GM a Honda budú spolupracovať na vývoji technológie palivového článku novej generácie
03.07.2013 08:26
Cieľom je vytvoriť komerčne využiteľný palivový článok a zásobovanie vodíkom v časovom rámci do roku 2020
General Motors (NYSE: GM) a Honda (NYSE: HMC) dnes oznámili, že podpísali definitívnu dohodu o spoločnom vývoji palivového článku novej generácie a technológie zásobovania vodíkom v časovom rámci do roku 2020. Spolupráca zahŕňa okrem výmeny poznatkov pri vývoji a synergických úspor aj spoločné stratégie nákupu zdrojov pre vývoj a výrobu.
GM a Honda plánujú spolupracovať aj s vlastníkmi budúcej infraštruktúry zásobovania vodíkovým palivom, ktorá má zásadný význam pre masové zavedenie automobilov poháňaných palivovým článkom a ich akceptanciu zákazníkmi.
GM a Honda sú uznávanými lídrami v oblasti technológie palivového článku. Podľa Clean Energy Patent Growth Index zaujímajú GM a Honda 1. a 2. miesto v celkovom poradí podľa počtu patentov na technológiu palivového článku zaregistrovaných v období rokov 2002 až 2012. Celkovo majú tieto dve spoločnosti zaregistrovaných vyše 1200 patentov.
“Táto spolupráca sa zakladá na silných základoch, ktorými Honda a GM disponujú ako lídri v oblasti technológie palivového článku na vodík,” povedal Dan Akerson, prezident a CEO koncernu GM. “Sme presvedčení, že je to najlepší spôsob ako vyvíjať túto dôležitú technológiu, ktorá má potenciál pomôcť znížiť závislosť od ropných palív a etablovať trvale udržateľnú ekologickú mobilitu.”
Takanobu Ito, prezident a CEO Honda Motor Co. Ltd. povedal: “Medzi technológiami s nulovou emisiou CO2 majú automobily poháňané palivovým článkom výraznú výhodu dojazdu a času tankovania, ktoré sú porovnateľné s automobilmi poháňanými spaľovacím motorom. Honda a GM sa usilujú rozšíriť penetráciu trhu touto čistou technológiou mobility. Som veľmi rád, že sa nám podarilo vytvoriť túto formu spolupráce spájajúcu naše vyspelé technológie palivových článkov, čo umožní pre budúcnosť vytvoriť systém, ktorý bude výkonnejší a dostupnejší.“
Program Project Driveway koncernu GM, spustený v roku 2007, doteraz zhromaždil poznatky z takmer 3 miliónov míľ (4,8 milióna km) najazdených v bežnej premávke flotilou 119 vozidiel poháňaných palivovým článkom na vodík, čo je viac ako kedykoľvek doteraz dosiahol hociktorý iný automobilový výrobca.
Značka Honda začala v roku 2002 prenajímať model Honda FCX a doteraz dodala 85 kusov v USA a Japonsku, vrátane nasledujúceho modelu FCX Clarity, ktorý v roku 2009 získal titul ekologického automobilu sveta World Green Car. Honda dodala tieto vozidlá zákazníkom v USA a zhromaždila relevantné dáta z praktickej prevádzky automobilu poháňaného palivovým článkom.
Honda už oznámila, že plánuje uviesť nástupcu modelu FCX Clarity v Japonsku a USA v roku 2015 a následne aj v Európe. Koncern GM oznámi svoje plány sériovej výroby automobilov poháňaných palivovým článkom neskôr.
Technológia pohonu palivovým článkom poskytuje riešenie mnohých naliehavých problémov automobilizmu budúcnosti – závislosti od ropných palív, dojazdu a času tankovania. Automobily poháňané palivovým článkom môžu využívať ako palivo vodík vyrobený pomocou obnoviteľných zdrojov energie ako sú veterné elektrárne a biomasa. Jediným odpadovým produktom palivového článku je vodná para.
Aktuálne automobily poháňané palivovým článkom majú dojazd okolo 600 km, vodíkové palivo sa dá do nádrží načerpať za menej ako tri minúty a technológia pohonu je vhodná pre malé, stredné i veľké automobily.