Hyundai IONIQ 5 N je v poslednej fáze testovania na pretekárskom okruhu Nürburgring.
28.06.2023 10:03
-
Hyundai N sa vracia na svoj domovský okruh Nürburgring v Nemecku, pretože IONIQ 5 N - prvý čisto elektrický model N – vstupuje pred svetovou premiérou do záverečnej fázy testovania.
-
IONIQ 5 N posúva hranice značky N tým, že ponúka vyšší výkon prostredníctvom novej technológie doplnenej o zážitok špecifický pre elektromobily.
-
Vysokovýkonný elektromobil kombinuje hardvér z motoristického športu s pokročilým softvérom, ktorý zaisťuje zvýšenú odolnosť, výkonné brzdenie a emocionálny zážitok z jazdy.
-
Značka N zároveň predstavuje svoju tretiu a poslednú upútavku, ktorá signalizuje koniec vývoja vozidla a prípravu na blížiaci sa globálny debut.
-
IONIQ 5 N bude premiérovo predstavený na Goodwood Festival of Speed 13. júla tohto roka.
Spoločnosť Hyundai Motor testuje výkonnostné schopnosti IONIQ-u 5 N – svojho prvého vysokovýkonného, plne elektrického modelu značky N – na náročnom pretekárskom okruhu Nürburgring v Nemecku. Testovanie je súčasťou prípravy na jeho svetovú premiéru, ktorá sa uskutoční už 13. júla 2023.
Hyundai pri modeli IONIQ 5 N spojil svoju elektrickú globálnu modulárnu platformu (E-GMP) s technológiami a odbornými znalosťami značky N, aby maximalizoval možnosti vysokého výkonu elektromobilu a zároveň zabezpečil, aby spĺňal tri základné piliere značky N: hravosť v zákrutách, schopnosti na pretekárskej trati a vlastnosti športového vozidla na každý deň.
Na dosiahnutie tohto cieľa spojil Hyundai Motor silné stránky výskumného a vývojového centra Namyang v Južnej Kórei a svojho európskeho testovacieho centra na Nürburgringu. To je rozšírením európskeho výskumného a vývojového centra Hyundai v nemeckom Rüsselsheime, kde od roku 2003 pôsobia európske dizajnérske a inžinierske tímy značky Hyundai. Vďaka nepretržitej prítomnosti na okruhu je tím inžinierov schopný efektívnejšie a častejšie vyhodnocovať a rozvíjať odolnosť a jazdnú dynamiku svojich vozidiel.
„Nürburgring je miestom, kde je každý N model vybrúsený na N-tý stupeň, takže aj náš prvý vysokovýkonný, plne elektrický model N sa musí osvedčiť práve tu. IONIQ 5 N už dokončil test odolnosti - 10 000 km na Nordschleife, čo je dôležitý míľnik, ktorý dokazuje vysokú odolnosť vozidla a jeho schopností na pretekárskej trati. A navyše sme práve začali náš druhý test na 10 000 km, aby sme ešte viac posunuli limity IONIQ 5 N,“ povedal Till Wartenberg, viceprezident a vedúci oddelenia N Brand & Motorsport v Hyundai Motor Company
N-technológie pre dokonalý zážitok na trati
Značka Hyundai N dlhodobo využíva trať Nürburgring Nordschleife na overenie technológií, ktoré uplatňuje v motoristickom športe na vozidlách značky N. IONIQ 5 N nie je výnimkou a to ani napriek technickým špecifikáciám, ktoré sú typické pre elektromobily. Získanie maximálneho výkonu z elektrického vozidla vyžaduje prísnu disciplínu v oblasti tepelného manažmentu a tým aj implementáciu pokročilého softvéru. To znamená, že každá aktualizácia hardvéru je ďalej posilnená pokročilými softvérovými vylepšeniami výkonu.
Tepelnému manažmentu IONIQ 5 N prostredníctvom chladenia sa venuje osobitná starostlivosť, pretože chladenie elektromobilov je náročnejšie ako pri vozidlách so spaľovacím motorom. Zväčšenú chladiacu plochu, vylepšené chladenie motora a chladenie batérie dopĺňajú hardvérové vylepšenia podobné vozidlám so spaľovacími motormi. Tieto techniky chladenia hardvéru sú ešte posilnené novými riešeniami tepelného manažmentu, ako sú predpríprava batérie (N Battery Preconditioning) a manažment spotreby energie (N Race).
N Battery Preconditioning prednastaví teplotu článkov batérie na ich energeticky najúčinnejšiu teplotu. Funkcia je k dispozícii v dvoch režimoch „Drag“ a „Track“ pre rôzne jazdné scenáre s rôznym výkonom. V režime „Drag“ sa nastaví optimálna teplota pre okamžité využitie maximálneho výkonu, zatiaľ čo v režime „Track“ sa optimalizuje najnižšia možná teplota batérie pre vyšší počet kôl.
