Nové Audi A6 Avant: Business Class v najšportovejšej podobe

04.03.2025 16:06

 

  • Dynamický dizajn a výnimočná aerodynamika napĺňa požiadavky pri každodennom využití aj pri dlhých jazdách 

  • Čiastočná jazda s elektrickým pohonom, zvýšená efektivita a výkonnosť: mild-hybridná technológia MHEV plus

  • Perfektná syntéza športovosti a komfortu: podvozok s pneumatickým pružením a natáčanie zadných kolies 

Nové Audi A6 Avant* posúva latku v oblasti dizajnu na novú úroveň a je etalónom kvality a komfortu v prémiovej vyššej strednej triede. Zaujme premyslenou koncepciou karosérie a vysokou variabilitou. Pri tom poskytuje veľkorysý priestor rovnako na každodenné jazdenie, ako aj na náročné aktivity vo voľnom čase. Podvozok s pneumatickým pružením a natáčanie zadných kolies zabezpečujú vysoký komfort a športové jazdné vlastnosti tak pri jazdách na dlhé trasy ako aj pri každodennom jazdení v meste. Modely Audi A6 Avant sú skonštruované na platforme Premium Platform Combustion (PPC) a poháňajú ich moderné benzínové a dieselové motory, ktoré sú vďaka mild-hybridnej technológii MHEV plus efektívnejšie a dynamickejšie ako ich predchodcovia. Okrem toho sa nové modely vyznačujú intuitívnou koncepciou ovládania a infotainmentu, novou digitálnou osvetľovacou technológiou a inteligentnými asistenčnými systémami.

Elegancia v spojení s dynamikou: vonkajší dizajn 

Nové Audi A6 Avant má perfektné proporcie s dlhým rázvorom, veľkými kolesami a modelovanou karosériou. Súhra čistých plôch a dynamických línií mu dodáva elegantný a športový vzhľad. K tomu prispieva aj kombinácia širokého rozchodu a vytiahnutých zadných blatníkov s pretiahnutou kapotou motora. So svojím zredukovaným dizajnom má nový model Audi funkčný a nadčasový charakter.

Prednú časť karosérie definuje nízko posadená jednodielna maska chladiča Singleframe, pretiahnutá až po spodnú hranu predného nárazníka. Spolu so štíhlymi svetlometmi a logom štyroch kruhov vo zvýšenej polohe dodáva A6 Avant markantný, sústredený a prestížny výraz. Trojrozmerne modelované vstupné otvory pre vzduchové zásterky (Air Curtains) pod svetlometmi dodávajú nárazníku energický a športový vzhľad. 

Na bokoch karosérie vynikajú tri mäkké línie, ktoré zvýrazňujú dynamický charakter vozidla. Dve z nich vytvárajú výrazné blistre na blatníkoch. Tieto prvky, symbolizujúce pohon všetkých kolies quattro, predstavujú reminiscenciu prvého modelu Audi quattro z roku 1980 a dnes sú ústredným prvkom DNA dizajnu značky. „Zviditeľniť technológiu“ je pritom centrálny princíp tvorby dizajnu. Tretia bočná línia prebieha nad prahmi karosérie, prepája prednú časť karosérie so zadnou a dodáva A6 vizuálny impulz pohybu, aj keď vozidlo stojí v pokoji. Energicky napnutá línia strechy končí v markantnom strešnom spojleri nad skloneným zadným oknom. Výrazne dopredu naklonené zadné stĺpiky karosérie, nasadené nad zadnými blistrami, zvýrazňujú športový profil karosérie A6 Avant pri pohľade zboku. 

Rovnako ako predná časť karosérie, aj modelovaná zadná časť s vysoko umiestneným logom Audi vyžaruje prestíž. Štíhle horizontálne zadné skupinové svetlá s precíznou grafikou, zospodu prepojené priebežným svietiacim pásom, zvýrazňujú šírku vozidla. Veľký difúzor s nápadnou obrubou uzatvára zadný nárazník zospodu, po jeho stranách sú integrované nápadné obdĺžnikové koncovky výfuku.

Digitálna a individuálna: svetelná technológia

Pokroková osvetľovacia technológia výrazne prispieva k väčšej bezpečnosti v cestnej premávke a predstavuje dôležitú DNA značky Audi. Aj nový model A6 Avant preberá v tejto oblasti rolu priekopníka vo svojej triede. Vyhotovenie svetlometov a zadných skupinových svetiel sa nesie plne v znamení digitalizácie, ktorá zákazníkom umožňuje individualizovať si vzhľad ich automobilu. Digitálne svetlo súčasne poskytuje inovatívne funkcie, zlepšujúce komunikáciu s inými účastníkmi cestnej premávky. Osvetľovacia technológia zároveň vždy reflektuje estetiku Audi.

V závislosti od výbavy môže mať A6 Avant digitálne LED denné svetlá, pozostávajúce zo 48 jednotlivých LED segmentov v každom svetlomete. Charakteristickým znakom voliteľných adaptívnych svetlometov Matrix LED je maska z ušľachtilej ocele, perforovaná šesťuholníkmi, za ktorou je umiestnené digitálne denné svetlo. Toto nové vyhotovenie dodáva svetlometom ešte väčší dôraz.

S celkovo siedmimi digitálnymi svetelnými grafikami vpredu a vzadu – z ktorých niektoré sú dizajnované ako aktívne podpisy s inteligentným rozsvecovaním a stmavovaním jednotlivých segmentov – má A6 Avant pozoruhodný potenciál na individualizáciu.

Na zadnej časti môže mať A6 Avant na želanie digitálne OLED zadné svetlá druhej generácie, ktoré jedinečným spôsobom kombinujú svetelný dizajn a inovatívne technológie. Vďaka celkovo ôsmim digitálnym OLED panelom majú ľahko rozoznateľný vzhľad a súčasne prispievajú k zvýšeniu bezpečnosti v cestnej premávke. Každá strana obsahuje 198 OLED segmentov na vytvorenie digitálnej grafiky, z ktorých niektoré sú aktívne – t.j. ich jednotlivé segmenty sa postupne rozjasňujú a zoslabujú. Neustály pohyb aktívnych grafík dodáva svetlu život. Algoritmus, vyvinutý špeciálne pre túto funkciu, vytvára z celkovo 396 OLED segmentov nový obraz niekoľkokrát za sekundu. Jednotlivé segmenty sú pritom zladené tak, že celková intenzita svetla sa nemení. 

Signalizácia priblíženia a komunikačné svetlo v digitálnych zadných svetlách OLED 2.0 sú funkciami, ktoré majú za cieľ zvýšiť bezpečnosť prostredníctvom svetla. Zadné svetlá varujú iných účastníkov premávky napríklad keď sa približujú k miestu dopravnej nehody alebo vozidlu stojacemu na ceste s poruchou. Komunikačné svetlo v kritických situáciách proaktívne zobrazuje špecifickú svetelnú grafiku, kedy sa okrem bežnej svetelnej grafiky v digitálnych zadných OLED svetlách zobrazí po celej šírke zadnej časti vozidla osem výstražných trojuholníkov, upozorňujúcich nasledujúce vozidlá na nebezpečenstvo. 

Pre Audi je typická estetika pohybu, ktorú vytvára dynamická inscenácia uvítacieho, resp. rozlúčkového svetla pri každom odomknutí alebo opustení vozidla. V takte niekoľkých milisekúnd sa jednotlivé LED alebo OLED segmenty postupne rozsvecujú, čím vytvárajú futuristicky pôsobiacu inscenáciu svetla funkcií Coming Home a Leaving Home.

Aerodynamika: najlepšia hodnota aerodynamického odporu modelu Audi Avant so spaľovacím motorom 

Športový dizajn nového Audi A6 Avant je základom pre vynikajúcu aerodynamiku s koeficientom odporu 0,25. To predstavuje najlepšiu hodnotu modelu Avant so spaľovacím motorom v histórii značky Audi. Aby vzduch obtekal predné kolesá a boky karosérie s čo najmenším zvírením, sú vpredu vytvorené vzduchové zásterky (Air Curtains) predných kolies, ktoré sú harmonicky integrované do nového dizajnu. Súčasťou koncepcie aerodynamiky sú dva samostatne regulované otvory na vstup chladiaceho vzduchu za mriežkou masky Singleframe. Vďaka nim vzduch optimálne prúdi cez motorový priestor.

Aby bolo možné využiť celý potenciál tohto technického riešenia, konštruktéri Audi optimalizovali utesnenie medzi nárazníkom a sústavou chladičov, čím sa straty prúdenia v tejto oblasti znížili o 70 percent. Na to bola výrazne zvýšená pevnosť prvkov vedenia vzduchu. K lepšiemu obtekaniu karosérie prispieva aj združený otvor na vstup vzduchu potrebného na chladenie pohonného agregátu. Na zadnej časti zabezpečuje optimálne odtrhávanie prúdenia od karosérie spojler na hrane strechy, doplnený bočnými vodiacimi plutvami. K výbornej hodnote aerodynamického odporu prispieva aj široký difúzor v zadnom nárazníku, ktorý vytvára optimálnu rovnováhu medzi prítlakom zadnej nápravy a odporom vzduchu.

Detailne prepracovanú koncepciu aerodynamiky dopĺňajú aerodynamicky optimalizované 18- a 19-palcové kolesá z hliníkovej zliatiny. Ich povrchové plochy sú lesklo sústružené a uzavreté oblasti sú lakované čiernou farbou aby vizuálne ustupovali do pozadia.

Aj v oblasti akustiky a aeroakustiky je nový model A6 Avant na špičkovej úrovni. Tlmenie hluku bolo oproti predchodcovi zlepšené o 30 percent – pri takmer nezmenenej hmotnosti materiálov. Silnejšie utesnené okná a optimalizované tesnenie dverí zabezpečujú príjemnejšiu akustiku v kabíne, prispievajúcu k lepšej pohode posádky. Voliteľné akustické izolačné zasklenie zahŕňa okrem predných bočných okien aj okná v zadných dverách. Novo vyvinuté silentbloky motora a prevodovky zabezpečujú lepšie tlmenie kmitov a menší prenos hluku do karosérie. Okrem toho bol optimalizovaný aj tvar ozubenia kolies prevodovky S tronic, prispievajúci k nižšej hlučnosti. Navyše sú všetky pneumatiky od formátu 19 palcov vybavené absorbérmi hluku. Sú to prstence z penového plastu na vnútornej strane pneumatiky, ktoré redukujú kmitanie vzduchu v pneumatike a tým pozitívne ovplyvňujú zvukovú kulisu vozidla.

Veľkorysá: koncepcia využitia priestoru

S dĺžkou 4,99 metra je Audi A6 Avant o 60 milimetrov dlhší ako model predchádzajúcej generácie. Rázvor 2927 milimetrov zvyšuje pohodlie pri jazdách na dlhé trasy a prispieva k veľkorysému vnútornému priestoru. Na šírku A6 Avant meria približne 1,88 metra bez vonkajších spätných zrkadiel. 

Pocit veľkého priestoru umocňuje aj príplatkové nové panoramatické strešné okno. Pokrýva takmer celú plochu strechy nad prednými a zadnými sedadlami a vďaka technológii polymérneho disperzného tekutého kryštálu (PDLC) umožňuje meniť priepustnosť svetla. Deväť segmentov vytvára základ pre rozličné vzory so striedavo priehľadnými a nepriehľadnými oblasťami až po úplne nepriepustné okno. Na ovládanie „digitálnej záclony“ slúži tlačidlo v stropnom module.

