Nový Ford Mondeo prináša doteraz najširšiu ponuku motorizácií, v ponuke je aj ako hybridné elektrické vozidlo

22.12.2015 17:59

Nový Ford Mondeo prichádza s najširšou a technologicky najvyspelejšou ponukou pohonných jednotiek za 21 rokov existencie tohto modelu. Zákazníci si môžu vybrať z bezprecedentnej ponuky kultivovaných motorov s nízkymi emisiami CO2 a vysokým výkonom.

Za inovácie možno označiť prvé Mondeo vo verzii benzínovo-elektrického hybridu a viacnásobne ocenený 1,0-litrový motor EcoBoost, prvý 1,0-litrový zážihový motor v tejto kategórii, ako aj vylepšené 2,0-litrové vznetové motory TDCi s nízkymi emisiami CO2 a NOX.

Nové Mondeo je v ponuke aj s novým 1,5-litrovým zážihovým motorom EcoBoost a s 1,5-litrovým vznetovým motorom TDCi. Zákazníci sa môžu rozhodnúť aj pre mimoriadne výkonný 2,0-litrový vznetový motor TDCi s dvojitým sekvenčným preplňovaním turbodúchadlom, ktorý dodáva výkon 210 koní a krútiaci moment 450 Nm.

  • Spoločnosť Ford ponúka pre všetky motory systém automatického vypínania motora Auto-Start-Stop. Okrem toho je v ponuke aj inteligentný pohon všetkých kolies.
  • Benzínovo-elektrický hybrid dosiahne v elektrickom režime rýchlosť 135 km/h. Výkon systému je na úrovni 187 koní, spotreba paliva 4,2 l/100 km a emisie CO2 99 g/km.
  • Do radu vznetových motorov patrí aj 2,0-litrový motor TDCi s výkonom 210 koní a s dvojitým sekvenčným preplňovaním.

 

Prvé Mondeo vo verzii hybridného elektrického vozidla

Nové Mondeo Hybrid je prvým hybridným elektromobilom, ktorý spoločnosť Ford kedy vyrobila v Európe. Hybridný model sa vyrába ako štvordverová verzia v najmodernejšom závode v španielskej Valencii spolu so zážihovými a vznetovými modelmi.

 

Mondeo Hybrid prináša do portfólia európskych modelov Mondeo ďalší rozmer, pričom nadväzuje na svoj úspech v USA, kde sa predáva pod názvom Ford Fusion Hybrid. Spoločnosť Ford je v súčasnosti druhým najväčším výrobcom hybridných vozidiel v USA.

 

Podobne ako Fusion Hybrid aj Mondeo Hybrid využíva benzínovo-elektrický hybridný systém Ford tretej generácie. Táto pohonná jednotka kombinuje v mnohých jazdných situáciách úspornosť a kultivovanosť elektromotora pri súčasnom zachovaní dojazdu a slobody pohybu, ktoré ponúka tradičný spaľovací motor.

 

Súčasťou hybridného systému sú dva elektromotory – jeden poháňa kolesá v spolupráci so zážihovým motorom a druhý využitím rekuperácie nabíja lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 1,4 kWh, ktorý je umiestnený za zadnými sedadlami. Vysokonapäťový elektrický systém použitý v modeli Mondeo Hybrid je skonštruovaný tak, aby mal rovnakú životnosť ako tradičné spaľovacie motory a prevodovky Ford.

 

Mondeo Hybrid dokáže v elektrickom režime vyvinúť rýchlosť až 135 km/h. Špeciálne vyvinutý 2,0-litrový zážihový motor pracujúci v Atkinsonovom cykle tvorí spolu s elektrickou pohonnou jednotkou systém s celkovým výkonom 187 koní, spotrebou paliva 4,2 l/100 km a emisiami CO2 na úrovni 99 g/km*.

 

Vodiči môžu využívať aj rozhranie Smartgauge, pomocou ktorého môžu sledovať, riadiť a znižovať svoju spotrebu paliva a energie. Súčasťou je aj funkcia „Brake Coach“, ktorá podporuje postupné brzdenie s cieľom vrátiť do akumulátora viac energie.

