NOVÁ TECHNOLÓGIA: 3D tlač v novom modeli PEUGEOT 308
01.04.2022 22:03
NOVÁ TECHNOLÓGIA: 3D tlač v novom modeli PEUGEOT 308
Vďaka inovatívnej technológii 3D tlače a úplne novému flexibilnému polyméru prichádza automobilka PEUGEOT s novým prístupom k doplnkom do auta. V obchode PEUGEOT LIFESTYLE sa dostal do ponuky rad príslušenstva vrátane držiaka na slnečné okuliare, držiaka na plechovky a držiaka na telefón/karty vytvorený špeciálne pre nový PEUGEOT 308. Toto je prvýkrát, čo sa technológia 3D tlače, inovácia, ktorá vyzerá pre celý automobilový priemysel veľmi sľubne, použila na doplnky do vozidla.
Toto príslušenstvo je výsledkom spoločného úsilia tímov zodpovedných za Dizajn, Produkt a Výskum a vývoj automobilky PEUGEOT v spolupráci so spoločnosťami HP Inc., Mäder a ERPRO. Vznikli pomocou novej technológie 3D tlače s označením HP Multi Jet Fusion (MJF). Cieľom je ponúkať inovatívne produkty, ktoré sú príjemné na dotyk, ľahké, pevné a jednoducho sa používajú a zároveň zlepšujú pohodu v interiéri, ktorú vytvára nový model 308 a jeho interiér PEUGEOT i-Cockpit.
Posun SMEROM k priemyselným inováciám
Cieľom dizajnérov na začiatku projektu bolo zviditeľniť a zatraktívniť doplnky inováciou a použitím moderných materiálov.
Ponuka príslušenstva vznikla po podrobnej analýze toho, ako zákazníci využívajú úložné priestory vo vozidle. Keďže tradičné materiály nespĺňali požadované vlastnosti, tím PEUGEOT Design zodpovedný za Farby a materiály nadviazal spoluprácu
so svojimi partnermi na vývoji materiálu s inovatívnejším vzhľadom. Moderná 3D tlač bola jasným riešením.
Flexibilné a šetrné k životnému prostrediu – technológia budúcnosti.
Technológia 3D tlače je jedným zo základných pilierov štvrtej priemyselnej revolúcie. S touto novou technológiou možno zvýšiť flexibilitu a zároveň sa prispôsobiť potrebám čoraz náročnejšieho a nepredvídateľnejšieho trhu. Všetky druhy prispôsobených predmetov a príslušenstva sa dajú vyrábať bez potreby drahých foriem a výrobných nástrojov.
Technológia 3D tlače je šetrnejšia aj voči životnému prostrediu, čo je veľmi dôležitá vlastnosť v našom úsilí o trvalo udržateľné výrobné procesy, ktoré šetria zdroje a odpad. Jej používanie je čoraz rozšírenejšie a v mnohých priemyselných odvetviach spôsobuje revolúciu v systéme výroby. Aditívna výroba sa skutočne stáva alternatívou výrobných techník, ako je napríklad vstrekovanie.
Sortiment 3D príslušenstva je dostupný vo dvoch farbách: v čiernej a v mätovo zelenej
Prečo sme sa rozhodli pre túto voľbu?
Technológia 3D tlače ponúka mnoho ďalších výhod:
- Konštrukčná sloboda: menej výrobných obmedzení a nekonečné možnosti z pohľadu zložitosti dielcov (pre absenciu vstrekovania do formy). Technológia 3D tlače otvára dizajnérom nové kreatívne priestory.
- Optimalizované štruktúry: znížená hmotnosť, väčšia pevnosť, menej zostáv, flexibilita vďaka použitiu sieťoviny.
- Pružná výroba: nekonečné možnosti prispôsobenia, hromadná výroba s kratšími dodacími lehotami a žiadna potreba skladovania vďaka výrobe na požiadanie.
Navyše sa táto technológia neustále vyvíja, a to z hľadiska použitých materiálov, aj výrobných metód. A výrobné náklady stále klesajú.
Najinovatívnejší materiál.
Len za pár mesiacov tímy spoločne vyvinuli nový polymér, ktorý má 3 hlavné výhody:
- Flexibilita: flexibilný, tvárny a robustný polymér,
- Rýchlosť: výrobný proces je veľmi krátky a vyrobený na mieru,
- Kvalita vykreslenia: vysoko presné detaily vďaka veľmi jemným molekulám.
Použitým flexibilným materiálom je termoplastický polyuretán Ultrasint (TPU), ktorý je výsledkom spolupráce spoločností HP Inc. a BASF. Z tohto materiálu vznikajú odolné, pevné a flexibilné časti. Je to perfektný materiál pre časti absorbujúce náraz, ktoré vyžadujú vysokú elasticitu a pre flexibilné sieťované štruktúry. Materiál sa dá použiť na výrobu dielcov s vysokou kvalitou povrchu a s veľmi vysokou úrovňou detailov.
Použitie TPU v interiéri automobilu je nový prístup, ktorý si dala patentovať skupina STELLANTIS Group.
TAJOMSTVÁ revolučnej výroby
PEUGEOT sa rozhodol použiť technológiu 3D tlače HP Multi Jet Fusion (MJF). HP Multi Jet Fusion je úplne nová technológia aditívnej výroby po vrstvách na práškovom lôžku. PEUGEOT bol jedným z prvých, ktorí použili túto technológiu pri vývoji radu 3D príslušenstva.
Ako funguje aditívna výroba?
Proces sa začína prenosom digitálneho súboru CAD (computer aided design) do 3D tlačiarne, v tomto prípade do 3D tlačiarne HP Multi Jet Fusion. Proces funguje nanesením spojiva na prášok kombináciou:
- Spojivo na roztavenie prášku
- Špecifický prostriedok, známy ako detailer, na vyhladenie povrchu.
Fáza tlače:
- HP Multi Jet Fusion používa tlačovú hlavu na selektívne nanášanie fixačných a detailovacích činidiel na lôžko polymérového prášku, ktoré sa potom roztaví ohrievacími prvkami na vytvorenie pevnej vrstvy.
- Po každej vrstve (hrúbka 80 µm) sa do predchádzajúcej vrstvy pridá ďalší prášok a proces sa opakuje, kým sa časť nedokončí.
Fáza následného spracovania:
- Po dokončení zostavy sa celé práškové lôžko so zapuzdrenými časťami odošle do spracovateľskej stanice, kde sa väčšina zvyšného prášku odstráni vákuovým odsávaním;
- Časti sa následne opieskujú, aby sa odstránili zvyšky prášku predtým, ako sa dostanú do dokončovacieho oddelenia, kde sa nalakujú, aby sa zlepšil ich estetický vzhľad.
Technológia 3D tlače má v automobilke PEUGEOT budúcnosť
Technológia 3D tlače je v automobilovom priemysle stále v začiatkoch. Táto technológia má potenciál na ďalší rozvoj smerom k sériovej výrobe, a to nielen na škále príslušenstva, ale aj na technicky náročnejších častiach ďalších modelov PEUGEOT. Výhody tejto technológie ponúkajú nekonečné možnosti.