Na divokom západe
29.12.2019 17:17
Počas Vianočných sviatkov sme testovali novú Daciu Duster 1.3TCe 4x4 110kW. Áno, dobre počujete Dacia Duster so 150 koňmi pod kapotou...čistá šialenosť alebo blaženosť?!
Dacia Duster patrí nejaké tie roky k najdostupnejšiemu SUV na trhu. Tentokrát sa do Dacie pustili aj inžinieri z Mercedesu a jedná sa o najrýchlejšiu Daciu, ktorá bola doteraz vyrobená. Benzínový štvorvalcový motor s objemom 1.3 l, výkonom 110kW (150k) a s pohonom všetkých štyroch kolies považujem naozaj za veľký pokrok značky Dacia.
Exteriér novej Dacie je oveľa prijateľnejší ako u starších modelov. Veď, len predná maska je perfektne spracovaná, svetlomety s denným LED svietením krásne sedia v jednej línii s grilom, ktorý je vyčačkaný s chrómovými obdĺžnikmi. Neviem či som jediný, čo si všimol detaily ako jemný nápis DUSTER na vrchu svetlometov s čiernym podkladom alebo spomínané obdĺžniky majú medzery na stranách, cez ktoré sú krížovo-prelínané na prednom grile a pripomínajú dizajn zadných svetlometov...ale je to tak!
Zadné svetlomety sú viac-menej identické Jeep-u, krížový tvar cúvacích svetiel, čo sa autu veľmi hodí. Celkovému dizajnu Dusteru dodávajú šmrnc 17 palcové disky, čierne-tónované sklá, či dokonca pekne „vytuningované“ priečniky s chrómovým nápisom DUSTER.
Vnútro kokpitu pôsobí príjemne, nič zložité, privíta Vás multifunkčný volant s veľkými ľahko-čitateľnými budíkmi a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Infotainment ľahko ovládateľný s dokonalejšou odozvou, ktorý podporuje Android Auto a Apple Carplay. Mne osobne sa veľmi páčili ovládače klímy vybavené displejom, ktoré Vám zobrazujú navolené hodnoty. Taktiež medzi tlačidlami nájdete aj Eco režim a pod rýchlostnou pákou sa nachádza ovládač na voľbu pohonu kolies.
Jazdné vlastnosti Dacie Duster 4x4 by som popísal tak, že prevodovka bola pravdepodobne viac stavaná do terénu ako na jazdenie po meste. Krátke prevody, pri rýchlosti 60 km/h musíte mať zaradenú „päťku“ ináč máte otáčky cez 2-tisíc. Čo ma ale veľmi prekvapilo, určite nie iba mňa, ale aj vodičov okolo, bolo zrýchlenie a celkový ťah Dusteru, ktorý výborne ťahal na štvrtom aj piatom stupni. Neodvážim sa presne povedať, ale odhadujem zrýchlenie z 0-100 km/h okolo 9 sekúnd. Keďže hovoríme aj o pohone 4x4, Duster nemá skoro žiadne problémy pri zdolávaní náročnejších terénov a bola by to perfektná voľba pre vodičov, ktorý zdolávajú kopce častejšie ako výlet po meste do obchodných centier ako je Aupark či Polus...
Daciu Duster 1.3TCe 4x4 | |
Zdvihový objem cm3 | 1332 |
Max. výkon v kW pri 1/min | 110/5250 |
Max. krútiaci moment v Nm pri 1 min | 250/1700 |
Max. rýchlosť v km/h | 196 |
Prevodovka/počet prevodových stupňov | manuálna/6 stupňová |
Kombinovaná spotreba | 6 - 6,4 |
Cena testovaného modelu | 19 219 |
Text, foto a video: Mário Chorvát