Na veľtrhu CES 2025 uvádza spoločnosť Honda vo svetovej premiére prototypy Honda 0 Sedan a Honda 0 SUV – spolu s ASIMO OS, originálnym operačným systémom vozidiel Honda
07.01.2025 20:59
-
● Spoločnosť Honda predstavila vo svetovej premiére dva prototypy modelov radu Honda 0, Honda 0 Saloon a Honda 0 SUV.
● Spoločnosť Honda predstavila svoj pôvodný operačný systém (OS) pre vozidlá, ASIMO OS, ktorý sa bude inštalovať do modelov radu Honda 0.
● Spoločnosť Honda bude rýchlo rozširovať globálne využitie svojho automatizovaného riadenia úrovne 3 (funkcia eyes-off) prostredníctvom radu Honda 0, pričom sa bude snažiť stať sa prvým výrobcom automobilov na svete, ktorý umožní jazdu eyes-off vo všetkých jazdných situáciách, čím sa otvoria nové možnosti mobility.
● Spoločnosť Honda a Renesas Electronics Corporation oznámili, že podpísali dohodu o vývoji vysokovýkonného systému system-on-chip (SoC) pre novú generáciu modelov radu Honda 0, ktoré budú uvedené na trh koncom rokov 2020.
Spoločnosť Honda dnes na veľtrhu CES 2025 uviedla vo svetovej premiére dva prototypy modelov – Honda 0 Sedan a Honda 0 SUV – ktoré sú predstaviteľmi dvoch modelov radu Honda 0, ktoré sa majú uviesť na svetové trhy od roku 2026. Spoločnosť tiež predstavila svoj originálny operačný systém (OS) pre vozidlá, ASIMO OS, ktorý sa má použiť v jej globálnom rade elektrických vozidiel.
■ Honda 0 Saloon
Ďalším rozšírením koncepčného modelu, ktorý bol predstavený na veľtrhu CES 2024 v minulom roku, bol prototyp vozidla Honda 0 Saloon vyvinutý v rámci prípravy na uvedenie na trh v roku 2026. Pri zachovaní presného dizajnu koncepčného modelu sa prototyp vyznačuje nízkou výškou a športovým štýlom, ktorý odlišuje limuzínu od ostatných elektrických vozidiel, a vnútorným priestorom, ktorý je priestrannejší, než by sa mohlo očakávať na základe vonkajších rozmerov.
Honda 0 Sedan, vlajková loď radu Honda 0, bude založená na novo vyvinutej špecializovanej architektúre EV a bude obsahovať množstvo technológií novej generácie, ktoré stelesňujú vývojový prístup „Tenký, ľahký a múdry“.
Na veľtrhu CES 2025 je zámerom spoločnosti Honda predstaviť určité technológie a funkcie, ktoré prispievajú k hodnote modelu Honda 0 Sedan s prívlastkom „múdra“. To zahŕňa vysoko spoľahlivú technológiu automatizovaného riadenia 3. úrovne, ktorú prvýkrát na svete uviedla do praxe práve spoločnosť Honda, ako aj „ultra-osobnú optimalizáciu“, ktorá ponúkne zážitok z mobility prispôsobený každému jednotlivému používateľovi, ktorý umožní operačný systém OS ASIMO.
Sériový model limuzíny Honda 0 má byť predstavený najskôr na severoamerickom trhu v roku 2026 a následne na svetových trhoch vrátane Japonska a Európy.
■ Honda 0 SUV
Na základe koncepčného modelu Space-Hub predstaveného na veľtrhu CES 2024, ktorý ponúka novú hodnotu elektrických vozidiel ako „priestoru“ pre ľudí, ktorý spoločnosť Honda ponúkne v rámci svojich budúcich modelov elektrických vozidiel, spoločnosť teraz predstavila prototyp stredne veľkého elektrického SUV – čo bude prvý model Honda radu 0. Použitím prístupu „Tenký, ľahký a múdry“ na SUV, sa ešte viac zväčšil vnútorný priestor a dosiahla sa priestranná kabína s mimoriadne čistým a neobmedzeným zorným poľom s vysokou flexibilitou.
Popri širokej škále technológií novej generácie bude SUV Honda 0 využívať vysoko presný odhad polohy a riadenie stabilizácie. Je to založené na 3D gyroskopických snímačoch, technológii, ktorú spoločnosť Honda zhromaždila prostredníctvom vývoja svojich originálnych robotických technológií, aby sa umožnila dosiahnuť dynamika podľa želania vodiča na rôznych povrchoch vozovky.
