Každý vodič by mal mať obľúbený hudobný playlist
19.03.2022 18:58
Psychoterapeutka a sprievodkyňa myslou - Monika Stehlíková je odorníčka na neverbálnu komunikáciu, ktorú môžeme používať aj za volantom. Ako často máme robiť prestávky počas šoférovania a aké kategórie vodičov poznáme, tak to sa dozviete v našom rozhovore, ale i porovnanie Škody Superb s najnovším modelom vo videjkách.
Si špičková odborníčka na reč tela a a vedomú prácu s pohybom. Vyšla ti knižka pod názvom Tajomstvo reči tela. Čo všetko zaujímavé sa v nej dočítame?
Kniha je sumárom mojej vyše 20 ročnej praxe. Je plná tipov a praktických cvičení, ako obnoviť vzťah s telom, počúvať jeho signály a získať vnútroný pokoj či pozitívny vzťah k sebe a ostatným. Ľudia sa častokrát sami k sebe správajú ako k strojom. Telo im slúži iba na presun z miesta A do miesta B. Zastaví ich až choroba, alebo psychické problémy, …ale prečo čakať až na tento moment? Začať sa dá už dnes!
Ovplyvňuje temperament človeka pri šoférovaní?
Určite! Odhliadnúc od toho, aký má kto temperament, musí si uvedomovať, že má v rukách zbraň a zodpovednosť nielen za seba, ale aj za iných. Niekto je prirodzene počas jazdy sústredený, iného rozptyľuje všetko. Podľa mňa najväčšou výzvou pre šoférov, ktorí trávia za volantom veľa času je psychohygiena: nájsť uvoľnenie a starať sa o seba aj fyzicky. Aj preto je fajn, mať svoj obľúbený play-list. Hudba nám dokáže podporiť náladu a mení chémiu tela smerom k väčšej rovnováhe. Samozrejme netreba zabúdať na prestávky, pretože po polhodine nám môže začať telo tuhnúť a aj, keď fyziologicky správne sedíme, musíme si dať pauzu, pretože je dobré počúvať svoje telo, keď hlási, že je unavené.
Vraj si musíš odpočinúť na odpočívadle, hoci niekedy je to iba 15 minút na ceste domov. Nemôžeš to prekonať a ísť, keď je to ozaj krátky čas?!
Áno, niekedy sa mi to stáva. A neváham. Ak nezaberie hudba, žuvačka, či vyvetranie auta, vždy odparkujem, aj keď som pred domom iba zopár kilometrov. Nemám sa kam ponáhľať. Ak mám pochybnosť, tak si predstavím, že ležím v nemocnici a nemôžem sa starať o svoje deti, alebo som na vozíku, alebo mŕtva: akosi mi to dáva nadhľad a zrazu sa nemám potrebu nikam ponáhľať, zastavím a oddýchnem si.
Aký si typ vodiča, keby si sa mala charakterizovať?
Ja som ten typ vodiča, ktorý má veľa najazdených kilometrov a predvída chyby druhých. Môj manžel delí vodičov do troch skupín. Najprv je to vodič začiatočník, ktorý sa venuje iba sebe, potom je vodič, ktorý minimalizuje vlastné chyby a nakoniec sú takí vodiči, ktorí predvídajú chyby iných. Patrím k tej tretej skupine.
Vies využit svoje schopnosti koučky pro zjednávaní pokuty?
Moc nie, ale stało sa, že mi pokutu znížili z 250 eur na 50 eur. Ak urobím priestupok, tak si vždy pokutu zaplatím. Nikdy som nemala dopravnú kolíziu, ale zastavili ma raz za rýchlosť alebo za telefonovanie. Celkom úprimne: teraz už to nerobím, neprekračujem rýchlosti ani netelefonujem, asi to prišlo vekom a takým uvedomením.
Ako riešiš rôzne cestné situácie na poľadovici a za zlých poveternostných podmienok? Máš nejakú osobnú skúsenosť?
Veľa krát som sedela v aute a počúvala správy, že ak netreba, aby ľudia necestovali. Zasnežené cesty, silné vetry, či veľmi hustá hmla, že človek nevidí pred nos, to všetko dôverne poznám. Asi najsilnejší zážitok mám, keď som chytila ten typ šmyku, že auto letelo cez dlhú zľadovatelú plochu, nedalo sa vôbec ovládať. Cestu lemovali duby a oproti som videla svetlá iného auta. Bol to šok, ale vedela som, že ak zostanem prítomná, tak to spolu dáme.☺ Dýchala som, držala zľahka volat v rukách a po čase sa auto stabilizovalo. Veľa ma to naučilo, ale asi najviac pokore.
Text, foto a video: Alena Chorvátová