Elektromobilita je budúcnosť

14.12.2024 14:56

Chirurg, pedagóg a manažér Rastislav Johanes, je fanúšikom elektromobility a so záujmom si vyskúšal nový model VW ID.7. Jeho testovacie postrehy nájdete vo videách a o jeho auto-moto živote sa dočítate v našom rozhovore, ktorý vás určite zaujme, pretože sa dozviete mnohé zaujímavosti z dopravných systémov krajín, ktoré precestoval. :)

 

Okrem svojej klinickej praxe pôsobíte predovšetkým v oblasti endoskopickej chirurgie a vaša odbornosť významne prispela k rozvoju chirurgickej praxe na Slovensku. Dostali ste bronzovú medialu od Slovenskej lekárskej spoločnosti.

Na čo sa najviac špecializujete?

Na nádorové ochorenia hrubého čreva, pretože patríme medzi krajiny s najväčším výskytom na svete práve na toto ochorenie. Mali by sme zvážiť, ako žijeme a neholdovať nezdravej strave, cigaretám či alkoholu, pretože to všetko ovplyvňuje náš život a výsledky na Slovensku sú dosť nelichotivé. Veľmi dôležitá je preventívna starostlivosť a po 50-tke by sa malo chodiť každé 2 roky na kolonoskopiu, pretože sme dlhodobo na popredných miestach vo výskyte prípadov rakoviny tohto druhu v rámci celého sveta. Veľmi zlá situácia je aj v niektorých regiónoch Slovenska, kde čakacie doby na kolonoskopiu sú dlhé a niekedy sú to aj tri mesiace, napriek tomu, že pacient už má príznaky ochorenia ...

 

Ak by sme dali tému, zameranú na autá? Čo pre vás znamená auto a aké boli vaše začiatky šoférovania?

 

Auto považujem za veľmi nutnú súčasť života. Nie je to moja modla, ale používam ho ako pracovný prostriedok. Nemám problém požičať auto kolegovi, ak by ho potreboval. Ja som sa učil jazdiť na otcovej Dacii a potom som si kúpil jazdenú škodovku 105-tku, ktorú som si vedel opraviť. Tých áut v mojom živote bolo naozaj dosť, ale teraz mením autá každé dva roky. Mal som aj VW Passat a bol som s nim spokojný, jazdil som na veľkej limuzíne VW Phaeton, čo bolo veľmi luxusné vozidlo.

 

Uvažujete v budúcnosti nad elektrickým autom?

 

Teraz jazdím na mild hybride a v rodine máme plug-in hybrid, ktorá 90% jazdí v meste na elektriku. Je s ňou spokojnosť. Určite rozmýšľam v budúcnosti nad alternatívou elektromobilu. Bol som v Číne, kde je veľa elektrických áut a veľmi ma prekvapilo, že sú tam oveľa lacnejšie ako u nás. V Nórsku sú tiež všetci elektrifikovaní, ale v tej ich zime, mi to nepríde až taká dobrá voľba...

 

Máte zaujímavú príhodu s autom, na ktorú tak ľahko nezabudnete?!

 

Ako lekár som dostal poctivú domácu slivovicu v plastovej fľaši a ja som na ňu zabudol v mojej starej škodovke 105. V aute bolo veľmi teplo, uzáver sa uvoľnil a celá slivovica vystrelila do interiéru auta. Bolo to naozaj veľmi dlho cítiť, nedalo sa to dostať z auta, až časom sa ten pach vytratil. Často sme tvrdý domáci alkohol liali do ostrekovačov, aby nezamrzla voda. S tým boli spojené humorné príhody, pretože, keď ma zastavili policajti, tak smrdelo celé auto a musel som fúkať....

 

Viem, že ste hudobník a zaujímalo by ma, či vás hudba ovplyvňuje za volantom, natoľko, že platíte pokuty?l

 

Ako hudobník sa občas započúvam do muziky, ale ten tachometer si už strážim a dodržiavam rýchlosť. V aute mám vždy dobrú aparatúru, na ktorú si potrpím, hlavne, keď jazdím dlhé trasy a počúvam hudbu. S kamošmi máme kapelu, ktorá sa volá Smäďoši a hráme taký pop - rock. Ja v nej hrám na basgitare. Ako mladý vodič som často platil rýchlostné pokuty. Jednak som mal silné motory, a v tých autách vôbec nebolo cítiť, keď som prekročil rýchlosť, ale už dnes jazdím pomalšie. 

Vašou záľubou je cestovanie a poznávanie nových krajín a porovnávanie spôsobu života tých ľudí. Nás však zaujíma všetko v spojitosti s dopravou. Na čo si spomínate?

 

V Káhire je chaos v premávke, nič tam neplatí, ale dopravné nehody som tam nevidel. Akurát motorka tam klučkovala v protismere oproti piatim autám! V Šanghai a Singapure sa mi veľmi páčil dopravný systém na vysokej úrovni. Čína je úplne niekde inde ako celá EÚ. Majú tam lacné autá, hlavne elektromobily. Majú tam autá kvalitné a dizajnovo veľmi pekné, hoci názvy je ťažké reprodukovať. Jazdia tam aj rýchlovlaky, takže sa rýchlo presúvate zo vzdialenejších miest do centra. Takú dopravnú infraštruktúru nemajú ani v USA. V Číne dokonca stojí vodičák viac ako auto! 

 

Text, forto a video: Alena Chorvátová

 

 

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode