Leon s pohonom na CNG má teraz nový motor 1.5 TGI Evo pre zvýšenie výkonnosti a efektivity
10.01.2019 08:38
-
Moderný motor s objemom 1,5 litra, pracujúci v Millerovom cykle, maximalizuje benefity CNG
-
Inteligentná integrácia troch nádrží na stlačený zemný plyn zvyšuje dojazd v režime CNG na 500 km bez negatívneho ovplyvnenie úžitkových vlastností
SEAT vylepšil verziu populárneho modelu Leon, poháňanú stlačeným zemným plynom CNG, novým motorom 1.5 TGI a integráciou troch nádrží na plyn pre predĺženie dojazdu.
Nový Leon TGI Evo – ktorý sa vyrába v závode SEAT Martorell – nadväzuje na úspech modelov Leon TGI a Leon ST TGI vylepšenou technológiou, ktorá zvyšuje jeho šance na trhu a ďalej posilňuje ponuku automobilov na CNG. Značka SEAT mala v programe verzie CNG modelov Ibiza, Mii a Arona. Teraz sa k k nim pripájajú Leon TGI Evo a Leon ST TGI Evo.
Moderný turbokompresorom prepĺňaný štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva 1.5 TGI (konštrukčne odvodený od benzínového motora 1.5 TSI) je štandardne vybavený systémom stop-štart. Motor, ktorý pracuje v tzv. Millerovom cykle, má prepĺňanie turbokompresorom s variabilnou geometriou turbíny pre maximálnu efektivitu.
Pri adaptácii na pohon CNG boli rekonštruované niektoré komponenty motora ako piesty s chrómovo-niklovou povrchovou úpravou, zosilnené sedlá ventilov a zväčšené ventily pre zlepšenie výmeny plynov vo valcoch.
Motor modelu Leon TGI Evo dosahuje výkon 96 kW (130 k) pri otáčkach 5.000 min-1, čo predstavuje zvýšenie o takmer 15 kW (20 k) oproti predchádzajúcemu motoru na CNG s objemom 1,4 litra. Nový motor dosahuje maximálny krútiaci moment 200 Nm v pásme otáčok od 1.400 do 4.000 min-1. Štvorvalec poháňa predné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky alebo 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG.
Rovnako ako ostatné modely SEAT s pohonom na CNG aj Leon TGI Evo používa benzín ako alternatívne palivo po vyčerpaní zásoby plynu. Jeho zásoba je teraz väčšia vďaka použitiu troch nádrží. SEAT Leon TGI Evo má jednu kovovú nádrž na plyn a dve nádrže z ľahkého uhlíkového kompozitu. Celkový objem nádrží 17,7 kg stlačeného plynu umožňuje normovaný dojazd 500 km na CNG, vďaka automatickému prepnutiu na benzín po vyčerpaní plynu má vodič k dispozícii dodatočný dojazd 150 km k najbližšej čerpacej stanici na CNG.
Vďaka opísaným technickým modifikáciám je Leon TGI Evo čistejší a má lepší pomer ceny a úžitkovej hodnoty. CNG má väčšiu efektivitu ako bežne používané kvapalné uhľovodíkové palivá – 1 kg CNG poskytuje rovnaké množstvo energie ako 2 litre skvapalneného ropného plynu LPG alebo 1,3 litra motorovej nafty alebo 1,5 litra benzínu.
SEAT patrí k propagátorom pohonu stlačeným zemným plynom ako existujúcim a dostupným alternatívnym palivom. Preto má najširšiu ponuku modelov na CNG v Európe, ktoré sa predávajú v mnohých štátoch, vrátane Španielska, Nemecka a Talianska. Technológia CNG pomáha znižovať emisie CO2 a NOX, zákazníkom prináša zníženie prevádzkových nákladov vďaka nižšej cene paliva oproti vozidlám s naftovým a benzínovým motorom, pričom doba tankovania plynu je s nimi porovnateľná.
Leon TGI Evo bude navyše už čoskoro po prvý raz dostupný aj vo verziách vybavenia FR a Xcellence. Rozširuje ponuku modelov CNG značky SEAT, ktoré nielen menej zaťažujú životné prostredie a peňaženku majiteľa ale súčasne kombinujú výkonnosť a jazdný komfort s atraktívnym dizajnom.
SEAT Leon TGI Evo
Motor |
1.5 TGI Evo |
Počet valcov/ventilov |
4/16 |
Objem |
1498 cm3 |
Vŕtanie/zdvih |
74,5 mm/85,6 mm |
Kompresný pomer |
12,5:1 |
Maximálny výkon |
96 kW (130 k) |
Maximálny krútiaci moment |
200 Nm |
Maximálna rýchlosť |
205 km/h (6M), 199 km/h (7DSG) |