Nový PEUGEOT E-EXPERT HYDROGEN
06.07.2022 08:28
Riešenie elektrickej mobility bez kompromisov
S požiadavkou radikálne znížiť lokálne emisie svojich vozidiel sa PEUGEOT stal jedným
z úplne prvých výrobcov, ktorí ponúkajú elektrickú dodávku poháňanú vodíkovým palivovým článkom ako štandard: PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen.
S týmto novým modelom vybaveným najpokročilejšími technológiami elektrifikácie PEUGEOT pokračuje v rozširovaní svojej ponuky bezemisnej mobility.
Palivový článok umožňuje rýchle dobíjanie, čo otvára možnosť intenzívneho využívania bez emisií, čo bolo predtým u iných dostupných technológií nemožné. Na doplnenie vodíka potrebného na prejdenie niekoľkých stoviek kilometrov v plne elektrickom režime stačia iba tri minúty. To je argument, ktorý k elektromobilom priláka úplne nových užívateľov.
PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen nedávno prvýkrát vyskúšali európski novinári počas testovacích jázd v nemeckom Rüsselsheime, kde je aj vyrábaný.
.
Ciele značky Peugeot pri využití vodíku
Vodík sa stáva hlavným pilierom energetickej transformácie. Bolo zverejnených niekoľko medzinárodných projektov, najmä v Európe, a vďaka početným investíciám sa tento ekosystém rýchlo rozvíja. Investície od Európskej aliancie pre čistý vodík sa odhadujú na približne 60 miliárd eur. Vodíková distribučná sieť získala podporu od mnohých vlád a v Európe sa neustále rozrastá. Značka PEUGEOT spolupracuje priamo s dodávateľmi energií, aby sprístupnila výhodné ponuky svojim klientom.
Cieľ značky je jasný: investovať do nového nekompromisného riešenia bezemisnej mobility a stať sa lídrom v oblasti využitia vodíkovej technológie. Vodíkový palivový článok absolútne spĺňa z hľadiska znižovania emisií CO2 tie najprísnejšie požiadavky a prispôsobí sa rôznym nárokom: intenzívne využívanie na dlhé vzdialenosti, rýchle dobíjanie, maximálny užitočný objem. Pritom do ovzdušia nevypúšťa nič, iba čistú vodu, ktorá sa uvoľňuje výfukovým potrubím vo forme pary.
Ako funguje vodíkový pohon v novom modeli peugeot e-expert?
Nový PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen využíva technológiu novej generácie, nazvanú „Next gen e-Van Hydrogen efficiency“. PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen je čisto elektrický automobil, postavený na multienergetickej platforme EMP2 (Efficient Modular Platform), ktorá kombinuje dva zdroje elektrickej energie, a to vďaka inovatívnemu systému skupiny Stellantis
"Stredne-výkonný plug-in hybridný elektrický systém s využitím vodíkových palivových článkov“. Tento systém kombinuje batériu, ktorú je možné dobíjať
z elektrickej siete s palivovým článkom poháňaným vodíkom obsiahnutým v nádržiach pod podlahou vozidla. PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen tak využíva všetky výhody vodíka, batériovej technológie a elektrického pohonu.
dva zdroje energie pre vyššiu účinosť
Palivové články, vyrábané v spolupráci so spoločnosťou Symbio
Peugeot spolupracuje so spoločnosťou Symbio na dodávkach vodíkových palivových článkov, ktoré sa vyrábajú v závode vo Vénissieux, nachádzajúcom sa na predmestí Lyonu.
Palivový článok je sústava niekoľkých na seba nadväzujúcich článkov vyrábajúcich prúd. Práve táto sústava vytvára „batériu“. Článok umožňuje chemickú reakciu medzi dvoma prvkami: vodíkom (palivom, nachádzajúcom sa v nádržiach) a kyslíkom (obsiahnutým v okolitom vzduchu). Palivový článok je zložený z niekoľkých častí, ktoré dodávajú elektrickému motoru energiu potrebnú na pohon vozidla.
Táto technológia zaručuje nulové emisie CO2 vďaka reakcii, pri ktorej vzniká elektrický prúd, pričom sa uvoľňuje iba voda. Reakcia vznikajúca v článku prebieha nasledovne:
- Vodík + Kyslík → Elektrina + Voda + Teplo = 2 H2 + O2 → 2 H2O.
Palivový článok vozidla PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen je napájaný z nádrže, tvorenej tromi samostatnými zásobníkmi s kapacitou 4,4 kg vodíka, ktorý sa v nich nachádza pod tlakom 700 barov. Nádrž je umiestnená pod podlahou v zadnej časti vozidla a nezasahuje do jeho batožinového priestoru.
