Je vaše auto pripravené na leto?
06.07.2017 13:00
Prípravu pred zimou vodiči nepodceňujú, pred letnou sezónou sú menej obozretní
Auto je nevyhnutné dôkladne pripraviť nielen na zimnú, ale aj na letnú motoristickú sezónu, čo má svoje špecifiká. Väčšina vodičov vie, že na zimu musí vozidlo pripraviť ešte pred nástupom mrazov. V tom čase ich spravidla k aktívnej príprave auta privedie predovšetkým obava o bezpečnosť. S príchodom teplejšieho počasia už toto nebezpečenstvo tak intenzívne nevnímajú, to však neznamená, že by mali prípravu na prechod do letnej sezóny akokoľvek podceňovať. Zanedbanie prípravy vozidla na dlhšiu dovolenkovú cestu môže posádku nepriamo ohroziť aj na živote.
Prvým krokom ku bezpečnému jazdeniu je prezutie vozidla na letné pneumatiky. Zimné pneumatiky plnia správne svoju funkciu iba vtedy, keď sa priemerná teplota drží do 7°C. „Zimné pneumatiky v lete zvyšujú spotrebu, obmedzujú ovládateľnosť vozidla a pohodlie jazdy, ale hlavne sú primárne v daždi výrazne menej bezpečné,“ pripomína Roman Budský z českého Týmu Silniční bezpečnosti. Vyrábajú sa totiž z mäkšej zmesi než letné, a pri vyšších teplotách sa preto prehrievajú, to má za následok nepríjemné – a hlavne nebezpečné predĺženie brzdnej dráhy.
Súčasťou servisu by mala byť aj kontrola podstatných súčastí vozidla. „Pred dlhou cestou na dovolenku by prehliadka mala zahŕňať kontrolu stavu chladiacej a brzdovej kvapaliny, kontrolu bŕzd (vrátane tesnosti brzdového vedenia a hadičiek) a tlmičov. Odporúčame nechať si skontrolovať tiež dostatočné nabitie akumulátoru. Nevyhnutnou súčasťou prehliadky je aj zistenie stavu, prípadne výmena vzduchového a palivového filtra,“ vymenúva na čo nezabudnúť generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.
Samostatnou kapitolou je potom údržba klimatizácie. „Nie je to dlho, čo nebola klimatizácia bežnou výbavou ojazdených áut. Dnes zo svojich štatistík vieme, že 89 % nami predávaných vozidiel klimatizáciu má. V 58 % sa jedná o digitálny variant, zvyšok vozidiel má manuálnu klimatizáciu,“ popisuje situáciu na trhu Topolová. Klimatizáciu je treba pravidelne kontrolovať, hlavne meniť aspoň raz do roka kabínový filter a prípadne doplniť chladiace médium. Týmto základným servisom sa dá predchádzať nepríjemnostiam v podobe státia v dlhých prázdninových kolónach s nefunkčnou klimatizáciou. Klimatizácia však nezvyšuje iba pohodu v kabíne automobilu, ale tiež výrazne prispieva k bezpečnosti cestnej premávky. Extrémne teploty, ak navyše panujú po dlhé dni, majú vplyv na výkon vodičov. Ľudia sú podráždenejší, ľahšie sa unavia, jednoduchšie strácajú koncentráciu, ich reakčné časy sa predlžujú. Svoj neblahý vplyv zohráva aj únava z tepla. „Jej účinok je zrovnateľný s pôsobením alkoholu vo výške až jedného promile v krvi. To so sebou nesie mimo iného až sedemnásobne vyššiu pravdepodobnosť účasti vodiča na zavinenej dopravnej nehode,“ doplňuje Budský z českého Týmu silniční bezpečnosti.