru hej. Na základe psychotestov som sa do dostal do poddôstojníckej školy. A mohol som jazdiť ako jediný vojak s obrneným transportérom SKOT 64, ostatní vodiči tohto vozidla boli len vojaci z povolania. „O-téčko“ je brutálne delo a veľmi ma to bavilo. Inak aj na útvare som mal kapelu a spieval som za bicími. Všade bola pri mne muzika!
Zažili ste počas koncertov po Slovensku nejaké zvláštne motoristické príhody?
Vlastnili sme žltý „tourbus“ a ten nám robil občas veľké problémy. Dosť často nám v ňom vyvrela voda, ale raz sa to stalo, že pri motore medzi vodičom a spolujazdcom sa odtrhla hadica! Zrazu tam bolo veľa vody, dymu a pary. Vodič vyskočil svojimi dverami do protismeru a ostatní sme skákali v ponožkách do lesa. Mysleli sme, že to buchne alebo bude horieť autobus. Našťastie sme ho stihli zabrzdiť.
Klasická otázka: aký je Kuly za volantom?
Jazdím tak, aby ma nemuseli policajti zbytočne zastavovať, ale stane sa, že mi rýchlosť ujde. Po vzatí vodičského preukazu mi boží prst ukázal, čo mám robiť. A tak som sa stal jeden z tých vzornejších vodičov a snažím sa jazdiť podľa pravidiel. Vtedy som musel požiadať o predčasné vydanie vodičského preukazu vrátane preskúšania v autoškole. Nebola to sranda a každý vodič by sa mal nad tým zamyslieť...Stane sa, že prešvihnem rýchlosť o 10 km/h, aleodvtedy si naozaj už dávam veľký pozor.
Dopravných nehôd ste boli svedkom alebo aj účastníkom?
Ak účastník som nabral smetiaky, plot a raz som sa ocitol v kanáli. Tretia nehoda bola kuriózna v tom, že bola klasická námraza, lesná cestička a trošku vyššia rýchlosť ako bolo potrebné. Najprv ma vyhodilo na rolu, nešli mi svetlá a tak som vydal zlým smerom, kde som trafil odtokový kanál z jazera následne som padol do dvojmetrovej jamy, kde auto definitívne zostalo! Potom išlo už len na náhradné diely.
Jazdíte s automatom, ale predtým ste obľubovali športové autá a tam sa veľmi automat nehodí?
Býval som odporcom automatickej prevodovky, lebo manuál dáva väčšie stotožnenie sa s autom, samozrejme pri športových autách tiež. Raz som ale mal možnosť si vyskúšať automat a práve Grand Cherokee a zapáčilo sa mi to tak, že odvtedy iné nechcem!
Máte skúsenosť s pretekaním na športových autách?
Jazdil som okruh v Zlatých Moravciach za Petty racing v kategorii Fabia Cup. Skončili sme druhí, lebo v našej kategórii išli len dve autá a prvý bol Karol Tonhauser . My sme s bubeníkom prišli za víťazom o 13 minút, ešte aj z kategórie Veterán nás dobehlo jedno auto! Celé to bolo plné recesie a zábavy. Podarilo sa nám aj do role vyletieť, bubeníkovi vyletel itinerár, tak mi kričal: „chod podľa očí, choď podľa očí!“ Naozaj veľký adrenalín.
Aké sú ženy podľa vás vodičky?
Baby sú ako muži za volantom, pretože to viac záleží od povahy a temperamentu človeka. Poznám rýchle a bezpečné vodičky, ale aj tie nerozhodné a preopatrné, ktoré zavadzajú na ceste. Napriek tomu na ne nenadávam, neposunkujem. Ak vidím ženu za volantom, to znamená, že je predo mnou autoškola. Samozrejme česť výnimkám.
Kuly, zmestili ste sa do Fiata Panda s úsmevom na tvári. Aké boli vaše pocity po nastúpení?
Príjemné. Benzínová Panda s jednolitrovým motorom sa mi páčila. Mestské ženské auto, ktoré jazdilo prekvapivo dobre a na mestské cesty sa naozaj hodí. Dokonca sme išli po diaľnici a nebol žiadny problém. Bol som prekvapený, keď som pozeral v televízii porovnávací test Pandy s väčším autom inej triedy. A Panda mala vo svojej triede veľmi dobré nábehové uhly a naozaj ju chválili. Interiér je taký veselý v červeno-čiernej kombinácii. Palubovka trošku jednoduchšia, ale k autu stačí. Určite by som tohto „čertíka“ odporučil ženám, ktoré radi navštevujú Aupark, Euroveu a iné obchodné centrá, kde určite nebudú mať v podzemných garážach problém zaparkovať vďaka super rozmerom malého auta!
Text: Alena Chorvátová
Foto: autorka