Dizajnéri spoločnosti BASF predstavujú trendy v automobilových farbách
24.07.2014 20:51
- Dynamické laky so špeciálnymi efektmi získavajú v Európe svoju pozíciu
- Farby a zvláštne efekty prepožičiavajú autám viac individuality
Dizajnéri divízie Coatings spoločnosti BASF zverejnili nové trendy v automobilových farbách pre obdobie 2014/2015. S ich kolekciou nazvanou „Pod radarom“ sa do hľadáčika trendov dostávajú aj nové farebné rady. Vývoj špeciálnych efektov určuje nielen nové akcenty, ale predstavuje taktiež neobvyklý rozsah farieb. Práve vďaka týmto možnostiam dizajnéri spoločnosti BASF predpovedajú, že sa automobilové farby stanú v budúcnosti komplexnejšími a viac individuálnymi, čo umožní vyjsť v ústrety prianiam zákazníkov, ktorí túžia vystúpiť z davu. Téma individualizácie totiž hrá, najmä pri kúpe automobilu, stále dôležitejšiu úlohu.
Špeciálne efekty zaisťujú dynamiku a komplexnosť
Dizajnéri pozorujú sociálny prechod od luxusu k zvýšenému povedomiu o kvalite a hodnote. Pre automobilové farby to znamená, že sa nepočíta prvotné upútanie pozornosti, ale skôr „wow“ efekt, ktorý prichádza s nasledujúcim, druhým pohľadom. Inovatívne špeciálne efekty tieto akcenty vytvárajú. Napríklad nová kolekcia zahŕňa unikátny lak XSpark®, ktorý obsahuje veľmi jemné sklenené čiastočky odrážajúce svetlo. Tie vytvárajú výrazný lesk, ktorý je obzvlášť efektívny v priamom svetle. „XSpark otvára úplne nové možnosti pri prevedení povedomia o nových hodnotách a novej kvalite do farby pre automobily,“ hovorí Florina Trost, dizajnérka farieb v spoločnosti BASF.
Vďaka cieleným špeciálnym efektom vytvárajú klasické farby, ako je modrá alebo strieborná, úplne individuálne farebné efekty. Dochádza tak k vizuálnemu posilneniu geometrie karosérie a oživeniu rozsiahlej plochy žiarivým leskom (XSpark).
Mark Gutjahr, vedúci oddelenia dizajnu spoločnosti BASF Europe, k významu lakov so špeciálnymi efektmi dodáva: „Mnoho rokov rozlišujeme v podstate len medzi jednoliatym lakom, perleťovým efektom a metalízou. Teraz začíname v tejto oblasti pozorovať určitý posun. Cielená interakcia medzi farbou a špeciálnymi efektmi robí automobilové farby komplexnejšími a mnohostrannými. Tento vývoj nás bude naďalej sprevádzať niekoľko rokov. Potenciál celej palety špeciálnych efektov sme ešte nevyčerpali.“
Silné farby demonštrujú individualitu
Mimoriadne postavenie farieb v novej kolekcii taktiež určuje trend smerom k väčšej individualite. „Výrazné farby, ako je červená, budú dotvárať náš obraz individuálnej mobility,“ hovorí Gutjahr, ktorého slová potvrdzuje stále rastúci podiel červenej farby na cestách. Podľa návrhárov a dizajnérov bude v nadchádzajúcich rokoch vývoj červenej pokračovať prechodom k sýtej, tmavo fialovej. Potenciál zelenej farby bude naďalej viditeľný v širokom rozsahu odtieňov: od intenzívnej tyrkysovej po iskrivú machovú zeleň.
„Trend smerom k individualite sa bude naďalej rozvíjať. Nie je to len o tom, chcieť sa vymedziť a odlíšiť. Farby odrážajú a vyjadrujú náš postoj, čo zároveň otvára priestor pre nové farby a dodáva téme farieb väčšiu váhu,“ dopĺňa tento trend Astrid Van der Auwera z globálneho dizajnérskeho tímu spoločnosti BASF.
Vývoj automobilových farieb
|
Automobilový trh reaguje na trendy a dopady inak, ako rýchlo sa meniaci módny priemysel. Aj keď farebné trendy z tohto odvetvia hrajú samozrejme svoju úlohu i pre automobilový priemysel, nestáva sa, aby bola napríklad „sezónna módna žltá“ automaticky použitá na karosérie. Pre farebné trendy je ústredným faktorom komplexný spoločenský vývoj, napríklad spoluspotrebiteľstvo, ekológia či digitálne siete. |
|
Od prvého nápadu až po novú automobilovú farbu je dlhá cesta a trvá takmer tri až päť rokov, kým sa auto s touto farbou dostane na cestu. Komplexný výrobok, akým automobilový lak je, totiž prechádza viacerými kolami rozhodovania, technickými úpravami a testami. |
|
Pri hľadaní tej správnej farby dizajnéri spoločnosti BASF v Severnej Amerike, Ázii a Európe navzájom úzko spolupracujú a do tímu priberajú taktiež výrobcov automobilov. Ich spolupráca identifikuje tak podobnosti, ako aj regionálne rozdiely. Povedomie o značke, vývoj trhu a správanie spotrebiteľov sa bude i v nasledujúcich rokoch v jednotlivých regiónoch naďalej odlišovať – to znamená, že budú stále existovať rozdiely v regionálnych preferenciách farieb. |