Batožinový priestor nového modelu A6 Avant má – podľa motorizácie – základný objem do 503 litrov. Pri šírke 1050 milimetrov sa do neho bez problémov zmestia vedľa seba dva veľké kufre. Operadlo zadného sedadla, štandardne delené v pomere 40 : 20 : 40, zvyšuje variabilitu pri preprave rozmernejších predmetov, napríklad lyžiarskej výstroje.

Pri kompletne sklopených zadných operadlách sa využiteľný objem zväčší až na 1534 litrov. Súčasťou štandardného vybavenia je sústava koľajničiek, súprava odkladacích prvkov a deliaca sieť. Za príplatok si zákazníci môžu objednať súpravu na fixovanie batožiny s teleskopickou tyčou a upevňovacím popruhom. Sériovým prvkom sú elektricky ovládané dvere batožinového priestoru s bezdotykovým otváraním a zatváraním pomocou senzora. Polohu, v ktorej má vodič pod zadným nárazníkom nohou aktivovať senzor, označuje projekčné svetlo.

Business Lounge: filozofia dizajnu interiéru

Interiér modelu A6 Avant je vytvorený na základe štyroch charakteristických znakov novej filozofie dizajnu Audi. Po prvé, je to dizajn orientovaný na človeka (Human Centric), teda koncepcia dôslednej orientácie na potreby užívateľov. Druhý znak predstavuje digitálne pódium (Digital Stage) vytvorené z displejov Audi MMI pred vodičom a spolujazdcom. Tretím prvkom je dizajn založený na materiáloch (Material Driven Design), navodzujúci pocit veľkorysého priestoru a podporujúci komfort. Jasná koncepcia interiéru a logické ovládanie zaručujú prehľad vo všetkých situáciách a predstavujú štvrtý charakteristický znak – vizuálnu čistotu (Visual Clarity). 

Digitálne pódium vytvára panoramatický displej Audi MMI a voliteľný displej spolujazdca MMI. Štíhly panoramatický displej Audi MMI má zakrivený tvar a využíva technológiu OLED. Skladá sa z digitálneho združeného prístroja Audi virtual cockpit s uhlopriečkou 30,2 cm (11,9 palca) a dotykového displeja MMI touch s uhlopriečkou 36,8 cm (14,5 palca). Na želanie Audi rozširuje digitálne pódium displejom MMI pre spolujazdca s uhlopriečkou 27,7 cm (10,9 palca), ktorý je perfektne integrovaný do prístrojového panelu. Na tomto displeji spolujazdec môže otvárať internetové stránky a streamovať filmy. Okrem toho môže pomáhať vodičovi vyhľadávať rozličné ciele pre navigáciu ako napríklad najbližšiu čerpaciu stanicu paliva. Vďaka dynamickému režimu Privacy Mode obsahy odpútavajúce pozornosť, ako napríklad video, nie sú viditeľné pre vodiča. Keď sa displej nepoužíva alebo sedadlo spolujazdca nie je obsadené, displej zobrazuje ako pozadie digitálny dekor.

Nové Audi A6 Avant môže byť na želanie vybavené novým konfigurovateľným head-up displejom (HUD). Displej môže zobrazovať rozličné prevádzkové informácie ako napríklad rýchlosť jazdy, symboly asistenčných systémov, grafické pokyny navigácie alebo dáta médií premietaním priamo na predné okno v zornom poli vodiča. Prostredníctvom head-up displeja sa dajú ovládať aj určité funkcie vozidla a infotainmentu. Ovládanie na multifunkčnom volante umožňuje aj skrolovanie v zozname telefonických hovorov s priamym vytočením čísla tlačidlom na volante. Vďaka maximálnemu využitiu priestoru a prispôsobenej technike displeja je viditeľná oblasť o vyše 85 percent väčšia ako pri predchádzajúcej generácii a zobrazenia sú výrazne precíznejšie. 

Ako kontrast k digitálnym a technickým oblastiam je v interiéri nového Audi A6 Avant tzv. Softwrap. Tento prvok prebieha od dverí vodiča cez celú šírku prístrojovej dosky po dvere spolujazdca a vizuálne rozširuje interiér kabíny. Použité materiály ako umelá koža alebo mikrovlákno Dinamica na čalúneniach dverí a lakťových opierkach vytvárajú útulné ambiente premium.

Farby a ušľachtilé materiály prístrojovej dosky sa opakujú aj na sedadlách. Sedadlá, Softwrap, čalúnenie dverí a lakťová opierka môžu byť na želanie potiahnuté udržateľnými materiálmi ako látka Kaskade a mikrovlákno Dinamica, ktoré sú z väčšej časti vyrobené z recyklovaných materiálov. Textilný poťah Kaskade pripomína prírodné materiály ako vlna a nie je dodatočne zafarbený. Je vyrobený z recyklovaných materiálov ako napríklad okraje látok a recyklovaný polyester. Materiál Dinamica na pohľad vyzerá ako semiš a pôsobí tak aj na ohmat, no takmer z polovice je vyrobený z recyklovaného polyestru. Na dekoračné obklady Apple Brown Natural sa používa výlučne európske drevo, ktoré pochádza z už nerodiacich vyťatých stromov.

Čisto koncipovaný interiér modelu A6 Avant je pôsobivý aj v tme. Kontúrové osvetlenie prístrojového panelu a dverí zvýrazňuje vnútornú šírku kabíny. Nepriame osvetlenie pod panoramatickým displejom Audi MMI a v stredovej konzole vytvára vizuálny efekt akoby sa tieto prvky voľne vznášali v priestore. Vo dverách sú efektne osvetlené ušľachtilé materiály. Ak je vozidlo vybavené voliteľným ozvučovacím systémom Bang & Olufsen, aj tento nápis je osvetlený.