Sériový model Honda 0 SUV má byť predstavený najskôr na severoamerickom trhu v prvej polovici roka 2026 a následne na svetových trhoch vrátane Japonska a Európy.
■ ASIMO OS
Modely Honda radu 0 budú vybavené operačným systémom ASIMO OS, originálnym operačným systémom vozidla vyvinutým spoločnosťou Honda, ktorý bude kľúčovou technológiou na dosiahnutie „múdrej“ hodnoty globálneho radu EV.
ASIMO bol humanoidný robot schopný autonómnej chôdze, ktorý bol vyvinutý ako súčasť fundamentálneho technologického výskumu spoločnosti Honda s cieľom pomáhať ľuďom pri spolunažívaní s ľuďmi v spoločnosti. Spoločnosť Honda začala s výskumom a vývojom v oblasti robotiky v roku 1986 a robota ASIMO predstavila v roku 2000. Stal sa ikonou v oblasti robotiky od roku 2000 do roku 2010 a obľúbili si ho ľudia na celom svete.
Dokonca aj po ukončení vývoja robota ASIMO spoločnosť Honda neprestala zdokonaľovať svoje robotické technológie, vrátane tých, ktoré rozpoznávajú vonkajšie prostredia a autonómne riadenie správania umožňujúce robotovi ASIMO pochopiť zámery ľudí okolo neho. Kombináciou takýchto robotických technológií s pokročilými inteligentnými technológiami pre vozidlo Honda radu 0 sa spoločnosť snaží ponúknuť jedinečnú hodnotu pre vozidlá definované softvérom (SDV).
ASIMO OS ako softvérová platforma použije integrované riadenie elektronických riadiacich jednotiek (ECU) pre systémy vozidla, ako sú systémy automatizovanej jazdy / pokročilé asistenčné systémy vodiča (AD/ADAS) a systém palubného infotainmentu (IVI).
Neustálou aktualizáciou softvéru vo vozidle prostredníctvom bezdrôtových aktualizácií (OTA) aj po kúpe vozidla, sa budú funkcie a služby neustále rozširovať v súlade s preferenciami a potrebami každého používateľa. Funkcie a služby podliehajúce neustálym aktualizáciám zahŕňajú tie, ktoré zvyšujú hodnotu „priestoru“ a digitálnu používateľskú skúsenosť, ktorá zaisťuje zábavný a pohodlný zážitok z mobility. V neposlednom rade integrované ovládanie dynamiky jedinečné pre vozidlá Honda, ktoré podčiarkuje radosť z jazdy a umožňuje vodičovi cítiť jednotu s vozidlom.
■Technológia automatizovaného riadenia (AD)
V roku 2021 sa spoločnosť Honda stala prvou automobilkou na svete, ktorá uviedla vybavenie pre automatizované riadenie úrovne 3 do praktického používania uvedením úplne nového modelu Legend vybaveného systémom Honda SENSING Elite, ktorý sa kvalifikoval pre automatizované riadenie úrovne 3 (eyes-off) a automatizáciu podmienenej jazdy v obmedzených oblastiach.
Spoločnosť Honda vyvinula Honda SENSING Elite na praktické využitie tejto technológie automatizovaného riadenia predvídaním všetkých jazdných podmienok a situácií na základe predpokladu, že okrem zníženia počtu dopravných nehôd v spoločnosti musí automatizované riadenie Honda úplne eliminovať dopravné nehody, ktorým by sa podľa všeobecného názoru „mohol vodič-človek vyhnúť.“
V spoločnosti Honda existuje presvedčenie, že rozšírené používanie technológie eyes-off povedie v budúcnosti k dosiahnutiu nulových úmrtí pri dopravných nehodách. Na základe tohto presvedčenia sa bude spoločnosť Honda snažiť ponúknuť cenovo dostupné vozidlá s automatizovaným riadením väčšiemu počtu zákazníkov na celom svete, a to prostredníctvom radu Honda 0.
Na tento účel použila spoločnosť Honda originálnu technológiu umelej inteligencie Honda, ktorá kombinuje technológiu nekontrolovaného učenia*1 z dielne Helm.ai a modely správania skúsených vodičov, ktoré umožňujú umelej inteligencii učiť sa s menším množstvom údajov a efektívne rozširovať rozsah situácií, kde môže byť k dispozícii automatizované riadenie a asistencia vodiča.
