Ford Focus – štýlový kompakt
23.09.2012 19:31
Poslankyňa Európskeho parlamentu aj vyššieho územného celku Monika Flašíková -Beňová pre nás otestovala 150 koňový Ford Focus
Pani Monika, ste už druhé volebné obdobie v Európskom parlamente. Je to iné ako v Národnej rade SR?
Európsky parlament mi vyhovuje v tom, že spôsob politických debát mi vyhovuje. Je to také sofistikovanejšie, rétoricky zdatnejšie v porovnaní s Národnou radou Slovenskej republiky. Aj keď sú rôznorodé politické názory, je to tam slušnejšie ako u nás. Pôsobím vo výbore pre spravodlivosť, vnútorné záležitosti a občianske práva a tiež sa angažujem aj v zahraničnom výbore. Som hlavnou spravodajkyňou Európskeho parlamentu pre správu o dodržiavaní základných práv v EÚ za roky 2010 a 2011.
Sme motoristický portál venovaný hlavne ženám a tie sú zvedavé na čom jazdíte v Bruseli?
Na staršom Maseratti, ktoré má už asi 15 rokov. Aj keď je staršie, má stále šmrnc a jazdí dobre. Ubytovaná som blízko Parlamentu, tak nemusím jazdiť stále autom jedine, že by som musela ísť neskoro v noci peši cez park a bála by som sa, tak vtedy idem radšej s autom. V Bruseli vodiči jazdia ohľaduplnejšie a ekonomickejšie kvôli spotrebe. Preferujú menšie autá. Prevládajú okrem francúzskych aj japonské značky.
Aká ste vlastne vodička v bežnej cestnej premávke?
Som typ opatrnej šoférky napriek tomu, že mávam rýchlejšie autá. To vysvetľujem aj môjmu synovi, že sa dá aj rýchlejšie auto držať na uzde. Aj keď má auto veľa koní, musí to byť predovšetkým prostriedok na presúvanie sa z miesta na miesto. Auto by malo byť v prvom rade bezpečné. Chápem, že mladí ľudia radi stláčajú plynový pedál, ale v dnešnej dobe sa to už ani neoplatí, lebo sú vysoké pokuty a ohrozujú svojou jazdou okolie. Veľa nehôd je v dnešnej dobe medializovaných aj tým, že sa stali aj známejším ľuďom, tak by sme sa mali zamyslieť, či nám to stojí za to, aby sme riskovali.
V Bratislave na čom jazdíte?
Ak som v Bratislave, tak jazdím na Porsche Panamera, ktoré mám už tri roky. Parkovanie vonku v meste je v pohode, ale trochu nechápem ako robia parkovacie garáže. Fakt niekedy na milimeter! A to nemám pocit, že Panamera je obrovské auto. Páči sa mi, že už začali robiť parkovacie miesta pre ženy, ktoré sú väčšie. V zahraničí je to úplne bežné a na Slovensku sú tiež v niektorých podzemných garážach. Je ich málo, ale sú.
Klímu v aute používate?
Klímu pustím pred jazdou a potom ju vypnem, lebo mám z toho rýchlo zápal močového mechúra, zápal očí, uší. Počas jazdy pijem veľa vody, tak každé dve hodiny niekde stojím a okysličujem sa.
Vaše prvé auto?
VW bolo prvé služobné auto hneď po skončení školy ako som nastúpila do nemeckej firmy. Potom som mala Nissan, Peugeot, len raz som mala menšie auto Mazda 323. Ideálne pre rodinu je jedno malé auto do mesta a jedno veľké, keď vyrážate s rodinou na dlhšie trasy, na chalupu, na dovolenku. Bohužiaľ dnes to ekonomická situácia na Slovensku mnohým rodinám nedovoľuje a treba hľadať kompromis medzi tým. Ponuka modelov je síce široká, že si každý dokáže vybrať vhodný model, ktorý potrebuje, aj čo sa týka výbavy, bezpečnosti a veľkosti auta.
S Fedorom jazdíte väčšinou spolu alebo každý svojím autom?
Málokedy sme spolu v aute, lebo väčšinou Fedor jazdí so psom, ktorý príšerne zapácha. Pre mňa je dosť náročné isť s prdiacim psom v aute. Iba na golf chodievame spolu autom do Báču. Ráno vstaneme a Fedor šoféruje 30 km a ja pri tom v aute dodriemem.
Ozaj a lietanie vás už neomrzelo?
Lietam osem rokov. Dnes je to už síce moderné, že v iPhone mám už zabukovanú letenku. Ak mam boarding, tak už idem rovno do lietadla. Niekedy je časová rezerva a niekedy čakám na odlet. Je to individuálne, ale koľkí jazdia na druhý koniec Bratislavy a možno im to trvá dokopy toľko ako mne.