V rámci novej koncepcie kokpitu ako digitálneho pódia zlepšuje komunikáciu medzi vozidlom a posádkou dynamické interakčné svetlo. Je umiestnené pod predným oknom a vytvorené ako veľký oblúk z 84 LED, prebiehajúci od ľavého po pravý predný stĺpik. Okrem uvítacej funkcie vytvára aj svetlenú inscenáciu pri zamknutí a odomknutí vozidla. Okrem toho prispieva aj k zvýšeniu bezpečnosti, pretože vizualizuje dynamické smerové svetlo ako prídavné kontrolné svetlo.

Faktor vysokej pohody: komfortné vybavenie

Rozličné komfortné prvky robia z jazdy v A6 Avant mimoriadny zážitok. Prepracovaná aeroakustika znásobí zážitok z hudby, najmä ak je vozidlo vybavené príplatkovým ozvučovacím systémom high-end značky Bang & Olufsen. Jeho špičková verzia je doplnená pármi prídavných reproduktorov v opierkach predných sedadiel, ktoré pozdvihujú zvukový zážitok na novú úroveň. Celovo 16, respektíve 20 reproduktorov, vysoko efektívny zosilňovač s celkovým výkonom 685, respektíve 810 W a subwoofer vytvárajú fascinujúci trojrozmerný (3D) priestorový zvuk. Reproduktory v opierkach hlavy zabezpečujú osobné priestorové ozvučenie, individuálne vyladené na poslucháča. Okrem toho umožňujú zvlášť precíznu reprodukciu zvuku – navigačné hlásenia a telefonické rozhovory sú cielene orientované na vodiča. Zákazník si môže dodatočne objednať nasledujúce funkcie na želanie: zvýšenie intenzity basov, automatické prispôsobenie hlasitosti a revitalizáciu hudby na zlepšenie zvuku komprimovaných hudobných súborov.

Funkcia „virtual environments“ vytvára zvuk ako v priestoroch na reprodukciu hudby. Posádka si môže vybrať, či chce zažiť obľúbenú hudbu v koncertnej sále, džezovom klube alebo na štadióne ako koncert Open Air.

Zvlášť vysoký klimatický komfort zabezpečuje voliteľná 4-zónová automatická klimatizácia, ktorá reguluje teplotu, ako aj množstvo a rozdelenie vzduchu osobitne pre vodiča, spolujazdca a vonkajšie zadné sedadlá. Spolujazdci v zadnej časti kabíny majú k dispozícii samostatný ovládací panel klimatizácie na stredovej konzole. Na želanie sa dá objednať aj komplet kvality vzduchu, ktorý zahŕňa okrem ionizátora aj senzor jemného prachu a tým výrazne zvyšuje kvalitu vzduchu v kabíne.

Na nehlučné zatváranie dverí si zákazníci môžu objednať elektrické dovieranie dverí. Vtedy stlačí dvere iba zľahka privrieť a priťahovač zabezpečí, aby presne zapadli do zámku.

Úsporné a výkonné: motory s technológiou MHEV plus

Pri spustení predaja bude nový model A6 Avant k dispozícii s troma motorizáciami – dvoma benzínovými a jedným dieselovým agregátom. Dva z týchto troch motorov využívajú mild-hybridnú technológiu MHEV plus a tým sú čiastočne elektrifikované.

Systém MHEV plus podporuje spaľovací motor, zvyšuje výkonnosť pohonu, zlepšuje jazdný komfort a redukuje emisie CO2. Skladá sa z troch hlavných komponentov: 48-voltovej batérie, štartovacieho generátora RSG pripojeného k motoru drážkovaným remeňom a nového generátora TSG s integrovanou výkonovou elektronikou, pripojeného k prevodovke. Lítiovo-iónová akumulátorová batéria na báze fosforečnanu lítno-železitého má kapacitu 1,7 kWh. Hlavnou úlohou štartovacieho generátora RSG je naštartovanie motora a výrobu elektrickej energie na dobíjanie batérie. Generátor TSG umožňuje v určitých fázach jazdu s elektrickým pohonom, svojim krútiacim momentom podporuje spaľovací motor pre zvýšenie efektivity a pri spomaľovaní rekuperuje energiu, ktorou dobíja batériu.

Jazda s elektrickým pohonom: technológia MHEV plus umožňuje využívať výhody elektrického pohonu pri parkovaní a manévrovaní. Aj pri pomalej jazde v meste, v pomaly plynúcej premávke mimo mesta ale a pri vjazde do obce môže A6 Avant poháňať výlučne generátor TSG, čo zvyšuje efektivitu.

Podpora výkonom do 18 kW: okrem toho môže technológia MHEV plus podporovať spaľovací motor pri rozjazde, v premávke Stop-and-Go alebo pri predbiehaní. Generátor TSG poskytuje prídavný krútiaci moment do 230 Nm a dodatočný výkon do 18 kW (24 k).

Rekuperácia výkonom do 25 kW: pri spomaľovaní generátor TSG rekuperuje kinetickú energiu vozidla výkonom do 25 kW a takto vyrobenou elektrickou energiou dobíja batériu. Integrovaný regulátor brzdovej sústavy pritom umožňuje plynulý prechod medzi brzdením rekuperáciou a hydraulickými brzdami.

Okrem toho 48-voltový systém umožňuje použiť elektricky poháňaný kompresor klimatizácie. Jeho veľkou výhodou je, že klimatizácia pracuje na plný výkon aj pri vypnutom spaľovacom motore – napríklad pri dobiehaní („plachtení“) alebo zastavení na semafore – vďaka čomu zostáva nepretržite zachovaná nastavená teplota v kabíne. Systémom MHEV plus sú vybavené modely A6 Avant TDI s výkonom 150 kW (204 k) a A6 Avant TFSI s výkonom 270 kW (367 k).

Štvorvalec 2.0 TFSI: Základnú verziu A6 Avant TFSI poháňa turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 2,0 litra, ktorý dosahuje výkon 150 kW (204 k) a poskytuje maximálny krútiaci moment 340 Nm. Novo konštruovaný agregát využíva rozličné konštrukčné modifikácie na zvýšenie efektivity. 

