Nové Audi S1 a Audi S1 Sportback
12.02.2014 11:02
- Nový motor 2.0 TFSI s výkonom 170 kW (231 k) a maximálnym krútiacim momentom 370 Nm, so spotrebou iba 7,0 l/100km
- Z 0 na 100 za 5,8 sekundy
- Po prvý krát pohon všetkých kolies quattro v malom kompaktnom segmente
Už v 80. rokoch dvadsiateho storočia si Audi S1 vybudovalo legendárnu povesť – bol to model, s ktorým značka v tom čase dominovala v majstrovstvách sveta v automobilových súťažiach. Teraz sa označenie S1 opäť vracia – a to na bežné cesty: Audi S1 a S1 Sportback tvoria nový športový vrchol kompaktného modelového radu A1. Súčasne uzatvárajú portfólio modelov S od Audi smerom nadol.
“Nové Audi S1 ponúka všetky atribúty športového auta, vysoký výkon, priamosť riadenia a permanentný pohon všetkých styroch kolies quattro prenáša výkon jedinečným spôsobom na cestu,” hovorí Prof. Dr. Hackenberg, člen predstavenstva Audi zodpovedný za technický vývoj, a dodáva: “Pohon quattro má veľké množstvo fanúšikov, ktoré ešte vzrastie vďaka novej ponuke v tomto segmente.”
Na pohon slúži vysoko výkonný motor 2.0 TFSI prepĺňaný turbokompresorom a vybavený priamym vstrekovaním benzínu. Dosahuje výkon 170 kW (231 k) a poskytuje maximálny krútiaci moment 370 Nm. Temperamentný štvorvalec udeľuje Audi S1 a S1 Sportback zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,8, respektíve 5,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 250 km/h. Motor so športovým zvukom sa napriek tomu priemerne uspokojí iba so 7,0, respektíve 7,1 litra paliva na 100 kilometrov, čomu zodpovedajú hodnoty emisií CO2 162, respektíve 166 gramov na kilometer.
Rovnako ako všetky modely S od Audi majú aj S1 a S1 Sportback permanentný pohon všetkých kolies quattro. Jeho srdcom je hydraulická multilamelová spojka, umiestnená v spoločnej skrini s diferenciálom zadnej nápravy. Regulačný softvér elektronicky ovládaného systému je výrazne dynamicky vyladený. Elektronický stabilizačný systém ESC obsahuje funkciu elektronického uzáveru diferenciálu so selektívnou reguláciou krútiaceho momentu na jednotlivých kolesách. Systém ESC, ktorý sa dá prepnúť do športového režimu a aj úplne vypnúť, dopĺňa funkciu lamelovej spojky jemne dávkovanými brzdnými impulzmi na vnútorných kolesách v zákrute – súhra obidvoch systémov robí jazdné vlastnosti extrémne agilné, precízne a stabilné.
Podvozok obidvoch kompaktných športových modelov je výrazne prepracovaný, rovnako ako elektromechanický posilňovač riadenia. Modifikované výkyvné čapy na prednej náprave zvyšujú spontánnosť pri zatáčaní. Na zadnej náprave pôvodnú konštrukciu modelov A1 s vlečenými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou nahradili štvorprvkové závesy. Vyladenie podvozka je športovo tvrdé; systém regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select umožňuje modifikovať režim chodu motora, automatickej klimatizácie a sériových tlmičov pruženia s prepínateľnou charakteristikou v niekoľkých stupňoch.