Máte dobrú orientáciu ak nemáte v aute GPS?
S orientáciou je to všelijaké. Sedela som na štvorkolke, brzdila nohami a nabúrala v lese do stromu. Mám problém nielen s bicyklom, ale aj motorku som „skosila“ na parkovisku, lebo Fedor sa rozhodol, že budem motorkarka, ale to nie je pre mňa.
Naše cesty sú v hroznom stave. Dá sa to už radikálne zmeniť, že sa začne niečo riešiť?
Cesty je vždy šanca zmeniť, ale stále niekto s niekým bojuje. Toto patrí mestu, tamto patrí štátu, alebo samospráve. Oni sa budú naťahovať, kto to má na starosti. Ak by sa konečne našiel univerzálny spôsob tým, že ako tie cesty správne udržiavať a
opravovať. Hlavné mesto je v katastrofálnom stave, platíte cestnú daň, diaľničné známky, ale žiadna odozva....
Stane sa, že urobíte nejaký dopravný priestupok?
Nerobím dopravné priestupky, ale raz sa mi stalo, že som išla z STK-čky dolu Dúbravkou a tam je 40-tka. Vychádzala som z križovatky a zabočila som doľava asi 55 km/h rýchlosťou. Zastavili ma a hneď: „dobrý, dajte mi papiere“, ja na to: „hlavná cesta, nebudem vystupovať“. Spoznal ma jeden z nich, že som eurokomisárka. Oponovala som, že to je pán Figeľ a ja som len europoslankyňa . Starší policajt bol slušný a ten mladší to chvíľu predýchaval. Nehádam sa s policajtami, pokutu zaplatím, ani imunitu som nikdy nevyužívala, keď mi odtiahli auto z Auparku a bola som tam v lekárni len 5 minút!
Mali ste v živote vážnu nehodu?
Nemala. Ako siedmačka na ZŠ som zažila ako zrazili môjho spolužiaka, ktorý tú nehodu nakoniec prežil. Nákladiak s vlečkou ho zrazil na prechode pre chodcov. To sme všetci videli. Dlho bol v nemocnici dolámaný, ale prežil. Vďaka Bohu.
Aké boli vaše motoristické dojmy na Forde Focus 1,6 EcoBoost, ktoré malo pod kapotou 150 koní?
Počula som, že Ford Focus je najpopulárnejším vozidlom vo svete a veľmi dobre sa predáva. Testovaný Focus bol veľmi pekný v bordovej metalíze a univerzálny tak pre ženy ako aj pre muža. V dnešnej dobe si treba uvedomiť, že pri výbere motora treba prihliadať aj na jazdu v meste. Viem, že ak väčšia časť môjho života je situovaná na mesto, tak si vyberám tieto kritéria a Focus je ideálnym takým autom. Štartovanie gombíkom, dobré parkovanie, ale 150 koní je už na mňa veľa, lebo udávaná spotreba výrobcom 7,6 l/100km sa vyvíja aj od tohto silného motora. Vybrala by som si menej koní a diesel, kde motor je úspornejší. Testovaný benzínový motor bol tichý, ani som ho nepočula, že som naštartovala. Výborná akcelerácia bola super, ale skôr pre pretekára ako bežnú ženu, ktorá jazdí v meste. S manuálnou prevodovkou som sa vrátila do čias autoškoly, pretože vtedy sa nedali robiť vodičské preukazy s automatickou prevodovkou. Podľa mňa by mal každý vodič vedieť jazdiť na obidvoch prevodovkách. Všimla som si, že oveľa viac sa vodič venuje šoférovaniu s manuálom hlavne pre začiatočníkov šoférov, aby si zvykli a sústredili sa viac na jazdu. Šesťstupňové preraďovanie ide veľmi jednoducho a nemala som problém si zvyknúť. Uvedomila som si akú úlohu tu zohráva spojka, potom to už išlo samo. V autoškole na Favorite to kedysi také ľahké nebolo a tu vám stačí pomaly jeden prst na preraďovanie. Ak sa vrátim k interiéru, tak ma Focus upútal priestrannosťou aj veľkosťou kufra, kde by som dala golfový bag s vecami na prezlečenie. Ako žena oceňujem priestor na odkladanie kľúčov, aby nebehali po aute, držiaky na nápoje. Kombinácia svetlého interiéru so sedadlami vytvárajú väčší priestor. Sedenie bolo pohodlné a ja mám pri tom dlhšie nohy. Vzadu je tiež veľa miesta a malé dieťa má sedadlo uspôsobené na autosedačku. Som milo prekvapená, lebo Ford sme s Fedorom nemali a Focus je naozaj kompaktné a štýlové auto.
Text: Alena Chorvátová
Foto: autorka