Litrový Kráľ
11.02.2018 09:33
Monte Carlo poznáme ako jednu oblasť zo šiestich častí Monackého kniežatsva, známe množstvom kasín, bohatých ľudí a prepychu. Konajú sa tu aj svetoznáme motorové preteky formuly 1 na okruhu Circuit de Monaco. Automobilka Škoda si adoptovala tento názov pre svoj posledný trojvalcový model, ktorý sa vyznačuje športovým správaním a je navlečený do zeleno-bieločiernej kombinézy. Tento look jej naozaj svedčí a deficit širších gúm, väčších blatníkov a podobných doplnkov jej na výkone neuberajú.
Presvedčil som sa o tom čakajúc na križovatke na červenú. Vedľa mňa parkujúci teeneger na Audi 6 s usmievavým pohľadom mi žmurkaním dával na javo, kto je tu pánom. Myslím, že tých päť dĺžok áut čo zaostal za mnou mu bohate stačilo. Celkový dizajn je naozaj príťažlivý a treba uznať, že farebné polepy sú graficky bez chyby. V interiéri vyniknú krásne športové sedadlá v trojfarebnej kombinácií červená, čierna a sivá. Sú veľmi pohodlné, ich ergonómia sa vyznačuje stabilnou polohou pre pasažierov a bočné vedenie ukážkovo podopiera telo v zákrutách. Aj vyšší jedinci budú prekvapení, aké jednoduché je nasáčkovať svoje telo dovnútra. Ešte väčší šok ich čaká, keď zistia, koľko priestoru majú pre svoje dlhé nohy a nad hlavou. Na zadných sedadlách by si taký blahobyt neužili. Športového ducha má aj trojramenný volant z čiernej perforovanej kože. Mä dokonalú veľkosť aj hrúbku venca, dobre sa drží a zvládnu ho aj naše polovičky. S príplatkami ako balík Plus dostanete množstvo vymožeností a komfortu. Určite vás poteší pekné 6,5 palcové rádio Bolero s dotykovou obrazovkou, automatická klimatizácia, parkovacie zadné senzory, rozhranie Bluetooth, lakťová opierka. Nás rozmaznali ešte viac a k dispozícií sme dostali vyhrievanie predných sedadiel, tempomat a bezkľúčové štartovanie.
Po otvorení piatich dverí je posádke k dispozícií batožinový priestor v objeme 330 litrov. Ak potrebujete viac, stačí sklopiť zadné sedadlá a hňed máte o 820 litrov viac. Ako sme už spomínali tento športovec má pod kapotou trojválec s objemom jedného litra. Trojválce sú stále trňom v oku niektorých motoristou a z princípu ich odmietajú. Sú to nezmyselné predsudky a rečičky typu záhradná kosačka a pod. nemajú opodstatnenie. My sme disponovali silnejším 81 kW variantom so 110 koňmi. Je to neskutočný pracant, ktorý naozaj nemá slabé miesta. Je neskutočne agilný a pri naštartovaní netrpezlivo čaká na zaradenie rýchlosti, aby mohol bleskovo vyraziť. Motor má klasický zvuk troch válcov, ale kultivovanosť a dynamika mu naozaj nechýba. Pri randení nočným mestom budete s jeho apetítom veľmi spokojný. Hranicu šiestich litrov sme nikdy neprekročili a ani mimo mesta si toho veľa nevypýtal. Šesťstupňová manuálna prevodovka splnila najvyššie očakávania. Presné a krátke dráhy radenie ukážkovo zapadali tam kam mali a pre tento športový model to platí dvojnásobne.
Rezké prejazdy zákrut mu robia radosť a na vozovke sedí ako prilepené. Podvozok dokáže prekvapivo dobre tlmiť rôzne nerovnosti a vysporiada sa aj s náročnejším povrchom. Ten týždeň strávený za volantom ubehol rýchlo a verte, že som si prišiel na svoje. Fábia Monte Carlo zanechala vo mne úžasný pocit zo športovej jazdy, ktorý prekročil moje očakávania. Je to skvelé auto nie len do mesta, ale aj na dlhé trate. Ak si potrebujete vyvetrať hlavu, zabaviť sa za volantom, tak sedíte v správnom aute. Vyniká výnikajúcimi jazdnými vlastnosťami, bezpečnosťou a svižným tempom pri nízkej spotrebe. Keď neveríte, vyskúšajte.
Text a foto: Ľubomír Feckanín
Škoda Fabia 1.0 TSI |
|
Zdvihový objem cm3 | 999 |
Max. výkon v kW (k) pri 1/min | 81/110/5000-5500 |
Max krútiaci moment v Nm pri 1/min | 200/2000-3500 |
Maximálna rýchlosť v km/h | 196 |
Zrýchlenie v sek. 0-100 km/h | 9,5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km) | 5,3/3,8/4,3 |
Cena testovanej verzie | 15 745 € |