Mazda a farby v priebehu storočí
07.12.2020 13:15
-
Od R360 po MX-5: Netradičné povrchové úpravy a farebné kombinácie zovňajška od roku 1938
-
Technológia lakovania Takuminuri: privádza tvary a dizajn Kodo do života
Tvary a farby vytvárajú prvý dojem a žiadny iný aspekt vozidla nie je tak bezprostredne – a zároveň dôverne – asociovaný s kvalitou, ako povrchová úprava zovňajška.
V spoločnosti Mazda je moderný proces lakovania Takuminuri tejto automobilky navrhnutý tak, aby obohacoval elegantné povrchy karosérie dizajnových vozidiel Kodo unikátnymi farbami, akými sú červená farba Soul Red Crystal alebo sivá farba Polymetal Grey.
Takuminuri je výsledkom dlhoročných skúseností s materiálmi a technikami lakovania. Progresívne farebné schémy je možné pozorovať už aj na prvých starších modeloch vozidiel Mazda. Mazda-Go Type GA („Zelený panel“), trojkolesové úžitkové vozidlo uvedené na trh v roku 1938, dostalo názov podľa zelenej palubnej dosky – mladistvého nádychu v inak konzervatívnom segmente úžitkových vozidiel.
Prvý sériovo vyrábaný osobný automobil spoločnosti, Mazda R360, bol uvedený na trh v roku 1960 v palete osviežujúcich farieb, vrátane mätovej zelenej, nebeskej modrej a žiarivo červenej, čím sa jasne odlíšil od prevažne bielej konkurencie. Napriek tomu, že išlo o cenovo dostupné mikroauto, ponúkalo sa dokonca v dvojfarebných povrchových úpravách. Kombinácie ako biela karoséria s bordovou strechou poskytli svieži nádych rozkošnému štvormiestnemu kupé a zároveň podčiarkli zameranie spoločnosti Mazda na nekonvenčné tvary a na vodiča orientované technické spracovanie. A tento trend pokračuje aj v súčasnosti. Model R360 sa stal okamžitým hitom, ktorý v roku 1960 podchytil takmer dve tretiny daného segmentu na japonskom trhu a vyplnil sny o vlastníctve automobilu desiatkam tisíc ľudí.
Priekopníci určovania farebných trendov
Keď Mazda v 60. rokoch minulého storočia rozšírila svoj modelový rad, ponúkala exkluzívne metalizované povrchové úpravy aj na kompaktných a stredne veľkých modeloch. Napríklad Mazdu Luce (1966-73) bolo možné objednať v zlatej alebo striebornej – farbách asociovaných s luxusom a rýchlosťou – zvýrazňujúcich športový a elegantný zovňajšok navrhnutý nikým iným než novou legendou Giorgettom Giugiarom. Luce bol jedným z prvých medzinárodne žiadaných automobilov z Japonska.
Naproti tomu Mazda Cosmo Sport/110S prišla v roku 1967 na trh v čisto bielej farbe, ktorá bola vybraná nielen preto, aby zvýraznila dizajn superšportového automobilu v ére dobýjania vesmíru, ale tiež preto, že to bola oficiálna farba japonského pretekárskeho tímu motoristického športu FIA. Prvý sériový automobil Mazda s wankelovým (rotačným) motorom, model Cosmo Sport/110S, čoskoro preukázal svoje schopnosti a spoľahlivosť na trati aj reálne, keď nečakane skončil štvrtý vo svojich úvodných pretekoch, Marathon de la Route 1968, náročnom podujatí známom aj ako 84 hodín Nürburgringu.
V 60. rokoch 20. storočia sa začali pomerne skoro používať alkydové živicové laky a nové sušiace komory. To spoločnosti Mazda umožnilo vytvárať odolné povrchové úpravy a zároveň sa zabránilo vzniku nežiaduceho efektu kriedovania a s ním spojenej strate povrchového lesku, čo bolo v tých časoch rozsiahlym problémom. V 70. rokoch bola spoločnosť Mazda tiež jedným z priekopníkov katodického nanášania povrchovej vrstvy (známe tiež ako katodické ponorné lakovanie). Táto metóda využíva elektrický náboj v laku na zvýšenie pokrytia a podporu rovnomerného rozloženia na účinnejšiu ochranu voči korózii, najmä v dutinách karosérie.
Pastva pre oči
Nádherná éra začala v roku 1977 prvou generáciou modelu Mazda 323, ktorý kombinoval výzor európskeho hatchbacku s paletou výrazných farieb, akými sú zelená Muscat Green, modrá Impulse Blue, červená Grand Prix Red a strieborná metalíza Sunbeam Silver Metallic. Mazda 323, oživujúca vozovky v celej Európe, bola jedným z najpopulárnejších importných vozidiel v regiónoch.
Skvelé a nesporné vyvrcholenie pestrofarebného obdobia spoločnosti Mazda sa udialo v roku 1991, keď vozidlo č. 55, zeleno-oranžovú Mazdu 787B, odmávali v cieli v uvedenom roku víťaznou šachovnicovou vlajkou na podujatí 24 hodín Le Mans. Efektná povrchová úprava a charakteristický rev 710 koní wankelovho motora 26B so štyrmi rotačnými piestami budú navždy spojené s prvým víťazstvom ázijského výrobcu na významnom podujatí a zatiaľ aj jediným víťazstvom automobilu bez klasického valcového motora. Mazda MX-5 „Le Mans“, limitovaná edícia z roku 2011 pripomínajúca si 20. výročie pretekov, sa nahodila do odevu charakteristického pre legendárny model 787B. Je to tiež jedna z mála verzií MX-5 s turbodúchadlom.
Z hľadiska živých odtieňov predstavila Mazda MX-5 za posledné tri desaťročia množstvo nových farieb. Bola charakteristická širokou škálou povrchových úprav. Aby sme uviedli aspoň niektoré, sú to farby od štandardov športových vozidiel, akými sú červená Classic Red a britská pretekárska zelená British Racing Green, až po nápaditejšie farby špeciálnej edície, akými sú pretekárska žltá Sunburst Yellow (1995), zelená Spirited Green (Karai, 2011) a pretekárska oranžová Racing Orange (30. výročie v roku 2019). Paleta voliteľných farieb vyvolávajúcich emócie nepochybne pomohla akcelerovať rast ikony značky Mazda a dominovať jej na globálnom trhu športových vozidiel typu roadster.
Aj keď povrchová úprava karosérie predstavuje iba niekoľko tisíc gramov z celkovej hmotnosti vozidla, zostáva jednou z najkomplikovanejších fáz výroby automobilov v súčasnosti. To vysvetľuje nadšenie spoločnosti Mazda pre farby, a z tohto dôvodu automobilka vynašla techniku Takuminuri, ktorej názov spája japonské výrazy pre „majstra remesla“ (Takumi) a „lakovanie (maľovanie)“ (Nuri). Inovatívny proces umožňuje spoločnosti Mazda hromadnú produkciu povrchových úprav javiacich sa ako ručne nanášaných, a to naučením (naprogramovaním) lakovacích robotov napodobňovať techniky špecialistov.
Obohatenie dynamiky svetla
Na rozdiel od bežných dvojvrstvových povrchových úprav s farebnou základnou vrstvou a čírym lakom, metalizované farby spoločnosti Mazda využívajú trojvrstvový systém obsahujúci reflexnú vrstvu a priehľadnú vrstvu pod finálnym čírym lakom. Cieľom je obohatiť hĺbku a sýtosť farieb laku, prehĺbiť plynulosť a živosť dizajnu Kodo zvýraznením súhry svetla a tieňov. Výsledkom je, že sa povrchy javia v pohybe, aj keď vozidlo stojí.
Spoločnosť Mazda je fascinovaná najmä červenou farbou a prístupom Takuminuri – prvýkrát použitým v roku 2012 pri uvedení červenej farby Soul Red – a tento prístup prešiel neustálym zdokonaľovaním ako súčasť snahy spoločnosti Mazda vytvoriť najhlbšiu a najkrajšiu červenú farbu na svete. Snáď žiadna červená farba ani zďaleka nevyžaruje toľko emócii ako červená Soul Red Crystal, ktorá je dostupná na všetkých súčasných modeloch automobilky. Každá z troch vrstiev tejto povrchovej úpravy plní inú funkciu. Mazda v základnej vrstve využíva dva druhy hliníkových vrstvičiek: svetlé vrstvičky na odrážanie svetla a tiež vrstvičky pohlcujúce svetlo, kým priehľadná farebná vrstva nad základnou vrstvou obsahuje intenzívne sýto farebné červené pigmenty. Svetlo preniká cez číru vrstvu a vrstvy červeného pigmentu až k hliníkovým vrstvičkám v základnej vrstve. Reflexné vrstvičky podsvetľujú povrch hlbokou a intenzívnou červenou farbou, ktorá akoby žiarila zvnútra, na rozdiel od zatienených povrchov absorbovaného svetla, ktoré pôsobia načierno.
Ak spomíname červenú, treba tiež pripomenúť, že spoločnosť tento rok oživuje bielo-bordový dvojfarebný vzhľad Mazdy R360 na modeloch špeciálnej edície pripomínajúcich storočnicu automobilky. Väčšina súčasných modelov symbolizujúcich elegantný zážitok z jazdy v dvoch odlišných balíkoch bude ponúkaná s čisto bielym zovňajškom a bordovým interiérom, kým limitovaná edícia MX-5 a nová Mazda MX-30 dostanú tiež bordové strechy. S takouto inšpiráciou z minulosti dokážu lakovací dizajnéri spoločnosti Mazda úspešne napredovať k úchvatným povrchovým úpravám budúcnosti.