Benzínový motor s priamym vstrekovaním paliva pracuje v tzv. Millerovom cykle, ktorý prináša výhody najmä v režime čiastočného zaťaženia. V Millerovom cykle sa nasávacie ventily zatvárajú skôr ako piest v príslušnom valci dosiahne dolnú úvrať, čím sa zvyšuje termodynamická účinnosť motora. Prepĺňanie zabezpečuje turbodúchadlo s variabilnou geometriou VTG, zlepšujúce reakciu motora a taktiež prispievajúce k zvýšeniu efektivity. Okrem toho turbodúchadlo VTG umožňuje harmonický priebeh krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach. Motor 2.0 TFSI sa do A6 Avant montuje zásadne s rýchlo radiacou a efektívnou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic a poháňa predné kolesá. Audi A6 Avant 2.0 TFSI má (podľa vybavenia) kombinovanú spotrebu paliva 7,1-8,0 l/100 km a kombinované emisie CO2 161-181 g/km.

Štvorvalec 2.0 TDI: Turbodiesel s priamym vstrekovaním paliva 2.0 TDI dosahuje rovnaký výkon 150 kW (204 k) ako základný benzínový motor, no poskytuje výrazne väčší maximálny krútiaci moment 400 Nm. Na zvýšenie efektivity a komfortu je motor vybavený technikou MHEV plus a 48-voltovou elektrickou sústavou. Jazda s elektrickým pohonom v určitých podmienkach a vysoký rekuperačný výkon generátora TSG prispievajú k zníženiu emisií CO2. Štartovací generátor RSG, pripojený k motoru drážkovaným remeňom, zvyšuje komfort tichým naštartovaním motora TDI, vypnutého počas jazdy systémom štart/stop. Tým sa znižuje reakčný čas pri rozjazde, vďaka čomu vozidlo pôsobí citeľne agilnejšie. Motor 2.0 TDI je vybavený 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic. Môže poháňať predné kolesá alebo všetky kolesá prostredníctvom systému quattro ultra. V závislosti od pohonu a vybavenia má Audi A6 Avant 2.0 TDI kombinovanú spotrebu paliva 5,0-5,7 l/100 km a kombinované emisie CO2 130-148 g/km.

Šesťvalec 3.0 TFSI: Treťou alternatívou pohonu je turbodúchadlom prepĺňaný benzínový motor V6 s objemom 3,0 litra, ktorý dosahuje výkon 270 kW (367 k) a maximálny krútiaci moment 550 Nm. Agregát 3.0 TFSI predstavuje dôsledne zdokonalený motor, vyrábaný od roku 2015. V rámci modifikácií dostal nové turbodúchadlo VTG s variabilnou geometriou, kvapalinové chladenie komprimovaného vzduchu, optimalizovanú výmenu plynov, Millerov cyklus a modifikovaný systém priameho vstrekovania paliva. Použitie nového systému MHEV plus prinieslo okrem redukcie CO2 aj citeľné zlepšenie jazdnej dynamiky a komfortu.

Motor V6 TFSI sa štandardne kombinuje so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic a systémom pohonu všetkých kolies quattro ultra. Audi A6 Avant 3.0 TFSI má kombinovanú spotrebu paliva 6,9-7,8 l/100 km a kombinované emisie CO2 156-178 g/km.

 

 

 

Technické údaje

A6 Avant TFSI 150 kW

A6 Avant TDI (quattro) 150 kW

A6 Avant TFSI quattro 270 kW*

Typ motora

R4 turbo benzín

R4 turbodiesel s MHEV plus

V6 turbo benzín s MHEV plus

Objem v cm3

1984

1968

2995

Pohon

predné kolesá

predné kolesá / quattro

quattro

Výkon (kW (k) pri / min)

150 (204) pri 4300–6000

150 (204) pri 3800–4200

270 (367) pri 5550–6300

Max. krútiaci moment (Nm pri / min)

340 pri 2000–4000

400 pri 1750–3250

550 pri 1700–4000

Prídavný výkon elektromotora (kW (k))

18 (24)

18 (24)

Prídavný krútiaci moment elektromotora (Nm)

230

230

Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s)

8,3

7,9 (7,0)

4,7

Maximálna rýchlosť (km/h)

240

241 (238)

250

Kombinovaná spotreba (l/100 km)

7,1-8,0

5,0-5,7

6,9-7,8

Kombinované emisie CO2 (g/km)

181-191

130-148

156-178

 

Syntéza športovosti a komfortu: podvozok

Nový model A6 Avant presviedča vysokým jazdným komfortom a svoje silné stránky rozohráva zvlášť pri jazdách na dlhé trasy. Pritom poskytuje typický zážitok z jazdy vyššej strednej triedy ako máloktorý iný automobil. Významný podiel na tom má adaptívne pneumatické pruženie, ako aj natáčanie zadných kolies pre verzie quattro, ktoré pri malej rýchlosti výrazne zlepšuje obratnosť vozidla a pri vysokej rýchlosti zabezpečuje väčšiu presnosť ovládania a stabilitu. A6 Avant má harmonické jazdné vlastnosti, predstavujúce syntézu športovosti a komfortu, aké sú súčasťou DNA značky Audi.

Predná aj zadná náprava nového modelu A6 Avant využíva päťprvkové závesy, vyrobené z veľkej časti z hliníka. Ramená náprav spájajú s karosériou dva pomocné rámy, z ktorých predný je ku skeletu pripevnený napevno a zadný prostredníctvom hydraulických silentblokov. 