N Race je funkcia, ktorá poskytuje vodičom priamu kontrolu nad spotrebou energie vozidla. Nastavenie „Sprint“ je predvolený stav IONIQ 5 N, ktorý uprednostňuje plný výkon podľa želania vodiča. Nastavenie „Endurance“ maximalizuje dojazd IONIQ 5 N na pretekárskej dráhe. Dosahuje sa to obmedzením náhlych skokov výkonu, ktoré spomaľujú nárast teploty a zvyšujú výdrž a odolnosť.
N Battery Preconditioning a N Race sú priamym výsledkom prístupu značky N, ktoré vychádzajú zo skúseností z motoršportu. To pomáha vodičom pri stratégii spotreby energie s cieľom maximalizovať výkon alebo životnosť. Zatiaľ čo tento typ zmeny nastavenia by si za normálnych okolností vyžadoval tím mechanikov a vybavenie, IONIQ 5 N to ponúka pohodlne pomocou niekoľkých stlačení tlačidla.
Výkonné brzdenie podporované špičkovým regeneračným brzdením
Regeneračné brzdenie z motorov poskytuje primárnu brzdnú silu, hydraulické brzdy v prípade potreby poskytujú dodatočnú brzdnú silu. Inžinieri Hyundai N navrhli tento jedinečný regeneračný brzdový systémšpeciálne pre model IONIQ 5 N, ktorý ponúka spomaľovaciu silu až 0,6 G – jednu z najvyšších v odvetví – len prostredníctvom regeneratívneho brzdenia. Rekuperačné brzdenie zostáva zapojené aj pri aktivácii ABS s maximálnou brzdnou silou 0,2 G.
Hydraulické brzdy IONIQ 5 N sú vylepšené o väčšie kotúče s priemerom 400 mm z nového ľahkého materiálu a vyladeným prúdením vzduchu na chladenie. Znížená závislosť od kotúčových bŕzd zvyšuje životnosť brzdného systému v porovnaní so spaľovacími vozidlami. Prelínanie medzi rekuperačnými a hydraulickými brzdami je plynulé a vodič tento prechod ani nepostrehne.
Zvuk a radenie ako nástroje precíznej jazdy
Mnoho nadšencov výkonu otvorene hovorí o svojej nespokojnosti s nedostatočnou spätnou väzbou, ktorú vodič pri mnohých elektrických vozidlách dostáva. Preto inžinieri divízie N vyvinuli N Active Sound + a N e-Shift, aby vodičovi poskytli počas riadenia lepšiu spätnú väzbu a tým precíznejšie ovládanie vozidla.
N Active Sound + pozostáva zo systému 10 reproduktorov (osem interných, dva externé), ktorý poskytuje tri rôzne zvukové témy: Ignition, Evolution a Supersonic. Ignition simuluje 2.0 turbo motor modelov N s benzínovým motorom (napr. i30 N) a dopĺňa ho o charakteristické „streľbové“ zvukové efekty. Evolution je charakteristický elektronický zvuk N inšpirovaný konceptom N 2025 Vision Gran Turismo a RN22e. Zvokový mód Supersonic simuluje stíhačku, aby vodiči získali pocit podobný tomu, aký majú piloti stíhačky. Všetky možnosti zvuku sú prispôsobiteľné podľa jedinečných preferencií každého vodiča.
N e-Shift úzko spolupracuje s N Active Sound + na simulácii osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky (DCT) benzínových automobilov N. N e-Shift simuluje radenie prevodovky pomocou ovládania krútiaceho momentu motora a simuluje pocit trhnutia medzi radením jednotlivých stupňov. Cieľom je umožniť vodičom bezproblémovo využívať jazdné techniky zdokonaľované s autami so spaľovacími motormi pre plnohodnotný zážitok z jazdy, ktorý sa má bližšie k benzínovému autu ako k elektromobilu.
Posledná predpremiérová ochutnávka
V súvislosti s testovaním IONIQ-u 5 N na okruhu Nürburgring predstavil Hyundai aj atraktívnu video upútavku „Hyundai N | IONIQ 5 N Teaser – Epizóda 3“, ktorá naznačuje schopnosti IONIQ 5 N na pretekárskej dráhe. Film zobrazuje IONIQ 5 N, ktorý prechádza intenzívnym testovaním odolnosti a výdrže na ikonickom okruhu Nürburgring Nordschleife a dosahuje svoj míľnik testovania - 10 000 km. IONIQ 5 N sa pred štartom sériovej výroby podrobí ešte dodatočnému test odolnosti na 10 000 km, aby sa potvrdila zvýšená mechanická odolnosť vozidla, ako aj bezproblémová funkčnosť jeho inteligentného softvéru.
IONIQ 5 N zažije svoj svetový debut na festivale rýchlosti v Goodwoode – Goodwood Festival of Speed. Pôjde zároveň o prvú účasť značky Hyundai N na tomto ikonickom podujatí, ktoré sa každý rok koná v Spojenom kráľovstve. V špeciálnom stánku Hyundai N sa uskutoční 13. júla svetová premiéra modelu IONIQ 5 N. Okrem toho sa na pretekoch do kopca zúčastní aj viacero vozidiel N, vrátane vysokovýkonného vodíkového hybridu N Vision 74.