Kedysi som jazdil na rýchlosť a na čas, teraz jazdím na bezpečnosť a na spotrebu...
12.12.2019 22:05
Doc. Ing. Ľuboš Magdolen PhD. z Ústavu dopravnej techniky a konštruovania Strojníckej fakulty STU v Bratislave nám povedal o elektromobilite, parkovaní a jazdení v iných krajinách
Pán docent, začíname fungovať v dobe elektromobility, ktorá sa pomaly rozbieha i u nás a vy ako odborník, čo poviete na prevádzku takého vozidla?
Využitie v meste a blízkom okolí tieto elektromobily majú význam. Ak máte rodinný dom, tak je to ideálne riešenie, pretože si elektromobil môžete doma nabiť a v hlavnom meste je zatiaľ najviac nabíjacích staníc. Vynikajúcou voľbou pre mnohých ľudí je aj prenájom VW e-upov!
Developer, keď stavia domy, tak by mal tiež myslieť na budúcnosť elekromobility a vybudoval aspoň jednu nabíjaciu stanicu. Čo vy na to?
To áno, ale zvyšuje to investíciu investora, pretože on chce postaviť za minimum financii a dostať maximum. A pokiaľ to nedostane zákonom, tak to tam dá len imidžovo. Lenže elektrických áut bude pribúdať a verme, že v budúcnosti bude k tomu aj dostatok nabíjacích staníc.
Ozaj, keď sme pri parkovaní, tak ide do pravoplatnosti zákon, kedy sa bude už všade platiť za parkovanie. Vidíte tento jav aj v okolitých štátoch?
V Európe to už dávno tak funguje, že nič nie je zadarmo a treba si za parkovanie platiť. Bol som na služobnej ceste v Mníchove a za parkovné som tam za noc v centre mesta nechal cca. 15 eur. Je to však normálny trend a my si musíme na to zvykať, že nič nie je zadarmo.
Čo hovoríte na ženy vodičky a ich občas „náročné“ parkovanie. Niekedy veru to parkovacie miesto v obchodnom dome je im malé....
V Nemecku to vyriešili po svojom a to systémom „Parken fur Frauen“, takisto aj v Rakúsku. Sú to široké parkovacie miesta pre ženy, kde sa jednoducho zmestia. Tie miesta sú hneď vedľa parkovania rodiny s deťmi. Dokonca som zažil v jednom parkovacom dome celé poschodie určené ženám.
Precestovali ste veľa krajín, akoby ste sa charakterizovali ako vodič? Zažili ste v Nemecku neobmedzenú jazdu na ich diaľniciach?
Som konzervatívny šofér, Kedysi som jazdil na rýchlosť a na čas, teraz jazdím na bezpečnosť a na spotrebu. To nie je pravda, že v Nemecku majú neobmedzenú rýchlosť. Majú úsek takých 10 km neobmedzených a potom idete stodvadsiatkou. V Mníchove majú neustále obmedzenia, aj keď majú silné auta predpisy vúčšinou dodržujú, lebo pokuty sú vysoké. V Rakúsku si musíte dávať pozor na určitých úsekoch, lebo zaplatíte dve pokuty. IG-L znamená obmedzenie rýchlosti na stovku a keď prekročíte, tak máte pokutu za rýchlosť a druhú za ekológiu. Oni majú síce nižšie pokuty, ale vám ich pošlú domov.
Máte skúsenosť aj z jazdenia na amerických cestách?
V Amerike som bol a tam je napríklad odbočovanie doprava na červenú bez problémov. Semafór je v strede križovatky, aby ho všetci videli. Obmedzenú rýchlosť majú na 45 km/h, na diaľnici 120 km/h. Policajti satelitne sledujú niektoré úseky a keby niekto išiel vyššou rýchlosťou 180km/h, tak ho sledujú a môže sa stať, že sa dostane do väzenia. Záleží to aj od štatu, v korom šoférujete. Použil som našu slovenskú GPS a dodržiaval som bezpečnostné predpisy, ale zopár pokút prišlo z Rakúska, Maďarska i z Francúzska.
Text, foto: Alena Chorvátová