Grand pas de chat
08.06.2013 11:17
Mário Radačovský si zatancoval na cestách riadny balet s Mazdou CX-5 2,2 Skyactiv-D
Po ukončení štúdia na tanečnom konzervatóriu ste nastúpili do SND, kde ste boli sólistom. Potom ste niekoľko rokov žili a pôsobili v Kanade. Pôsobili ste ako riaditeľ baletného súboru SND. Tam ste pracovali ako režisér a choreograf viacerých baletných predstavení ako napríklad: Warhol, Zmena, Bolero a viac. Účinkovali ste ako hlavný sólista v súbore Les Grands Ballets Canadiens v Montreale a stvárnil viacero hlavných postáv v baletoch Rómeo a Júlia, Carmen, Giselle, Luskáčikovi, Labuťom jazere a v mnohých iných.
Ktorá z postáv je Vám najbližšia k srdcu?
Balet Giselle, tak to je najkrajší romantický balet a bola to moja prvá úloha v SND. Mal som vtedy 17 skoro 18 rokov, keď som začal pracovať na tejto úlohe . Naozaj nádherná vec po emočnej aj tanečnej stránke. To bolo v rámci klasiky a potom veľa Kyliánových baletov a mnohé krásne veci od iných svetových choreografov.
Pôsobili ste na pozícii riaditeľa Baletu Slovenského národného divadla a momentálne sa venujete iba choreografii Tanečného súboru Novej scény. Aké projekty môžeme vidieť pod vašu taktovkou prípadne aké projekty pripravujete v blízkej budúcnosti?
Tanečné divadlo Queen na novej Scéne a Príbehy tých, čo chcú žiť naveky. Pred mesiacom som mal premiéru v Brne a v Českých Budejoviciach. Pripravujem ako choreograf muzikál MATA HARI v hlavnej úlohe so Sisou Sklovskou ako aj balet pre National balet v Rige, ktorá je európskym mestom kultúry budúci rok a ďalšie projekty ako je premiéra Baletu Novej scény v októbri 2013.
Aký ste vy osobne šofér a čo vám dáva šoférovanie?
Som taká zmeska, ako potrebujem, raz som rýchly, inokedy pomalší. V noci rád šoférujem po diaľnici. Taký môj relax. Niekedy si trošku rýchlejšie vyskúšam nejaký úsek cesty a idem možno o niečo rýchlejšie ako by som mal, ale ozaj len chvíľu, lebo v dnešnej dobe sú pokuty naozaj vysoké a nestojí to za to.
Na akom aute jazdíte na svojich cestách?
Jazdím na BMW X5, ktorú som kúpil ako štvorročnú. Mala asi 140 000 najazdených km. Vždy som tento starší model chcel, tak som si splnil taký automobilový sen.
Aké iné autá ste vlastnili?
Moje prvé auto bol Fiat Uno a mal som niekoľko Golfíkov, s ktorými som bol spokojný. V Kanade som jazdil na toyote RAV4.
Poviete nám nejaký zaujímavý a netradičný zážitok?
Špecificky letecký zážitok mám, keď mi dovolili sedieť pri odlete v kokpite lietadla, ale to už je dávno a teraz je to asi nemožné.
Ženy za volantom sú aké podľa vás?
Žena vo veľkom aute alebo v autobuse sa mi veľmi páči a nemám predsudky. Nevidím v šoférovaní mužov a žien žiadny rozdiel. Buď je vodič dobrý alebo zlý. Nedá sa to generalizovať.
Niečo iné okrem auta ste šoférovali?
Štvorkolku. Päť rokov dozadu som bol u kamaráta v Kanade, kde som si ju vyskúšal a na výtlku som sa potkol a spadol. Sedel som vpredu na takom koši, kde som nemal a stalo sa... Síce sa mi nič nestalo, ale mám už väčší rešpekt k takým strojom ako predtým. Aj voči motorkám. Mám radšej autá.
Ako sa jazdí v Kanade? A aké typy áut tam vidieť na cestách?
Jazdí sa tam veľmi ohľaduplne a sú tam prevažne japonské, americké značky, aj nemecké, švédske autá. Škodovku tam nenájdete len staré modely ani iné francúzske značky. Je to škoda pre Kanaďanov, ale je to asi rozdelené automobilovými spoločnosťami, kde čo predávajú.
A rýchlosť pretekárov na trati by ste si chceli vyskúšať?
Rýchlosť mám rád, a mám taký sen si vyskúšať F1. Raz sa mi to skoro podarilo. Bol som niekoľkokrát na veľkej cene Montrealu a videl som jazdiť Schumachera , keď bol v najlepšej forme a pamätám si aj na nebohého jazdca Aartona Sennu, ktorý bol tiež výborný jazdec. Na veľkej cene Belgicka som veľmi zmokol a nič som z toho nemal, lebo prišla taká búrka, že to bolo naozaj náročné pre diváka a nie ešte pre pretekárov. Obdivoval som ich ako môžu ísť tak rýchlo v takom daždi.
Ako sa vám páčila Mazda CX-5 diesel 2,2 Skyactiv – D pod vaším šoférskym umením?
Naozaj môžem povedať, že Mazda CX-5 ma zaujala na prvý pohľad svojou robustnosťou, ale zároveň svojimi jemnými a elegantnými líniami. Toto SUV – čko zaujalo aj vo vnútri auta. Hneď ako som si sadol ma prekvapil príjemný posed a pohodlie aj pre ubolené telo„tanečníka“ a dobrý výhľad z auta. Všetko som mal po ruke a prístrojová palubovka bola prehľadná a dostačujúca vo všetkom čo potrebujem pri jazdení. Priestrannosť v aute bola nadmieru aj kufor bol dostačujúci a po sklopení operadiel zadných sedadiel vznikla takmer dokonalá rovina s podlahou batožinového priestoru. Takže variabilita sedadiel nie je limitovaná, čo je geniálne a rodina s týmto modelom môže byť naozaj spokojná. Šesťstupňový manuál radil krátko a presne. Turbodiesel dodával dynamickosť, svižnosť, akceleráciu a podvozok bol stabilný, že nebolo cítiť žiadny výmoľ. Na bratislavské cesty bolo ako stvorené! Ak by som mohol vystihnúť „gró“ v našej tanečnej reči, tak by som dynamickú a elegantnú CX-5 –tku pripodobnil k takému skokovému prvku, ktorý to vystihuje a to je:
grand pas de chat!
Text: Alena Chorvátová
Foto: autorka