Lítiovo-iónová batéria
Palivový článok je kombinovaný s dobíjateľnou lítiovo-iónovou batériou s kapacitou 10,5 kWh a s výkonom 90 kW. Je umiestnený pod sedadlami a v niektorých fázach jazdy napája aj elektromotor. Primárne slúži na napájanie motora palubná trojfázová nabíjačka s výkonom 11 kW, umiestnená v motorovom priestore.
" Stredne-výkonný plug-in hybridný elektrický systém s využitím vodíkových palivových článkov ”: inovatívny systém, kombinujúci dva zdroje energie
Tieto dva zdroje energie spoločne poháňajú elektromotor s permanentným magnetom, ktorý má výkon 100 kW a maximálny krútiaci moment 260 Nm. Tento elektromotor sa nachádza na prednej náprave, je podobný motoru v elektromobile PEUGEOT e-EXPERT (batériový elektromobil) a jeho špecialitou je prevodovka prispôsobená špecifickým nárokom úžitkových vozidiel.
množstvo výhod
Peugeot zavádza do svojej ponuky technológiu palivových článkov, aby ponúkol riešenie, ktoré zodpovedá nárokom novej mobility s nulovými emisiami a potrebám širokého spektra zákazníkov.
Pre vodíkovú technológiu modelu PEUGEOT e-Expert sú charakteristické:
- schopnosť jazdiť na prakticky akúkoľvek vzdialenosť pomocou 100% elektrickej technológie bez lokálnych emisií CO2
- schopnosť natankovať vodík za 3 minúty pre dojazd viac ako 400 km v homologačnom cykle WLTP (v procese homologizácie)
- vodíkové palivo vyrábané výlučne na území Francúzska
- jazda bez hluku
- potešenie z jazdy typické pre elektromobily: vysoký krútiaci moment pre okamžitú reaktivitu, žiaden zápach, žiadne vibrácie, žiadne radenie
Vozidlo má rovnaký objem batožinového priestoru ako verzie s naftovým motorom alebo elektromotorom.
- objem batožinového priestoru až 6.1m³
- užitočné zaťaženie až 1100 kg
- ťažná kapacita až 1000 kg
Technológia vodíkových palivových článkov, ktorá kombinuje elektrický pohon so schopnosťou doplniť palivo za 3 minúty pre dojazd 400 km WLTP, je odpoveďou na stále rastúce a komplexné potreby a nároky profesionálov.
Technológia palivových článkov taktiež poskytuje zákazníkom väčšiu voľnosť pri používaní vozidla, pretože umožňuje:
- Väčší dojazd, čo má zásadný význam vzhľadom na to, že prevažná väčšina kompaktných dodávok sa pohybuje v prímestských oblastiach a husto obývaných centrách miest, kde je potreba bezemisných riešení stále naliehavejšia;
- Absolútne zachovanie jednej zo základných funkcií ľahkých úžitkových vozidiel: schopnosti prepravovať aj veľký a ťažký náklad;
- Bezkonkurenčnú logistickú flexibilitu a univerzálne použitie.
jedinečný zážitok z jazdy
"Stredne-výkonný plug-in hybridný elektrický systém s využitím vodíkových palivových článkov” má niekoľko pracovných fáz:
- Pri rozjazde a pri nízkej rýchlosti: vysokonapäťová batéria sama poskytuje elektromotoru výkon potrebný pre trakciu,
- Pri stabilnej rýchlosti: palivový článok dodáva energiu priamo elektromotoru,
- Pri zrýchľovaní, predbiehaní alebo stúpaní do svahu: palivový článok a vysokonapäťová batéria spoločne dodávajú energiu elektromotoru,
- Pri brzdení a spomaľovaní: elektromotor dobíja vysokonapäťovú batériu.
Výkon je k dispozícii od okamihu naštartovania, s okamžitou odozvou, bez vibrácií, bez hluku, bez radenia, bez zápachu a samozrejme aj bez emisií CO2. Jedinou emisiou z tohto systému je vodná para unikajúca z výfukového potrubia.
Kvôli bezpečnosti chodcov v meste sa do rýchlosti 30 km/h ozýva zvukový signál upozorňujúci na prítomnosť vozidla, a to pri jazde vpred aj vzad. Na vysokonapäťovú batériu je poskytovaná záruka na 8 rokov alebo 160 000 km.
Aby majitelia mohli užívať svoje vozidlo bez akýchkoľvek starostí, je na vysokonapäťovú batériu poskytovaná záruka 8 rokov alebo 160 000 km.