Moje auto nábíjam cez fotovoltiku - nabíjam zadarmo :)
06.04.2024 13:33
Moderátor a bývalý motoristický novinár Ján Žgravčák pospomínal na časy strávené za mikrofónom F1, ale i v relácii Pozor, zákruta! Má rád aj adrenalín, ktorý si vyskúšal na tratiach Slovakia Ringu aj športové autá a jedno z nich si vyskúšal a profesionálnymi očami vyhodnotil novú ehybridnú Cupru Formentor. jeho postrehy nájdete v našich videách
Kedy a čo všetko si robil predtým ako si sa stal riaditeľom sekcie športu?
Od septembra 2022 som sa stal riaditeľom sekcie športu Rozhlasu a televízie Slovenska. Sekcia pozostáva z redakcie športu STV, redakcie športu SRo a produkcie športu. Okrem toho som v posledných rokoch moderátor relácie Hit roka a Cyklopotulky. Ako novinár som začal v Slovenskom rozhlase v roku 1998, a po vojenčine som začal študovať Masmediálne štúdiá na Filozofickej fakulte prešovskej univerzity a od približne druhého ročníka som bol členom športovej redakcie košického štúdia STV. Moderoval som F1 v rokoch 2009-2013 a reláciu Pozor, zákruta! v rokoch 2005 a 2006.
Pamätáš si na chvíle strávené v autoškole?
Autoškolu som si robil, keď som bol v štvrtom ročníku Gymnázia Martina Kukučína v Revúcej. Skúšky som skladal vo februári 1996 na snehu, na bielej Škode Favorit. Na plný počet bodov, podotýkam, že vyrastal som pri dopravnom ihrisku, pravidlá cestnej premávky som mal v malíčku. Prvá jazda smerovala na Železník...fanúšikovia rely poznajú vari najťažšiu rýchlostnú skúšku u nás, tzv. Peklo. Inštruktora v autoškole nám okrem iných robil aj bývalý rely jazdec Ján Lipták. V STV som sa zasa neraz viezol na výrobu s Ivanom Pallagom (víťaz Rallye VSŽ 1975 a 1980), takže vskutku sa bolo od koho učiť.
Za aké priestupky platíš? Rýchlosť či parkovanie?
Pokuty platím zriedka, ale snažím sa jazdiť rozumne. Raz to bolo za rýchlosť 61 km/h pred tabuľou obce Muráň (sic!) a raz za vjazd do jednosmerky. No a inokedy sa stalo, že som v noci nacúval do dverí auta stojaceho na parkovisku, čo ma dodnes mrzí.
V zahraničí bola len jedna pokuta, vo Francúzsku, v Le Mans. Fotopasca na semafóre. (nebola až taká červená, veď…poznáte to.
Kde najdalej si šoferoval, v ktorých krajinách si sa pohyboval a mal si z dopravy zážitok?
Šoféroval som v Južnej Amerike pri Rally Dakar 2015, v Argentíne a Chille. Bol to veľký zážitok, a niektoré zvyklosti tam boli naopak. Napríklad priateľská signalizácia „môžeš ma predbehnúť“ sa v Argentíne dáva ľavým blinkrom, u nás pravým. Pravostranné riadenie mi nerobilo problém, dá sa na to rýchlo zvyknúť, až po prvú T križovatku. Potom zaručenie zabbudnete, do ktorého pruhu sa zaradiť.
Aké máš rád autá? Stretol si sa so značkou Cupra?
Mám rád pekné a praktické autá, pohodlné a priestranné. Obdivujem americké musclecars. Cupra ako značka mi rezonuje práve z mojich komentátorských skúseností nielen v RTVS, ale aj na Slovakia Ringu (WTCC, ETCC, TCR, MSR)
Stalo sa ti, že si musel vymanévrovať šmyk?
Absolvoval som školu bezpečnej jazdy na Slovakia Ringu a každému to odporúčam. Dokonca som zástancom toho, aby bola škola šmyku povinná pri kurze vodiča. V premávke som šmyk dostal asi dvakrát, bez problémov som ho podchytil. Možno aj vďaka skúsenostiam z pretekov MX-5 Cup, ktoré som jazdil 5 rokov, alebo simracingu.
Text, foto a video: Alena Chorvátová