Na výber sú tri verzie podvozka: 

 štandardný podvozok s oceľovými vinutými pružinami, ktorý je oproti predchádzajúcej generácii A6 vyladený ešte komfortnejšie 

 športový podvozok s tvrdším vyladením a svetlou výškou zmenšenou o 20 milimetrov (sériovo pri komplete S line)

 podvozok adaptive air suspension so vzduchovým pružením a adaptívnymi tlmičmi pruženia, ktorý vozidlu poskytuje široký diapazón medzi vysokým komfortom a športovými jazdnými vlastnosťami

Voliteľný podvozok adaptive air suspension reguluje svetlú výšku vozidla a individuálne pre každé koleso aj charakteristiku tlmičov pruženia. Pneumatické pruženie zároveň automaticky vyrovnáva zaťaženie vozidla. Oproti štandardnému podvozku má A6 Avant v normálnej úrovni (jazdné režimy balanced, comfort a efficiency) o 20 milimetrov menšiu svetlú výšku, rovnakú ako vozidlo so športovým podvozkom. V režime dynamic sa pre umocnenie športových jazdných vlastností svetlá výška zmenší o ďalších 10 milimetrov. Pre zníženie odporu vzduchu sa aj pri jazdných režimoch balanced a efficiency pri vysokých rýchlostiach nad 120 km/h karoséria automaticky spustí na najnižšiu úroveň. Okrem toho pneumatické pruženie A6 Avant umožňuje aj zväčšiť svetlú výšku (lift) o 20 milimetrov oproti normálnej úrovni pri rýchlostiach do 85 km/h. Táto zväčšená svetlá výška zabezpečuje bezpečné napredovanie pri zložitých cestných podmienkach, napríklad na nerovnom alebo zasneženom povrchu.

Nastavovanie svetlej výšky vodič robí prostredníctvom systému regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select, ktorým sa prispôsobuje aj riadenia a pohonný systém. Oproti predchodcovi má systém rozšírené rozpätie medzi jednotlivými jazdnými režimami. Jazdné vlastnosti v režime dynamic sú citeľne športovejšie vyladené, kým režim comfort je koncipovaný pre pohodlnú jazdu na dlhé etapy. Okrem toho sa dá svetlá výška vzduchového podvozka vďaka funkcii Audi assistant po prvý raz v A6 nastavovať aj prostredníctvom hlasového ovládania (vo vybraných jazykoch) – jednoduchými povelmi ako napríklad „zvýšiť vozidlo“ alebo „zníž vzduchové pružiny“. 

Všetky pneumatiky pre A6 Avant majú špecifické vyladenie od výrobcu a sú optimalizované z hľadiska valivého odporu. Na želanie Audi montuje špeciálne vysoko výkonné pneumatiky formátu 20 a 21 palcov, ktoré udeľujú vozidlu zvlášť dynamické jazdné vlastnosti a skracujú brzdnú dráhu.

Pokrokový a efektívny: pohon všetkých kolies quattro

Pre niektoré motorizácie je k dispozícii systém pohonu všetkých kolies quattro ultra. Tento systém adaptívne rozdeľuje krútiaci moment motora na nápravy tak, aby na jednej strane vozidlo jazdilo čo najefektívnejšie a na druhej strane sa v plnom rozsahu využívali prednosti pohonu všetkých štyroch kolies v oblasti aktívnej bezpečnosti a jazdnej dynamiky – tak, ako si to vyžaduje momentálna jazdná situácia. 

Na rozdeľovanie krútiaceho momentu na nápravy súži elektronicky regulovaná lamelová spojka. Systém quattro ultra pre zníženie spotreby paliva v režime čiastočného zaťaženia automaticky odpája pohon zadnej nápravy ak to jazdná situácia dovoľuje. Pri dynamickej jazde v zákrutách, intenzívnej akcelerácii alebo pri nižšej priľnavosti povrchu cesty lamelová spojka systému quattro ultra sa uzavrie a flexibilne prenesie krútiaci moment na tú nápravu, kde je potrebný. Pri intenzívnej akcelerácii zo zákruty sa väčší pomer krútiaceho momentu prenáša na zadné kolesá – približne 30 percent na prednú a 70 percent na zadnú nápravu. Pri režime dynamic, nastavenom prostredníctvom systému Audi drive select, sa všeobecne prenáša na zadnú nápravu väčší podiel krútiaceho momentu, čo vodič subjektívne pociťuje akoby vozidlo malo pohon zadných kolies.

Pohonné ústrojenstvo motora V6 3.0 TFSI môže byť na želanie doplnené športovým diferenciálom zadnej nápravy, ktorý aktívne variabilne rozdeľuje krútiaci moment na kolesá zadnej nápravy pomocou dvoch prídavných prevodov. Na rozdiel od konvenčného samosvorného diferenciálu môže športový diferenciál vonkajšie koleso v zákrute ďalej zrýchľovať a tým preniesť naň väčší krútiaci moment. Tým športový diferenciál potláča tendenciu vozidla k nedotáčavosti a zvyšuje jeho agilitu. 

 

Zdokonalené: vzájomné prepojenie regulačných systémov a Brake Torque Vectoring

Výhody dokonale prepojených regulačných systémov sa citeľne prejavujú pri jazde v zákrutách, dynamike a jazdnom komforte. Oproti predchodcovi konštruktéri Audi ďalej zlepšili súhru medzi regulačnými systémami jednotlivých komponentov podvozka a pohonu v A6. Integrovaný regulátor brzdovej sústavy, adaptívne tlmiče pruženia a riadiaca jednotka motora spolupracujú navzájom ešte rýchlejšie a precíznejšie. Výsledkom je ďalej zlepšená ovládateľnosť.

Vďaka funkcii Brake Torque Vectoring – selektívnej regulácii krútiaceho momentu na jednotlivých kolesách pomocou bŕzd – nový model A6 Avant jazdí v zákrutách ešte suverénnejšie. Brake Torque Vectoring permanentne monitoruje momentálnu jazdnú situáciu a kompenzuje nedotáčavosť. Len čo vozidlo dosiahne definované využitie adhézie v pozdĺžnom a priečnom smere, teda keď vnútorné kolesá v zákrute stratia trakciu kvôli nízkej hodnote adhézie, systém ich zľahka pribrzdí. Tento zásah vyvolá rozdiel krútiaceho momentu na kolesách nápravy, ktorý podporuje bezprostrednejšie a spontánnejšie zatáčanie vozidla. Vďaka tomu sú jazdné vlastnosti A6 Avant precíznejšie, bezpečnejšie a agilnejšie. 

Zlepšená ovládateľnosť: progresívne riadenie a riadenie zadných kolies

Ku komfortným a súčasne dynamickým jazdným vlastnostiam nového modelu A6 Avant významne prispieva prepracované a teraz bezprostrednejšie reagujúce riadenie. Oproti predchodcovi je celá prenosová cesta riadiacich impulzov od volantu po kolesá tuhšie vyladená. Prispieva k tomu torzná pružina na vstupe prevodovky riadenia, pevne zoskrutkovaná prevodovka riadenia a tvrdšie silentbloky priečnych ramien prednej nápravy. Okrem toho bol mierne zväčšený odklon kolies prednej nápravy. Všetky tieto konštrukčné opatrenia spolu prispievajú k výraznému zlepšeniu reakcie riadenia a spätnej väzby poskytovanej vodičovi.

A6 Avant má sériovo elektromechanické progresívne riadenie. Jeho prevodový pomer sa mení podľa uhla natočenia volantu. Pri malých uhloch, napríklad pri jazde na diaľnici je riadenie menej presné aby sa zabránilo nervóznemu správaniu vozidla. Pri väčších uhloch natočenia volantu sa prevod riadenia stáva čoraz bezprostrednejším aby vodič nemusel v mestskej premávke a pri parkovaní veľa otáčať volantom. V ostrých zákrutách progresívne riadenie prispieva k športovejšiemu pocitu z jazdy. Prostredníctvom systému regulácie jazdnej dynamiky Audi drive sa dá charakteristika posilňovača riadenia, konkrétne veľkosť krútiaceho momentu potrebného na otáčanie volantu, nastavovať vo viacerých režimoch. 

Audi v kombinácii s pohonom quattro na želanie montuje riadenie zadných kolies. Je vybavené dynamickou funkciou, ktorej reakčná rýchlosť bola ďalej zlepšená. Pri rýchlostiach približne do 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú do 5 stupňov oproti smeru natočenia predných kolies. Tým sa v mestskej premávke zmenšuje priemer otáčania relatívne dlhého vozidla až o jeden meter na 11,3 metra. V mestskej premávke a ostrých zákrutách automobil jazdí agilnejšie. Pri stredných a vysokých rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú do rovnakého smeru ako predné, čo umožňuje ešte precíznejšie a stabilnejšie jazdné vlastnosti.

Po prvý raz v A6: integrovaný regulátor bŕzd

Audi A6 Avant má integrovaný systém regulácie bŕzd iBRS, umožňujúci plynulé prelínanie brzdových systémov. Systém s elektronickým prenosom povelov Brake-by-Wire má brzdový pedál úplne oddelený od hydraulickej brzdovej sústavy. Pri verziách vybavených technológiou MHEV plus systém po stlačení brzdového pedála vypočíta, či na želané spomalenie postačuje rekuperačný výkon elektromotora – teda generátora TSR – alebo či musia byť navyše aktivované aj hydraulické brzdy na prednej alebo zadnej náprave. Potom riadiaca jednotka v zlomkoch sekundy reguluje brzdný moment hydraulických kotúčových bŕzd. Potrebný tlak vytvára elektromechanicky ovládaný piest v hydraulickej sústave bŕzd. Pocit vodiča pri stláčaní brzdového pedála pri tom zostáva vždy rovnaký, prechod medzi rekuperáciou a mechanickými brzdami sa uskutočňuje homogénne a nepozorovateľne, brzdná sila zostáva konštantná. Vďaka elektrohydraulickému ovládaniu systém vytvára tlak v brzdovej sústave veľmi precízne a približne dvakrát tak rýchlo ako bežná brzdová sústava. Napríklad pri automatickom núdzovom brzdení systém vytvorí maximálny tlak už za 150 milisekúnd.

Najlepšia konektivita: infotainment s ChatGPT

Audi A6 Avant využíva pre infotainment operačný systém Android Automotive OS. Všetky obsahy vozidlo aktualizuje automaticky mobilným prenosom dát Over-the-Air. Tým Audi zabezpečuje, že všetky online služby Audi connect sú vždy na aktuálnej úrovni. Z Audi Application Store, ktorý je sériovou súčasťou, rovnako ako rozhranie Smartphone Interface, si zákazník môže stiahnuť rozličné aplikácie tretích strán ako napríklad Spotify, YouTube alebo spravodajské služby. Tieto aplikácie sú bezprostredne integrované do systému MMI – na ich stiahnutie ani využívanie nie je potrebný smartfón vodiča.

Audi Smartphone Interface prenáša obsahy smartfónu priamo do systému infotainmentu A6 Avant. Navigácia, telefonovanie, hudba a zvolené aplikácie tretích strán sa vďaka tomu dajú pohodlne ovládať pomocou dotykového displeja MMI Touch a hlasového ovládania. Na nabíjanie smartfónu slúži sériová odkladacia priehradka s bezdrôtovou nabíjačkou. 