Okrem toho bude spoločnosť Honda využívať svoju pôvodnú kooperatívnu umelú inteligenciu vyvinutú prostredníctvom výskumu ľudí a mobility na ďalšie zlepšenie presnosti kooperatívneho správania, ako je napríklad udelenie prednosti v jazde ostatným vodičom na ceste, čo je ťažké aj pre vodiča-človeka. Použitím týchto pokročilých technológií spoločnosť Honda uvedie do prevádzky vysoko spoľahlivý asistenčný systém vodiča, ktorý dokáže rýchlo a primerane reagovať na neočakávané situácie, ako je napríklad vbehnutie zvieraťa do jazdného pruhu alebo spadnutie predmetu na vozovku.
Modely Honda radu 0 budú vybavené systémom, ktorý umožní rozšírenie rozsahu jazdných podmienok, kde bude k dispozícii asistencia vodiča a automatizovaná jazda úrovne 3. Toto rozšírenie sa začne s technológiou „eyes-off“ dostupnou v dopravných zápchach na diaľniciach a bude sa naďalej vyvíjať prostredníctvom bezdrôtových aktualizácií OTA.
Vďaka automatizovanému riadeniu úrovne 3 bude mať vozidlo na starosti riadenie, čo umožní ľudskému vodičovi venovať sa „druhej úlohe“ na ceste do cieľa, či už pôjde o sledovanie filmu alebo účasť na schôdzi na diaľku. Spoločnosť Honda bude naďalej zdokonaľovať svoje technológie a stane sa prvým výrobcom automobilov, ktorý rozšíri aplikáciu funkcií eyes-off na všetky jazdné situácie, čím sa otvoria nové možnosti mobility.
■ Vývoj systému SoC špeciálne pre rad Honda 0
Honda a Renesas Electronics Corporation (Renesas) oznámili dohodu o vývoji vysokovýkonného systému system-on-chip (SoC) na realizáciu budúcich vozidiel definovaných softvérom, ktoré chce spoločnosť dosiahnuť v podobe modelov Honda radu 0.
Pre modely novej generácie, ktoré budú uvedené na trh koncom rokov 2020, prijme spoločnosť Honda centralizovanú architektúru E&E, ktorá skombinuje viacero elektronických riadiacich jednotiek zodpovedných za riadenie systémov vozidla do jednej základnej elektronickej riadiacej jednotky. Bude slúžiť ako srdce vozidla definovaného softvérom a bude spravovať rôzne systémy vozidla, ako je AD/ADAS, ovládanie hnacieho ústrojenstva a prvky na zabezpečenie pohodlia. Na dosiahnutie toho riadiaca jednotka vyžaduje systém SoC, ktorý poskytuje vyšší výkon spracovania ako tradičné systémy a zároveň minimalizuje akékoľvek zvýšenie spotreby energie.
Na splnenie týchto požiadaviek uvedú spoločnosti Honda a Renesas do prevádzky systém, ktorý využíva technológiu multi-die chiplet*2 na spojenie generickej piatej generácie radu (Gen 5) R-Car X5 SoC spoločnosti Renesas s AI akcelerátorom optimalizovaným pre AI softvér vyvinutý nezávisle spoločnosťou Honda. Vďaka tejto kombinácii majú obe spoločnosti za cieľ vyvinúť systém, ktorý dosiahne jeden z najlepších výkonov AI v odvetví 2 000 TOPS*3 (Sparse) s energetickou účinnosťou 20 TOPS/W.
*1 Nekontrolované učenie je jednou z metód strojového učenia, ktoré podporuje AI. Na rozdiel od kontrolovaného učenia, prostredníctvom ktorého sa AI učí správne odpovede, ktoré sa majú odvodiť z označených vstupných údajov, nekontrolované učenie umožňuje AI učiť sa bez poskytnutia správnych odpovedí a samo odvodzuje vzory a jedinečné vlastnosti neoznačených údajov.
*2 Technológia na zostavenie systému kombinovaním viacerých čipov s rôznymi funkciami
*3 Tera Operations Per Second (TOPS) je metrika výkonu spracovania AI a meria počet operácií, ktoré je možné vykonať za sekundu. Založené na AI modeli Sparse