Nový Opel Mokka podstupuje finálne testovanie a odhaľuje viac
20.05.2020 10:28
-
Technici spoločnosti Opel už dokončujú práce na modeli Mokka najnovšej generácie
-
Nový Opel Mokka je až o 120 kg ľahší ako predchádzajúci model
-
Podvozkové a asistenčné systémy nastavené počas zimného testovania v Arktíde
-
Momentálne prebieha ladenie podvozka v Testovacom centre Rodgau-Dudenhofen
-
Nový Opel Mokka bude u predajcov začiatkom roku 2021
Dynamický, efektívny a kvalitný. To sú len niektoré z vývojových cieľov úplne nového modelu Opel Mokka. Nemeckí konštruktéri už dokončujú práce na najnovšej generácii tohto modelu. V Testovacom centre Rodgau-Dudenhofen v Nemecku momentálne nastavujú novú Mokku tak, aby poskytovala optimálny akustický komfort v interiéri, vynikajúcu bezpečnosť jazdy pri vysokých rýchlostiach a citlivosť riadenia a pedálov typickú pre značku Opel. Odborníci spoločnosti Opel už od februára využívajú arktickú zimu na ladenie podvozka a asistenčných systémov na zamrznutých jazerách a úzkych vidieckych cestách vo švédskom Laponsku.
Opel Mokka najnovšej generácie má úplne nový dizajn, ktorý vychádza z vysoko efektívnej modulárnej platformy CMP (Common Modular Platform) od spoločnosti Opel. Táto modulárna súprava ponúka maximálnu flexibilitu pri vývoji vozidla. Platforma CMP zároveň umožňuje použitie čisto elektrického batériového pohonu, rovnako ako aj spaľovacích motorov. Vďaka použitiu ocele s vysokou pevnosťou má vozidlo nízku hmotnosť a mimoriadne stabilnú karosériu. Nová Mokka váži až o 120 kilogramov menej než predchádzajúci model – pričom má takmer rovnaký rázvor kolies i veľkosť pneumatík. V elektrickom modeli Mokka-e je akumulátor umiestnený hlboko v podlahe vozidla, čím sa znížilo ťažisko a zároveň zvýšila torzná tuhosť o ďalších 30 percent – čo sú vynikajúce predpoklady dynamickej jazdy. Zákazníci sa môžu tešiť na veľmi svižnú Mokku druhej generácie, ktorá bude v ponuke u predajcov začiatkom roku 2021. Dovtedy pokračuje testovanie v plnom prúde.
-
fáza: Testovanie a vylaďovanie na polárnom kruhu
Gunnara Neesa, technika spoločnosti Opel, nikdy neunavia okruhy na ľade. Pravidelne sa na niekoľko minút zastaví, vezme si notebook, odčíta namerané hodnoty, zaznamená každý najazdený kilometer. V rozľahlej arktickej divočine aj v marci stále poriadne mrzne – čo sú tie najlepšie podmienky pre vytvorenie harmónie medzi protiblokovacím brzdovým systémom (ABS), elektronickým stabilizačným systémom (ESP), asistenčnými systémami a zvyšnou časťou podvozka nového Opelu Mokka.
Vývojové vozidlá sú stále skryté za zeleno-čiernou kamuflážou s 3D grafikou, ktorá zahmlieva ich obrysy. Technik za volantom prišiel na ďaleký sever nastaviť podvozok. Tak ako každý Opel, aj nová Mokka musí presne reagovať na natočenie volantu a poskytovať spätnú väzbu, byť pohodlná a zároveň zabezpečovať dostatočne stabilné jazdné vlastnosti. Žiadne vozidlo nesmie vykazovať nekontrolované pohyby karosérie, napríklad keď v prechádza strednou rýchlosťou cez veľkú vypuklinu. Filozofia spoločnosti Opel kladie dôraz na bezpečnú a uvoľnenú jazdu po diaľnici. Vozidlo značky Opel musí zostať ľahko ovládateľné v každej situácii a zároveň prinášať vodičovi potešenie z jazdy.