 

„Benzínovo-elektrický hybridný pohon v Mondeu neznamená, že vodič musí riadiť vozidlo iným spôsobom než s tradičným zážihovým alebo vznetovým motorom. Štartujú sa rovnakým spôsobom. Palivo sa dopĺňa rovnakým spôsobom. Jazdí sa s nimi rovnakým spôsobom,“ povedal Thomas Zenner, inšpektor oddelenia elektrických systémov v spoločnosti Ford of Europe. „Zákazník sa možno bude chcieť naučiť jedinú vec – ako upraviť svoje návyky s cieľom minimalizovať spotrebu paliva. Preto sme pripravili rozhranie Smartgauge, ktoré obsahuje vhodné nástroje.“

 

Elektrický posilňovač riadenia spolu s prevodovkou s plynule meniteľným prevodom a riadiacim softvérom z dielne spoločnosti Ford ešte viac znižujú spotrebu paliva. Mondeo Hybrid pracuje bez prídavných pohonov v motore, takže motor kladie oveľa nižší odpor. Klimatizácia, chladiaci systém motora aj podtlakový systém sú poháňané elektricky. A nový systém rekuperácie tepla z výfukových plynov zasa zabezpečuje rýchlejšie zohriatie kabíny.

 

Ocenená technológia EcoBoost

Úplne nové Mondeo sa taktiež stalo prvým vozidlom vo svojej kategórii, vybavené 1,0-litrovým zážihovým motorom. V roku 2014 získal 1,0-litrový motor EcoBoost ocenenie Medzinárodný motor roka už tretíkrát po sebe, čo sa doposiaľ žiadnemu inému motoru nepodarilo.

 

1,0-litrový motor EcoBoost obsahuje kľúčové technológie EcoBoost vrátane vysokotlakového priameho vstrekovania paliva a dvojitého nezávislého variabilného časovania vačiek (Ti-VCT), vďaka čomu má výkon väčšieho motora. Turbodúchadlu s nízkou zotrvačnosťou sa otáča rýchlosťou až 248 000 otáčok za minútu, čo je viac ako 4 000-krát za sekundu a takmer dvojnásobne viac ako sú maximálne otáčky turbodúchadiel používaných v pretekárskych monopostoch F1 2014.

 

Účinnosť systému zvyšuje rozdelený chladiaci systém, ktorý obsahuje samostatné okruhy pre hliníkovú hlavu valcov a oceľový blok motora. Okrem toho sú vnútorné diely motora potiahnuté vrstvou pre nízke trenie, rozvodový remeň je uložený v oleji a olejové čerpadlo s premenlivým zdvihovým objemom je riadené jednotkou ECU, ktorá prispôsobuje množstvo oleja aktuálnym potrebám a optimalizuje tlak oleja.

 

1,0-litrový motor EcoBoost je skonštruovaný z rovnakých dielov ako motor pre modely Ford Fiesta, Focus, B-MAX, EcoSport, C‑MAX a Grand C-MAX, Tourneo Connect, Tourneo Courier, Transit Connect a Transit Courier. Konštruktéri však prepracovali kalibráciu palivového a zapaľovacieho systému a prevodové pomery, aby zabezpečili optimálny výkon pre Mondeo.

 

Valce s malým vŕtaním a dlhým zdvihom prispievajú k maximálnemu krútiacemu momentu 170 Nm, ktorý je k dispozícii už od 1 300 otáčok za minútu. Aj vozidlo veľkosti Mondea má preto s takýmto motorom dostatočnú dynamiku. V kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou dosahuje 1,0-litrový motor EcoBoost spotrebu paliva 5,1 l/100 km.*

 

V novom Mondeu je aj nový 1,5-litrový zážihový motor EcoBoost buď so šesťstupňovou manuálnou, alebo šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Motor je vybavený technológiou integrovaného zberného výfukového potrubia, ktorá sa po prvýkrát predstavila v 1,0-litrovom motore EcoBoost. Táto technológia zvyšuje účinnosť, pretože motor dosiahne optimálnu teplotu rýchlejšie. A keďže výfukové plyny musia prekonať kratšiu vzdialenosť medzi valcami a turbodúchadlom, krútiaci moment narastá rýchlejšie.

