Ideál do mesta
18.05.2019 12:08
Mladý herec nitrianskeho divadla - Tomáš Stopa o divadle, svojich koníčkoch, motorizme a testovaní nového modelu Honda FR-V
V akých tituloch ste hrali počas štúdia a teraz... čo všetko okrem hrania vás ešte baví?
Tak počas VŠMU som účinkoval v inscenáciách SND ako sú Bál alebo Richard III. Spolupracoval aj s menšími divadlami a hral som vo filme Svatojánsky věneček či v seriáli Labyrint. Rok som bol na voľnej nohe a teraz som už stálym členom nitrianskeho divadla. Mám za sebou tri premiéry hier Meno, Hlava VVII. A Dámsky krajčír. Momentálne pokračujem v doktorandskom štúdiu na VŠMU. Vo voľnom čase sa venujem výrobe originálnych produktov z dreva. Začal som robiť módne doplnky, ale aj stoly na mieru. Takže, keď neskúšam, tak som v dielni...divadlo i práca s drevom ma bavia rovnako a obe sa snazim robit poctivo. Ešte mám taký sen, že by som chcel ísť v lete na týždeň na Mont Blanc a v septembri na košický maratón.
Ako mladý chalan ste túžili mať vodičák a jazdiť?
Jazdil som už od svojich 14-tich rokov na poľných cestách, pretože sme mali doma rôzne poľnohospodárske vozidlá. Na traktore to bolo normálne, že som jazdil, keď som nemal ešte vodičák. Chcel som sa v autoškole naučiť cúvať s vozíkom, ale tam som sa to nenaučil, lebo mi to inštruktor nedovolil. Musel som sa učiť cúvať doma, takže autoškola ma toho veľa nenaučila.
Spomínali ste, že ste mali iba jednu pokutu. To sa vôbec dá mať iba jednu pokutu?
Veru dá...Rozprával som sa s kolegom v aute, keď naskočila oranžová, ja som pridal, ale prešiel som tuším cez takú oranžovočervenú. Zjednal som to nakoniec za menej peňazí.
Mali ste aj na čom alebo ste čakali kým si našetríte?
K 18-tinám som dostal od rodičov Renault Clio, za čo im ďakujem. Veľmi som si to vážil, ale stala sa mi nehoda, že som dostal mikrospánok medzi Levicami a Vráblami. Už na strednej škole som si zarábal a málo som spal... a tak auto skončilo veľmi zle, bolo na totálku a predal som ho na súčiastky. Našťastie ja som obišiel iba s modrinami. Potom som si kvôli práci požičal od strýka VW Passat a teraz jazdím na Volve.
Absolvovali ste nekonečnú cestu niekde do zahraničia?
Na východ! Respektíve na spiš sme cestovali 8 hodín! Nie na mojom, ale na spolužiakovom Renaulte Clio sme každú chvíľu zastavovali, lebo moja spolužiačka musela pomaly každých 15 minút stáť na pumpe a fajčiť. To asi neviem pochopiť a zabudnúť sa to tiež nedá...
Aké sú ženy vodičky a čo by ste im vyčítali čo robia za volantom?
Moja mama je výborná šoférka a celkovo ženy cítia väčšiu zodpovednosť a podľa toho jazdia. Niekedy im to síce možno trvá viac ako by bolo vhodné, ale v podstate nemám k nim nejaké špeciálne výhrady. Možno niekedy robia veľa činnosti naraz a nevedia čo robí pravá a ľavá ruka. Pozorujem občasnú zbrklosť, ale nejako zásadne mi to nevadí. To telefonovanie by mohli obmedziť a viacmenej používať hands free alebo bluetooth.
Viete si na aute vymeniť niektoré veci alebo ste skôr ten typ, že to necháte na odborníkov?
A čo defekt, zažili ste aj takú nerjemnosť?
Na aute si mením všetko sám aj filter vzduchový a kabínový. Nie je to zložité, asi sa mi to oplatí, ale do oleja sa radšej nepúšťam. Defekt som dostal, keď som išiel do Mlynskej doliny, mal som poháre v kufri a myslel som, že to sú poháre...bol to defekt, tak som si to vymenil. Mám nízkoprofilové gumy už štvrtú sezónu a vždy rezervu. Tá musí byť, liacu sadu neuznávam.
Ako sa pozeráte na súčasnú tému ekológie a úspornosť elektrických áut, ktoré sú zatiaľ pre mnohé rodiny drahé?
Ekologické autá ma nelákajú, pretože v rámci životného prostredia akumulátor, ktorého výroba v sebe obsahuje olovo, lithium a to nie je ekologické. Separovať batérie z nejakej Tesly je podľa mňa väčší problém ako to, že spálim s dieselovým motorom o niekoľko gramov emisií viac na 100 km ako Tesla ušetrí za ten čas. Potom tie batérie treba skladovať, recyklovať, pretože sú v nich chemikálie, čo je väčší problém a bude sa nás týkať aj o 15-20 rokov. To platí aj pre hybridy, jasné, že spotreba je ukážková, ale všetko má svoje pre a proti. Otázka recyklácie batérie je oveľa dôležitejšia ako to, že mám elektrické auto a šetrím životné prostredie. V poslednom rade sú tieto autá stále drahé a nabíjacích staníc nie je dostatok, aby ste prešli v poriadku z Ba až na východ...
Tomáš, motorky vás lákajú?
Motorky som jazdil od malička, Jawy, pioniere, ktoré mali motocrosové úpravy. Určite ,ak by som mal na to čas, chcel by som mať opäť motorku. Stačila by mi 800-ka. Kedysi boli vzduchom chladené, teraz už sú vodou, ale nie je to také zaujímavé ako boli predtým. Toho času na motorky je ozaj málo, ale možno časom predsa len kúpim nejakú jazdenku.
Text a foto: Alena Chorvátová