HYUNDAI: Svetova dvojpremiera Hyundai i30 N & Fastback
13.07.2017 16:45
Hyundai dnes v Düsseldorfe predstavil dve prelomové novinky - modely i30 N a i30 Fastback a jedna z nich by však podľa mnohých mohla byť konkurenciou aj pre Octaviu. Prvý model i 30 N má dostať do emócií každého vodiča a druhý by mal byť dokonalou eleganciou modelovej rodiny.
Ponuka agregátov pre i30 Fastback bude taká istá ako sa dnes dodáva bežný hatchback či kombi.
V ponuke bude trojvalec 1.0 T-GDI naladený na 88 kW (120 k) kombinovaný so šesťstupňovým manuálom.
Výkonnejší 1.4 T-GDI má zasa okrem neho k dispozícii aj samočinný 7-stupeň s označením DCT. Štvorvalec produkuje 103 kW (140 k).
A neskôr do ponuky príde aj štvorvalcový diesel 1.6 CRDi, ktorý bude ponúkať 100 kW (136 k).
Napriek zachovaniu rovnakej ponuky motorizácií má byť Fastback dynamickejším autom, než štandardná i30. Hyundai hovorí, že svetlá výška štýlovejšieho variantu je menšia o 5 mm. Zmeny sa udiali aj na podvozku - ten zasa má byť o 15% tvrdší. Jazdným vlastnostiam by malo pomôcť aj o niečo nižšie ťažisko, hatchback je vyšší o celých 30 mm.
RevolučNý stroj
Ak ale túžite po nekompromisne dynamickom členovi rodiny i30, jednoznačne treba siahnuť skôr po novom modeli s prívlastkom N. Pravda, zatiaľ sme ho neprevetrali po okruhu či kľukatých okreskách, no včera sme si mohli vypočuť aspoň jeho zvuk. Už len ten dáva dôrazne najavo, že toto auto rozhodne nebude lenivé.
Pre Hyundai je i30 N veľkým krokom vpred a doslova revolučným strojom - je totiž prvým dieťaťom športovej divízie N, zároveň aj rozhodným krokom za vylepšením imidžu značky. Mimochodom, písmeno “N” v názve má pripomínať šikanu či serpentíny, na ktorých si kórejské športové vozidlá vychutnáte najlepšie.
Agresívnejší, no decentný dizajn
Hodnotenie vzhľadu je vždy subjektívnou záležitosťou, no podľa nás sa i30 N podaril. Nie je príliš radikálny, zároveň dáva dostatočne jasne najavo, že s ním “budú problémy”. Už pri pohľade na prednú časť to vyjadruje agresívnejší nárazník s väčšími otvormi na nasávanie vzduchu či chladenie brzdovej sústavy štýlovým červeným pásikom.
45 fotografií v galérii Hyundai i30 N
Červený detail zdobí aj 19” disky kolies, auto je vďaka ním oproti bežnej i30 nižšie o 8 mm. Spomínaným detailom sú brzdové strmene, ktoré naviac hrdo nesú logo “N”. Samozrejmosťou sú aj nižšie prahy karosérie. Zadnej časti taktiež dominuje dvojfarebný nárazník s malým difúzorom. Na veku batožinového priestoru sa zasa usidlílo mohutné krídlo, naozajstnou lahôdkou je však niečo iné.
Skutočným šperkom zadnej čati je dvojica výfukov, ktoré produkujú nádherný zvuk. Vďaka variabilnej klapke vo výfukovom potrubí viete regulovať ich rachot, vďaka čomu sa môžete dostať od relatívne tichej a nenápadnej prevázdky až po agresívne chrchlanie, praskanie a strieľanie. Tento prvok výbavy bude dostupný za príplatok.
V interiéri prišlo len na klasické zmeny. Športovejšie krojené sú sedadlá i volant, ten sa môže pochváliť aj dvomi novými tlačidlami, ktorými prepínate medzi piatimi dostupnými módmi prevádzky. Infotainment odteraz obsahuje možnosti spojené s meraním času na okruhu či iným monitorovaním ostrej jazdy. Zaujímavosťou je rozpera medzi nápravami, ktorú zbadáte pri pohľade do kufra. Zlepšuje tuhosť karosérie a z priestoru v batožinovom priestore uberá len niekoľko litrov.
Performance package aj s e-LSD
Okorenený hatchback skrýva pod prednou kapotou prepĺňaný štvorvalec 2.0 T-GDI, ktorý v základnej konfigurácii na prednú nápravu posiela 184 kW (250 k) a 350 Nm, na stovku auto katapultuje za 6,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. Ak by sa vám takýto výkon málil, môžete si priplatiť za tzv. Performance Package, kde je agregát naladený až na 202 kW (275 k). Krútiaci moment sa však ďalej nemenil. Napriek tomu sa na 100 km/h rozbehne rýchlejšie, presne za 6,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je stále rovnaká - diktuje ju elektronický obmedzovač.
Obmedzovať sa však rozhodne nebudete musieť pri jazde. Kórejci deklarujú, že s týmto autom môžete rovnako dobre dochádzať do práce, ale aj vyvádzať na okruhu. Model i30 N testovali v rôznych podmienkach po celom svete a neobišli ani Nürburgring, kde si s ním konštruktéri dokonca strihli 24-hodinové vytrvalostné preteky.