MITSUBISHI MOTORS OSLAVUJE 100 ROKOV MITSUBISHI 500, ALEBO ZAČIATOK MODERNEJ ÉRY (apríl 1960)
22.05.2017 17:00
Dlhý automobilový príbeh Mitsubishi odštartoval v roku 1917 Model-A, ale bol to až skromný model 500, ktorý v roku 1960 skutočne rozprúdil globálny automobilový zásah značky - z ktorej vznikla dnešná spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation - a ktorý v roku 1962 priniesol Mitsubishi aj prvé víťazstvo vo svete motoršportu.
Na pozadí povojnovej obnovy Japonska nebola výroba osobných vozidiel považovaná za bezprostrednú prioritu, dokonca ani nebola relevantná v krajine, ktorá dokázala ponúknuť len rozbitú infraštruktúru, zlý stav cestnej siete, nízku kúpnu silu obyvateľov a vysoké dane - a tak pochopiteľne uprednostňovala nákladné vozidlá, nielen ťažké, ale aj základné ľahké vozidlá s troma kolesami, ako napr. vlastný pick-up Mizushima XTM1 od Mitsubishi, predstavený v roku 1946.
Podobným náročným výzvam boli v tej dobe vystavené aj ďalšie japonské automobilky: po desiatkach rokov, keď svoje najlepšie technologické zručnosti venovali vývoju motorov pre ťažké vozidlá*, resp. vývoju nákladných vozidiel*, autobusov* alebo lietadiel**, v krajine jednoducho chýbalo technické know-how pre vývoj moderných a cenovo dostupných sériovo vyrábaných automobilov.
Týchto obmedzení si japonské orgány boli veľmi dobre vedomé, a tak postupne v rokoch 1952 až 1955 uviedli do praxe opatrenia, ktoré umožňovali vznik moderného domáceho automobilového priemyslu, či už formou sektorových dotácií, zvýhodnenia v oblasti spotrebných daní alebo importných obmedzení.
Národný plán pre dopravné prostriedky
Uvedené vládne opatrenia vyvrcholili tzv. "Národným plánom pre dopravné prostriedky", vyhláseným roku 1955 Ministerstvom medzinárodného obchodu a priemyslu (MITI), s cieľom vyvinúť japonské "ľudové vozidlo" na základe štandardizovaných parametrov hmotnosti, rýchlosti, spotreby paliva, a dokonca aj spoľahlivosti.***
Po niekoľkých pokusoch s výrobou osobných vozidiel na základe západnej licencie (v roku 1951 licencie Kaiser-Frazer Henry J; následne v roku 1953 licencie Willys Jeep) súbežne s kompletným radom ťažkých vozidiel sa Mitsubishi (presnejšie povedané "Shin Mitsubishi Heavy Industries, Ltd." ) rozhodlo pripojiť k uvedenej vládnej iniciatíve, z ktorej vzišiel model Mitsubishi 500 - prvé vozidlo Mitsubishi modernej epochy, pochádzajúce výlučne z vývoja Mitsubishi.
500 a ďalej
Úplne nové Mitsubishi 500, po prvýkrát predstavené v roku 1959 na autosalóne v Tokiu a neskôr uvedené na japonský trh (1960), bolo kompaktným rodinným vozidlom, ktorého konštrukcia bola postavená na jednoduchosti a praktickosti.
Vozidlo predávané za dostupnú cenu 390 000 jenov - čo vtedy samo o sebe vzbudilo veľkú pozornosť japonskej tlače – čerpalo v značnej miere z konštrukčného know-how Mitsubishi v oblasti letectva, či už išlo o analýzy namáhania samonosnej karosérie, dodatočne overené v náročných testoch na ďalekých nespevnených cestách, alebo o testovanie aerodynamiky v aerodynamickom tuneli (ako prvé z japonských vozidiel).
Vozidlo sa mohlo chváliť praktickou a jednoduchou konštrukciou s dvojtaktným dvojvalcom OHV vzadu a pohonom zadných kolies; vo výbave bolo iba niekoľko základných prvkov, napr. jeden stierač a žiadne ukazovatele smeru - len jedna smerovka na bočnom stĺpiku atď.
Tento symbol japonského ekonomického zázraku 60. rokov minulého storočia bol v roku 1961 nahradený modelom Mitsubishi 500 Super Deluxe, ktorý ponúkol päticu miest, motor 594 cm3 s výkonom 25 koní (nahrádzajúci pôvodnú jednotku 493 cm3 s výkonom 21 koní) a lepšie parametre zrýchlenia.
Závodná premiéra
Do roku 1963 bolo vyrobených celkom 13 289 vozidiel Mitsubishi 500, po ktorých v rokoch 1963 až 1965 nasledovalo 13 739 odvodených vozidiel Colt 600 (prvý model Mitsubishi s označením "Colt").
Model 500, čoby prvý sériovo vyrábaný osobný automobil Mitsubishi modernej éry, napomohol značke s tromi diamantmi v znaku dosiahnuť aj prvých úspechov vo svete motoršportu.
Model 500 vstúpil do pretekárskeho sveta na Veľkej cene Makaa 1962, kde štyri vozidlá Mitsubishi 500 obsadili prvé štyri miesta v kategórii "Do 750 cm3", s jazdcom Kazuo Togawou na prvom mieste. V šľapajach modelu 500 išiel aj jeho nasledovník Colt 600 na Veľkej cene Malajzie v roku 1963, kde toto vozidlo obsadilo prvé, druhé a tretie miesto v kategórii "Do 600 cm3".