Tieto vlastnosti musia byť prítomné za každých poveternostných podmienok a úplne všade – na ľadovom polárnom kruhu rovnako ako v horúcom lete pri Stredozemnom mori. Nič sa však nemôže meniť, pokiaľ ide o presné ovládanie a kvalitné jazdné správanie vozidla. Technici spoločnosti Opel nepretržite vylaďujú diely, komponenty a systémy: tlmiče, pružiny, riadenie. Okrem toho sa nastavuje aj riadiaci softvér, aby sa zaistila ideálna citlivosť pedála pri zrýchľovaní a brzdení, správna miera podpory zo strany posilňovača riadenia, ako aj interakcia medzi všetkými asistenčnými systémami.
-
fáza: Jazda vysokou rýchlosťou na nemeckých testovacích tratiach
Sme naspäť v Nemecku: ten istý skúšobný technik riadi prototyp modelu Mokka na domácej pôde v Testovacom centre Rodgau-Dudenhofen. Ku Gunnarovi Neesovi sa pridáva Karsten Bohle, koordinátor projektu druhej generácie Mokky.
„Všetci sa už tešíme na to, ako uvidíme novú Mokku na cestách a v rukách zákazníkov. Skúšobné jazdy bežia ako hodinky aj vďaka tomu, že naše nové dieťa so svojou nízkou hmotnosťou a kompaktnými vonkajšími rozmermi dobre reaguje na nastavenia. Ovládateľnosť a pohodlie sú vynikajúce. Na Mokke je radosť jazdiť,“ hovorí Bohle, „práce na jej vývoji nás veľmi bavili.“
Nová Mokka je pripravená zložiť v Testovacom centre záverečné skúšky. Aj pri otrasoch musia akustika interiéru a komfort jazdy zostať neporušené – a to aj na tých najnáročnejších testovacích tratiach. Tu, neďaleko hlavného sídla spoločnosti Opel v Rüsselsheime, sú trate replikami tých najzáludnejších európskych vozoviek. Technici spoločnosti Opel tu testujú vozidlá už celé desaťročia a za ten čas získali obrovské množstvo skúseností. Opakovane nastavujú pružiny a tlmiče a nepretržite vylepšujú rovnováhu medzi citlivosťou a športovou presnosťou. Nová Mokka sa vyznačuje zvlášť nízkou hladinou hluku z cesty, čo prispieva k optimálnemu akustickému komfortu, ktorý ešte umocňujú kvalitné materiály v interiéri.
Riadenie a odpruženie získavajú svoju „oplovskú“ citlivosť na uzavretom okruhu Dudenhofen. Štandardnou výbavou sú dve spojovacie tyče riadenia na vežiach upevnenia vzpier McPherson, ktoré poskytujú dodatočnú tuhosť v prednej časti, a zvyšujú tak presnosť a obratnosť. Nová Mokka energicky vchádza do zákrut, ľahko sa ovláda na hraniciach limitu a jej asistenčné systémy fungujú dokonale. Potom prichádza na rad najťažšia disciplína – vysokorýchlostný ovál so strmým náklonom, po ktorom nasleduje dlhá rovina. Tento test si vyžaduje skalopevnú stabilitu pri všetkých rýchlostiach. V reálnom živote zároveň prináša veľkú výhodu z hľadiska bezpečnosti pri vyhýbacích manévroch v nízkej rýchlosti. Technici spoločnosti Opel udeľujú vozidlu súhlas pre jazdu na diaľnici iba v prípade, ak sa vrátia spokojní z vysokorýchlostného oválu. Nový Opel Mokka už túto skúšku zložil na jednotku. Napriek tomu bude až do leta pokračovať testovanie. Keď bude Mokka pripravená do výroby, automobily začnú opúšťať montážnu linku koncom tohto roka.