 

Vďaka novej konštrukcii hliníkového bloku motora a vodou chladeného chladiča stlačeného vzduchu je prívod vzduchu do motora efektívnejší. Preto produkuje 1,5-litrový motor EcoBoost emisie CO2 na úrovni len 134 g/km – o 11 percent menej v porovnaní s predchádzajúcim zážihovým motorom EcoBoost s objemom 1,6 l. Spotreba paliva sa znížila na 5,8 l/100 km*, pričom výkon zostal na úrovni 160 koní.

 

Mondeo je aj naďalej v ponuke s 2,0-litrovým zážihovým motorom EcoBoost s výkonom 203 alebo 240 koní a šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

 

Vznetové motory s vyšším výkonom

Zákazníci si môžu zvoliť vznetový motor TDCi s objemom 2,0 l s technológiou turbodúchadla s variabilnými dýzami, ktoré svojou reguláciou optimalizujú tlak pri rôznych otáčkach motora. Všetky motory TDCi s objemom 2,0 l majú upravený blok motora, novú konštrukciu hlavy valcov a vstrekovania paliva a systém dodatočnej úpravy výfukových plynov na zachytávanie častíc NOx pre ešte čistejšie emisie.

 

V motore sa nachádza aktívny termoregulačný systém Active Thermal Management System, ktorého cieľom je znížiť čas zahrievania – špecifické komponenty sa chladia podľa potreby, čím sa rýchlejšie dosiahne maximálna účinnosť spaľovania. Ďalej možno spomenúť olejové čerpadlo s variabilným výkonom, ktoré znižuje parazitné straty zvýšením tlaku oleja podľa aktuálnych požiadaviek.

 

Obe verzie 2,0-litrového motora TDCi s výkonom 150 aj 180 koní môžu byť vybavené šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo šesťstupňovou automatickou prevodovkou PowerShift, pričom sú dostupné aj vo verzii ECOnetic s nízkou spotrebou paliva a emisiami CO2.

 

Vznetové motory s výkonom 150 a 180 koní sú dostupné so systémom inteligentného pohonu všetkých kolies, ktorý zabezpečuje plynulý prechod medzi pohonom predných kolies a všetkých kolies a podľa potreby automaticky zlepšuje trakciu kolies a smerovú stabilitu vozidla. Systém priebežne každých 16 milisekúnd meria úroveň priľnavosti kolies k povrchu vozovky a do 100 milisekúnd dokáže upraviť prenos výkonu na jednotlivé kolesá.

 

Mondeo je tiež k dispozícii s 1,5-litrovým vznetovým motorom TDCi v štandardnej verzii aj vo verzii ECOnetic.

 

Za príplatok je dostupný vysokovýkonný 2,0-litrový vznetový motor TDCi s dvojitým sekvenčným preplňovaním turbodúchadlom s výkonom 210 koní a krútiacim momentom 450 Nm, ktorý je k dispozícii od 2 000 1/min. Tento motor má v porovnaní s doterajším 2,2-litrovým motorom TDCi s výkonom 200 koní výrazne nižšie emisie CO2.

 

Elektronicky riadené dvojité sekvenčné preplňovanie zabezpečuje rýchlejšiu odozvu motora. Konštruktéri použili na jednej strane malú turbínu s nízkou zotrvačnosťou, ktorá rýchlo reaguje na počiatočnú požiadavku na výkon. Väčšia turbína s vysokou zotrvačnosťou na druhej strane slúži na udržanie vyššieho plniaceho tlaku pre maximálny výkon.

 

„Nový vysokovýkonný vznetový motor TDCi pokračuje v trende zmenšovania objemu, ktorý sme spustili pomocou našej technológie EcoBoost určenej pre zážihové motory. Menšie motory majú nižšiu spotrebu paliva a nižšie emisie, no vďaka pokročilým technológiám dosahujú rovnaký výkon ako v minulosti,“ povedal Andrew Brumley, hlavný konštruktér programu motorov v spoločnosti Ford. „Vďaka dvojitému sekvenčnému preplňovaniu poskytuje motor v celom spektre otáčok dostatok výkonu, ktorý zákazníci vyžadujú pri každodenných jazdách za každých podmienok. Oneskorenie spôsobené roztočením turbodúchadla, tzv. turbolag, je už len vzdialenou spomienkou.“

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode