Nepodceňujte zimné pneumatiky
01.12.2014 21:48
V polovici novembra 2014 sme vás informovali o akcii spoločnosti Goodyear Dunlop Tires Slovakia, ktorá robila prieskum zodpovednosti majiteľov osobných áut počas zimného obdobia. Na náhodne vybraných autách v troch najväčších slovenských mestách (Bratislava, Žilina, Banská Bystrica) jej „hliadky“ anonymne merali hĺbku dezénu pneumatík osobných automobilov – zvyčajne pri veľkých obchodných centrách.
Hlavným cieľom bolo zistiť, ako sú slovenskí vodiči pripravení na zimné obdobie, aký dôraz kladú na dobrý stav pneumatík, najmä na dostatočnú hĺbku dezénu, a tým aj na bezpečnosť jazdy. Anonymný prieskum na 691 automobiloch a 2 764 pneumatikách sa zameral na letné, zimné a celoročné obutie, na hĺbku v drážke pneumatiky.
Konečné zistenie vôbec nie je lichotivé: každé tretie auto zo skontrolovaných by nespĺňalo v polovici novembra zákonom požadovaný typ pneumatík.
Dopravný analytik Maroš Palesch k tomu poznamenal: „V súčasnosti je pokuta za tento priestupok vo výške 50 €. V prepočte by teda boli blokové pokuty na meranej vzorke vo výške 11 950 € a odobranie technických preukazov od vozidla by postihlo 238 vodičov.“
Zásadou bezpečnej jazdy v zimnom období je hĺbka drážky dezénu zimnej pneumatiky aspoň 4 mm (nová má 8 mm) a tiež správny tlak vzduchu v pneumatike. Takzvané celoročné pneumatiky Maroš Palesch neodporúča vôbec. Podľa prieskumu však len 64,69 % motoristov na Slovensku malo v polovici novembra na aute zimné pneumatiky.
„Výsledky prieskumu sú zaujímavé. Ak sa zamyslíme nad tým, že pneumatika je jediným kontaktným bodom auta s vozovkou, tak by sme jej mali venovať dostatočnú pozornosť a dbať na jej správne vlastnosti. Zimné pneumatiky sa vyvíjajú aj niekoľko rokov, aby splnili náročné požiadavky. Pri výrobe zohľadňujeme niekoľko desiatok kritérií, aby bola bezpečnosť jazdy čo najväčšia. Správna priľnavosť k povrchu vozovky, zvládanie akýchkoľvek zákrut, minimalizácia brzdnej dráhy, opotrebovanie pneumatiky, zachované vlastnosti v každom počasí (sneh, ľad, brečka, dážď...), ale aj znižovanie spotreby paliva, zabezpečenie pohodlnejšej jazdy – to sú len niektoré očakávané vlastnosti správnej zimnej pneumatiky,“ hovorí Róbert Tubler zo spoločnosti Goodyear Dunlop Tires.
Z prieskumu okrem iného vyplynulo, že v Bratislave sú autá lepšie pripravené na zimu ako v iných mestách. Kým v Bratislave jazdí na zimných pneumatikách 67,7 % všetkých áut, v Košiciach je to len 61,2 %, pričom z toho takmer 10 % jazdí na nízkom dezéne pod 3 mm. Na hĺbke drážky zimných pneumatík si dajú záležať v Banskej Bystrici (6,5 mm). Najmenej je to v Košiciach, kde je priemerná hĺbka 5,94 mm. Zaujímavú skutočnosť zistili pri prieskume v Bratislave: žiadna letná pneumatika nemala hĺbku drážky pod 1,6 mm.
Na Slovensku je zákonná povinnosť používania zimných pneumatík v prípade, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy. Najnižší zákonom povolený dezén zimnej pneumatiky je 3 mm. Tieto parametre však nie sú z hľadiska bezpečnosti na cestách vhodné. Skúsení vodiči a analytici hovoria o minimálnom dezéne 4 mm a o použití zimných pneumatík už keď teplota cez deň klesá pod 7°C. Zimná pneumatika má na boku označenie M + S (Mud + Snow) a vyobrazenú vločku. Experti odporúčajú vymeniť aj pneumatiky, ktoré sú staršie ako šesť rokov.
V posledných rokoch je na Slovensku veľmi suchá zima. Niektorí vodiči používajú letné pneumatiky aj počas zimného obdobia, čo je však veľmi nebezpečné. Vlastnosti letnej pneumatiky totiž nie sú prispôsobené na zimné podmienky, ktoré sprevádza chladné počasie, sneženie, či mráz. Jazda na letnej pneumatike v zime je vylúčená napríklad v susednom Rakúsku. Od 1. novembra do 15. apríla sú v Rakúsku povinné zimné pneumatiky, a to s minimálnym dezénom 4 mm. V Českej republike sú od 1.novembra do 31. marca takisto povinné zimné pneumatiky s minimálnym dezénom 4 mm, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo ak idete do oblasti, kde sa môže zhoršený stav vozovky predpokladať. Odporúčame sledovať príslušné dopravné značky, lebo v Česku nepomôže výhovorka, že štart vašej cesty bol v peknom, suchom počasí.
V ďalších okolitých krajinách, napríklad v Poľsku a v Maďarsku, nie sú zákonom stanovené zimné pneumatiky. Ale v Maďarsku, ak nemáte snehové reťaze, vám môžu vstup do krajiny zamietnuť.
Artur Šturmankin, špecialista Odboru firemnej komunikácie Allianz – Slovenská poisťovňa sa vyjadril k problematike hĺbky dezénu pneumatík z hľadiska riešenia vzniknutej poistnej udalosti:
„Technici pri obhliadkach poškodených motorových vozidiel (pri povinnom zmluvnom poistení PZP, aj pri havarijnom poistení) merajú hĺbku dezénu pneumatiky, všímajú si rozmer, značku a druh (zimné/letné), aby sa dala vypočítať technická hodnota pneumatiky v prípade poškodenia. Zároveň, je uvedený údaj potrebný aj pri výpočte všeobecnej ceny vozidla v prípade totálnej škody alebo krádeže celého vozidla (pneumatiky tvoria 3 % z hodnoty celého vozidla).
Uvedený údaj nám zároveň slúži aj pri následných poistných udalostiach (aby bola zachytená história stavu pneumatiky). Technický stav pneumatiky je však zachytený len na vykonanej obhliadke, nevieme poskytnúť štatistiky.
V havarijnom poistení je Allianz - Slovenská poisťovňa oprávnená primerane znížiť poistné plnenie, ak došlo k poškodeniu alebo zničeniu poistenej veci z dôvodu, že nebola udržiavaná v riadnom technickom a výrobcom predpísanom stave (napríklad slabý účinok bŕzd, deformácia náprav, pneumatiky s nadmerne ojazdeným dezénom, poškodenie pruženia a tlmičov, zjavné unikanie paliva a oleja, poruchy v osvetlení, zjavné poruchy podvozku alebo karosérie a podobne).
V povinnom zmluvnom poistení má Allianz - Slovenská poisťovňa proti poistníkovi nárok na náhradu poistného plnenia alebo jeho časti, ktoré za neho vyplatila z dôvodu škody spôsobenej prevádzkou motorového vozidla, ak spôsobil škodu motorovým vozidlom, o ktorom vedel, že jeho technická spôsobilosť nezodpovedá podmienkam na používanie v premávke na pozemných komunikáciách podľa osobitného predpisu. V oboch prípadoch musí tento stav byť v príčinnej súvislosti so spôsobenou škodou – iba vtedy môže Allianz - SP pristúpiť k zníženiu alebo postihu.“