Vďaka zdokonalenému a intuitívnejšiemu dotykovému ovládaniu môžu zákazníci optimálne využívať prednosti novej koncepcie zobrazovania a ovládania. Alternatívne sa dajú rozličné funkcie vozidla ovládať zdokonaleným systémom hlasového ovládania (vo vybraných jazykoch), ktoré podporuje Audi assistant s funkciou strojového učenia. Na čo najlepšie zodpovedanie dopytov posádky Audi assistant využíva aj mnohé obsahy z internetu, medzi nimi informácie o počasí alebo aj z oblasti všeobecných vedomostí. Prostredníctvom prepojenia s umelou inteligenciou ChatGPT (poskytovaného cez Microsoft Azure OpenAI Service) môžu členovia posádky prirodzenou rečou vyvolať poznatky podporované umelou inteligenciou. Odpovede sa individuálne generujú a predčítavajú tak, aby sa hodili k otázkam. Audi assistant automaticky rozozná, či má ovládať nejakú funkciu vozidla alebo zodpovedať otázku na určitú tému. Až keď Audi assistant nie je schopný odpovedať na otázku, plynulo a bez prerušenia, ktoré by si členovia posádky všimli, sa prepojí s ChatGPT. 

Väčší komfort a bezpečnosť: asistenčné systémy

Nové Audi A6 Avant má sériovo rozličné moderné asistenčné systémy. Tieto systémy zvyšujú komfort a bezpečnosť pri každej jazde pretože odbremeňujú vodiča a preberajú dôležité úlohy. 

Súčasťou sériového vybavenia je komplet asistenčných systémov „Jazda a parkovanie“. Zahŕňa adaptívny tempomat, obmedzovač rýchlosti podporovaný rozpoznávaním dopravných značiek, cúvaciu kameru a parkovací asistent plus so zobrazovaním vzdialenosti od prekážky, asistent na udržiavanie jazdného pruhu, vyhýbací a odbočovací asistent, ako aj systém automatického núdzového brzdenia. Okrem toho si zákazníci môžu za príplatok nakonfigurovať ďalšie asistenčné systémy. 

Medzi nimi vyniká adaptívny asistent pre jazdu plus, ktorý okrem rozličných senzorov, permanentne monitorujúci okolie vozidla, využíva aj digitálne mapové dáta vo vysokom rozlíšení a v cloude uložené skupinové (kŕdľové) dáta iných vozidiel. Pomocou nich systém optimalizuje rozpoznávanie dopravných značiek a podporuje vodiča pri zrýchľovaní, udržiavaní rýchlosti a odstupu, ako aj vedení vozidla v jazdnom pruhu.

Systém z fúzie dostupných dát vypočítava nadchádzajúci priebeh trasy a podpornými korekciami riadením pohodlne vedie vozidlo v strede jazdného pruhu v premávke. Súčasne reaguje na vozidlá idúce vpredu alebo vozidlá zaraďujúce sa do vlastného jazdného pruhu udržiavaním bezpečného odstupu, pričom predvídavo prispôsobuje rýchlosť limitom stanoveným dopravnými značkami a cestným situáciám ako sú zákruty, križovatky a kruhové objazdy.

V hustej premávke Stop-and-Go asistenčný systém samočinne zabrzdí vozidlo a následne ho aj automaticky opäť rozbehne ak prestávka v jazde neprekročí definovanú dobu. Pri dopravných značkách „Stoj, daj prednosť v jazde“ systém zníži rýchlosť aby umožnil vodičovi pohodlné prevzatie riadenia. Vďaka množstvu zohľadňovaných parametrov adaptívny asistent pre jazdu plus poskytuje zvýšený komfort jazdy – v celom rozsahu rýchlosti, ako aj v dopravných zápchach.

Výroba, uvedenie na trh a ceny

Nové Audi A6 Avant sa bude vyrábať v závode Neckarsulm, kde schádzali z montážnych liniek už modely predchádzajúcich generácií. V závode Neckarsulm sa vyrába aj rad A5 novej generácie, ktorý je tiež skonštruovaný na báze Premium Platform Combustion (PPC). Aby bola výroba podľa možnosti čo najefektívnejšia, závod bol výrazne modernizovaný a rozšírený. Pri výrobe nových modelov A5 a A6 sa uplatňujú rozličné inovácie v lakovaní, montáži karosérie a automatizácii.

Nové Audi A6 Avant sa bude dať objednávať od marca 2025. Prvé vozidlá budú dodané zákazníkom koncom mája 2025. Základný benzínový model A6 Avant 2.0 TFSI 150 kW (204 k) bude uvedený s cenou od 60.770 EUR s DPH. A6 Avant 2.0 TDI s technológiou MHEV plus stojí od 66.900 eur.

Hodnoty spotreby paliva a emisií uvedených modelov:

Audi A6 Avant TFSI 150 kW (204 k)
Kombinovaná spotreba paliva v l/100 km: 7,1–8,0; 
kombinované emisie CO2 v g/km: 161–181.

Audi A6 Avant edition one TFSI 150 kW (204 k)
Kombinovaná spotreba paliva v l/100 km: 7,5–8,0; 
kombinované emisie CO2 v g/km: 169–181.

Audi A6 Avant TFSI quattro 270 kW (367 k)
Kombinovaná spotreba paliva v l/100 km: 6,9–7,8; 
kombinované emisie CO2 v g/km: 156–178.

Audi A6 Avant edition one TFSI quattro 270 kW (367 k)
Kombinovaná spotreba paliva v l/100 km: 7,3–7,9; 
kombinované emisie CO2 v g/km: 166–179.

Audi A6 Avant TDI 150 kW (204 k)
Kombinovaná spotreba paliva v l/100 km: 5,0–5,7;
kombinované emisie CO2 v g/km: 130–148.

Audi A6 Avant edition one TDI 150 kW (204 k)
Kombinovaná spotreba paliva v l/100 km: 5,3–5,7; 
kombinované emisie CO2 v g/km: 139–148.

Audi A6 Avant TDI quattro 150 kW (204 k)
Kombinovaná spotreba paliva v l/100 km: 5,1–5,9; 
kombinované emisie CO2 v g/km: 135–154.

Audi A6 Avant edition one TDI quattro 150 kW (204 k)
Kombinovaná spotreba paliva v l/100 km: 5,5–5,9; 
kombinované emisie CO2 v g/km: 145–155.

 

 

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode