Kupujeme auto...
02.03.2011 20:28
Už od útleho detstva sa stretávame s technikou, strojmi, teda ak považujeme auto za stroj. Každému malému špuntovi sa rozžiaria očká, keď nájde pod stromčekom autíčko, bicykel, alebo kolobežku. Ani si to neuvedujeme, ale kolesá nás sprevádzajú prakticky po celý život. Každým rokom, ako bývame dospelejší, sa nám menia sny a hračky z malých kolies na kolesá väčšie, motorové. Bycikle meníme na motorky, autíčka za autá. A priznajme sa, komu sa nerozsvietia oči pri kúpe motorového vozidla... či už je nové, alebo staršie, tešíme sa na každý kilometer, ktorý v ňom strávime, niet víkendu, kedy by sme sa mu nevenovali, utretá palubovka, povysávaná podlaha, umývarka. Kupujeme doplnky, snažíme sa ho spraviť čo najkrajšie a najlepšie. No a teraz si môžeme vybrať. Budeme jeho pánmi, alebo sluhovia? Pre veľa ľudí sú auto, resp. motorka vzácnejšie, ako vlastný život. Strážia si ho ako oko v hlave. Nekonečná údržba, leštenie a kontroly. Pre niekoho nepochopiteľné, pre niekoho normálne. Vždy si môžeme vybrať, no ale asi aj tu bude najvhodnejšia zlatá cesta. ... auto by nemalo byť náš pán. malo byť nám pomáhať, ušetriť čas pri rôznych potrebách, ceste do práce. Malo by nás spoľahlivo odviezť na dovolenku, návštevu, či iné udalosti. Ak ho máme, tak je našou súčasťou. Ak nepatríme k tým, ktorí venujú svojmu vozidlu maximum pozornosti, mali by sme si uvedomiť, že ak chceme, aby nám autíčko slúžilo tak, ako by malo, musíme mu venovať patričnú pozornosť. Pri kúpe nového vozidla, to máme jednoduchšie. Presne vieme, koľko km sme odjazdili, kedy treba vymeniť olej, pravidelné záručné prehliadky nám presne povedia, čo máme spraviť. A aj ponuka nových áut a značiek je veľmi široká. Takmer každá automobilová značka má v predaji vozidlá rôznych tried. Výber je viac než široký. Každý z nás má v srdci svoj sen, akú značku a typ auta by chcel mať. Ak nám to peňaženka a možnosti dovolia, nič nám nebude brániť si splniť jeden z našich snov.
Čo a týka kúpy, tak to bude určite náročnejšie s kúpou staršieho auta. Nie každý z nás si môže dovoliť si kúpiť nové auto. A tak by sme chceli venovať kúpe ojazdeného auta. Aj keď sa budeme akokoľvek snažiť, tak my kupujúci, nikdy zistíme koľko km auto odjazdilo. Ak nemáme šancu si to skontrolovať pri kúpe, tak doporučujeme si tento stav overiť v servise. Cez počítač nám ľahko zistia skutočný stav motora. Ak nám nesedí počet kilometrov, bola nám zatajená havária vozidla, tak je ešte stále možnosť reklamácie a auto vrátiť do autobazáru, resp. predchádzajúcemu majiteľovi. Môže to byť komplikované, ale nádej tam je stále. Preto čím skôr si tento fakt skontrolujeme, tým to bude pre nás lepšie. Možno aj z týchto dôvodov je vhodné si vozidlo dôkladne skontrolovať, poradiť sa s odborníkmi, s kúpou sa proste neponáhľať. Dobre si prečítať zmluvu o kúpe a predaja. Všimnite si, že takmer pravidelne má nachystanú zmluvu o predaje predajca. Prečo asi? Určite nie preto, aby mu nevyhovovala, preto ešte raz doporučujem si zmluvu dôkladne prečítať. Vždy je tam nenápadne vložená klauzula, ktorá nám sťaží reklamáciu a veľa z nás už na nevýhodné zmluvy doplatilo. Ak sa to stalo aj vám, kľudne nám o tom napíšte. Aj vďaka vám sa ďalší ľudia nepopália. No a čo ďalej, keď sme už to autíčko kúpili? Nech je kontrola akákoľvek dôsledná, pre pokoj v duši je vhodné zájsť do servisu vymeniť rozvody, olej, filtre, či už olejový, naftový ( ak sme kúpili diesel) a samozrejme aj vzduchový... je to určite omnoho menšia investícia ako roztrhnutý rozvodový remeň a tým aj prerazený blok motora. Ten, komu sa tento problém stal, určite vie, o čom hovorím. oprava bloku, resp. jeho výmena je náročnejšia nielen finančne, ale narobí nám aj množstvo starostí ako aj stresových situácií. no a samozrejme by sme nemali zabudnúť na kontrolu bŕzd a brzdového systému. Možno si už nepamätáme rady z autoškoly, ale brzdovej kvapaline po určitom čase sa znižuje bod varu, stráca svoje vlastnosti a tým sa auto stáva nezadržateľnou a nebezpečnou zbraňou. Strach pomyslieť na dôsledky. Kontrola brzdových segmentov. Je to tiež jeden z problémov starších áut. Ak sú segmenty zodraté a nedajbože nám vypadli ( táto porucha je ľahko zistiteľná. ten škripot kovu na kov pri brzdení počuje aj hluchý človek...) veľmi rýchlo vám zničia brzdové kotúče a náklady na nutnú opravu sa opäť zvyšujú. Kontrolu tlmičov, zvislých čapov vieme zistiť aj pri skúšobnej jazde. Neviem, či ste už predávali auto v autobazári. pri skúšobnej jazde išiel technik v mojom aute tak agresívne, že som bol z toho ešte týždeň v šoku. Preto aj vám radím, pri skúšobnej jazde pridať na plyn, tvrdšie pribrzdiť ( tu je vhodné držať volant jemne. Ak vám pri brzdení auto pôjde do strany, je jasné, že tam niečo nebude v poriadku). Aj bez brzdenia je dobré ísť opatrne bez držania volantu. Ak bude vozidlo „ťahať“ do strany, tak môže byť problém nielen v mäkkej pneumatike, tak ako to zvyknú predajcovia hovoriť, ale aj v poškodenej náprave. nájsť nejakú jamu na našich cestách určite nebude problém, ideálny tester na tlmiče a nápravu. Budem sa opakovať, ale pri kúpe auta je vhodné sa poradiť s odborníkom. Kúpa auta nie je lacná záležitosť. A auto by nám mali robiť radosť a nie starosti.
Snažili sme vám dať pár rád pri kúpe vozidla, veríme, že sme vám aspoň trošku poradili a ak sme na niečo zabudli, tak nás doplňte. Radi si vás prečítame nielen my, ale aj naši čitatelia.
Milan Kukumberg