Deň plný rýchlosti a adrenalínu na okruhu Paul Ricard

10.02.2012 12:56

Októbrové ráno na známom pretekárskom okruhu Paul Ricard bolo ako každé iné. Mňa ale čakala životná príležitosť riadiť monopost F1 Prost AP02 a legendárny Peugeot 905. Pred pár rokmi túto ef-jednotku s motorom V8 a výkonom 650 koní pilotovali pretekárske esá ako Jean Alesi a Nick Heidfeld. Teraz som na tomto monoposte F1 absolvoval 8 kôl ja sám na 3,8 km dlhej trati, vyhradenej len pre mňa. Popoludní mi zahriali aj legendárny športový prototyp Peugeot 905 s výkonom motora skoro 700 koní. To je zase dvojnásobný víťaz známej 24- hodinovky v Le Mans a jeho maximálna rýchlosť je 350 km/hod.!

Ivan Hitka v zákrute na okruhu Paul Ricard v monoposte F1 PROST AP02
 
Na slnkom zaliatej ploche ma čakala neskutočne dramatická ef-jednotka pripravená na to, aby som si do nej sadol. Budí rešpekt už na prvý pohľad. Na pokyn mechanika sadám alebo si skôr ľahnem do kokpitu. Adrenalín stúpa, dojmy a pocity sa násobia. Mechanik mi zapína a uťahuje bezpečnostné pásy. Okamihy posledných pokynov, vybičovaná psychika a sústredenie. Ešte som sa síce ani nepohol, motor je tiež ešte ticho, ale cítim sa nádherne. Ten pocit je neopísateľný. Prestávam vnímať okolie a kochám sa pohľadom ponad vysoký predok monopostu a predné pneumatiky. Chcem si to naplno užiť, ale nesmiem vyletieť z trate. Zapnem kontakt, mechanik pomocou vzduchovej pištole naštartuje motor, ten neskutočne zareve. Nádherný zvuk. Pridávam plyn a zvyšujem otáčky až kým mi Patrick, inak bývalý pilot F1, nedá pokyn na štart. Zvuková kulisa výrazne zmohutnie. Rozbieham sa plynule ešte bez zvyšovania otáčok. Spojku podržím, aby sa preklzovala a dostatočne sa zahriala, až skoro do výjazdu na trať. Je totiž karbónová rovnako ako brzdy. A následne vstupujem do úzkeho okruhu tých, ktorí pilotovali monopost F1 na okruhu Paul Ricard, skutočnej pretekárskej trati!
 
A potom to začne. Úplne zabúdam na pritiahnuté pásy, teplo či obmedzený výhľad. Ef-jednotka reaguje bleskovo, brutálne, ale citlivo. Na trati som s monopostom F1 celkom sám a záleží len na mojich schopnostiach či odvahe. Skutočná rýchlosť monopostu F1 je údajne dvojnásobná oproti tej, ktorou si myslíte, že idete. Fantastická sila motora V8 je ale očarujúca. Môj monopost F1 váži len 550 kg! Zrýchľuje z 0 na 100 km za famózne 2,5 sekundy, zo stovky sa dostanem na rýchlosť 200 km/hod. za ďalších neuveriteľných 2,5 sekundy. Len 5 sekúnd a mám tam teda dvestovku! Samostatnou kapitolou sú brzdy. Spomalenie monopostu je naozaj ohromujúce. Ak však správne a silno nebrzdíte, karbónové brzdy sa dostatočne nezahrejú. V takom prípade ale ani poriadne nebrzdia. Vy sa však ženiete k ostrej zákrute vysokou rýchlosťou a na ubrzdenie máte neskutočne krátku vzdialenosť. V jej druhej časti ešte musíte aj veľmi rýchlo podraďovať. Napriek všetkému ale tlačím na rovinke plynový pedál až na podlahu a zažívam neskutočný pocit blaženosti. Všetky moje očakávania sú následne vysoko prekročené. Bolo to šokujúce, ale výborne som sa bavil.
 
Ivan Hitka pri prejazde rýchlej zákruty na okruhu Paul Ricard v Peugeote 905
 
Na okruhu Paul Ricard sú dve rovinky, na ktorých sa radí aj 6. prevodový stupeň. Do poslednej chvíle sa rútim na konci cieľovej rovinky k ostrej zákrute rýchlosťou 280 km/hod. Prudko brzdím a na neuveriteľne krátkej vzdialenosti spomaľujem. Krátky okamih eufórie a potom silná dávka adrenalínu. Perfektné karbónové brzdy ale urobia svoju úlohu a brutálne spomalia môj monopost F1 na ozaj krátkom úseku. Ešte kým držím volant rovno, precvakám sa ľavým pádlom až na trojku. Každé podradenie na nižšiu rýchlosť je spojené s trhnutím monopostu a otáčky motora počas medziplynu vyletia nad 10.000 otáčok. Na zaváhanie nie je miesto ani čas. Neskutočné! Nikde inde niečo podobné nezažijete. Všetko sa pritom deje fantasticky rýchlo. Dobrzďujem až do vrcholového bodu zákruty a okamžite pridávam plyn. Ak však nechcem, aby som v šmyku vyletel z trate, musím to robiť citlivo. Akonáhle mám ale monopost nasmerovaný priamo, ide plynový pedál znova až na podlahu. Svoju jazdu na monoposte F1 som však skončil úspešne. Bolo to niečo fantastické, nepredstaviteľné, neskutočné. Automobilová brutalita v najvyššej forme.
 
Potom ešte nasledovali 4 kolá ohromujúcej a strhujúcej jazdy v pretekárskom prototype Peugeot 905, o akej môže majiteľ hociktorého športového auta iba snívať. Každé zaradenie vyššej rýchlosti pri správnych otáčkach doslova nakopne auto vpred. Atmosféra uzatvoreného pretekárskeho kokpitu v rýchlosti 310-320 km/hod. má svoje strašidelné čaro. A na konci cieľovej rovinky ju tam mám! Aj Peugeot 905 sa však správa nespokojne už pred prudkým brzdením a vyžaduje aj korekcie volantom. V tej rýchlosti nad 300 km/hod. mi to teda poriadne zrýchlilo aj produkciu adrenalínu. Zážitky z takejto jazdy plnokrvného a špičkového pretekárskeho auta vám nemôže poskytnúť žiadny cestný superšport!
 
Bol to vynikajúco strávený deň, na ktorý určite nezabudnem. Neopakovateľný a výnimočný, plný rýchlej jazdy, emócií, zimomriavok a adrenalínu.
 
Ivan Hitka

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode