Citroën C4 Cactus s nárazníkovou zónou
23.10.2014 12:47
Spoločnosť BASF, vôbec ako prvý výrobca termoplastického polyuretánu (TPU), úspešne optimalizovala tento materiál tak, aby mohol byť vo veľkej miere aplikovaný v exteriéri vozidla a bez nutnosti náteru. Výrobca automobilov PSA Peugeot Citroën používa novú triedu TPU Elastollan® AC 55D10 HPM (High Performance Material – vysoko výkonný materiál) pre opláštenie Citroënu C4 Cactus s tzv. Airbumps®.
- Prvé rozsiahle využitie UV stabilného termoplastického polyuretánu na exteriéri vozidla
- Optimálna kombinácia dizajnu a bezpečnosti v novom Citroëne C4 Cactus
Airbumps® sú veľké, vzduchom plnené „vankúšové“ nárazníky v kontrastných farbách, ktoré sú umiestnené po stranách a na prednej a zadnej časti vozidla. Autám dodávajú osobitný vzhľad a ich exteriéry chránia pred nárazmi a poškriabaním. Táto svetová novinka je výsledkom mnohoročného spoločného vývoja francúzskeho automobilového výrobcu, dodávateľa Rehau zo Švajčiarska a spoločnosti BASF. Kým spoločnosť Rehau vyrába bočné nárazníky Airbumps®, spoločnosť Faurecia z Francúzska vyrába nárazníky určené pre prednú a zadnú časť vozidla.
„Nárazníky Airbumps® vďaka svojmu charakteristickému Elastollan® povrchu perfektne stelesňujú filozofiu Citroën C4 Cactus – majú štýl a sú multifunkčné. Spoločne s BASF a dodávateľmi dielov Airbumps® sme dokázali vyvinúť materiál a vytvoriť výrobný proces, ktoré spolu vyústili v modely ponúkajúce optimálnu kombináciu kvality, estetiky a nákladov,“ vysvetľuje Jérôme Vinot Préfontaine, generálny riaditeľ nákupu pre program C4 Cactus v spoločnosti PSA Peugeot.
Výhoda materiálu Elastollan® HPM spočíva vo voľnosti jeho tvarov a dlhodobej životnosti. Navyše je taktiež príjemný na dotyk a má prvotriedny vzhľad. Nový materiál spája vlastnosti klasického TPU, ako je dobrá pevnosť v ťahu, odolnosť proti oderom, pružnosť, vynikajúca odolnosť proti nárazom pri nízkych teplotách a vysoká odolnosť voči okolitému prostrediu, s novými vlastnosťami: má mimoriadne povrchové vlastnosti i pri malej hrúbke steny, je odolný proti poškrabaniu, UV žiareniu a poveternostným vplyvom, možno ho ľahko čistiť a má vysokú prevádzkovú teplotu v rozsahu 120–150 °C.
Dobré montážne vlastnosti
To z neho robí ideálny povrch pre nárazníky Airbumps®, ktoré autu C4 Cactus dodávajú jeho charakteristický grafický vzhľad. Vstrekovaný komponent Elastollan® je namontovaný k nosnému plášťu z akrylonitril-butadién-styrénu (ABS) a vytvára tak pružné dutiny, ktoré sa i po preliačení odrazia späť. Celá štruktúra je upevnená na kovovej šasi. Vzhľadom na dobré vlastnosti triedy HPM je navyše možná jeho tesná montáž, ktorú bežné obkladové materiály, napr. polypropylén, nedosahujú.
Elastollan® HPM je možné doplniť o pigmentáciu, takže pre Airbumps® už nie je potrebný ďalší náter. Nevyžadujú teda žiadnu zvláštnu údržbu a v prípade nehody pomôžu znížiť náklady na opravu vozidla. Nárazníky sú k dispozícii v štyroch kontrastných farbách (čierna, hnedá, svetlo a tmavo šedá) a spoločne s automobilovými nátermi, podkladovými farbami a bezfarebnými lakmi od divízie BASF Coatings prispievajú k harmonickému individuálnemu farebnému dizajnu.
Spracovanie: krátka doba cyklu a dobré tokové vlastnosti
Spoločnosť BASF taktiež rozvíja ďalšie vlastnosti spracovania novej triedy materiálu Elastollan®. Materiál možno tvarovať vstrekovaním v rámci širokého spektra procesov s dobou cyklu o 50 % kratšou v porovnaní s konvenčnými TPU. Má vynikajúce tokové vlastnosti, čo znamená, že možno vyrábať tenké steny (1,5 až 1,8 mm) bez toho, aby bola negatívne ovplyvnená kvalita povrchu. „Vzhľadom na vysoké nároky na povrch, farbu, tvrdosť a pružnosť materiálu, bola pre nás úzka spolupráca so spoločnosťou BASF v oblasti zloženia materiálu a vývoja aplikácie rozhodujúcim faktorom,“ vysvetľuje Bernard Delles, vedúci projektu u dodávateľa pre automobilový priemysel, spoločnosti Rehau, ktorá vyrába bočný Airbumps®. Spoločnosť Faurecia používa nový Elastollan® HPM pre výrobu nárazníkov určených pre prednú a zadnú časť automobilu C4 Cactus. „Inovácia spočíva nielen v materiáli, ale taktiež v montáži. Spoločnosť BASF vyvinula plastový materiál, ktorý vyžaduje novú technológiu montáže. Úzko sme spolupracovali, aby sme požiadavky pre masovú priemyselnú výrobu týchto neobvyklých dielov splnili,“ hovorí Sébastien Bret, manažér vývoja v spoločnosti Faurecia.
Až doposiaľ bol Elastollan® používaný v automobilovom priemysle pre opláštenie káblov, v priestore motora a v interiéri vozidla, napr. pre kľučky na dverách, zakončenie prevodovej páky, či pre vnútorné obloženie držiakov nápojov.
Airbump® je registrovaná obchodná značka PSA Peugeot Citroën.