Nový Subaru Outback 2.0D CVT bude na Slovensku v predaji od 13. mája 2013
13.05.2013 13:21
Svetová premiéra: Boxer Diesel s automatickou prevodovkou. Nový Subaru Outback 2.0D CVT
- Facelift modelového radu Outback v znamení dizajnových i technických zmien
- Prvýkrát v Subaru: dieselový motor s automatickou prevodovkou
- Automatický aj inteligentný manuálny režim prevodovky
- Nové adaptívne riadenie prevodovky a jeho fungovanie
Subaru Outback, uvedený na trh v roku 1995, bol priekopníkom dnes tak úspešného segmentu crossoverov. Model, ktorý znamenal zlom v ponímaní automobilu, určil trend pre niekoľko nasledujúcich desaťročí. Všetky štyri doterajšie generácie si získali priazeň odbornej verejnosti, zákazníkov i médií vďaka jedinečnej kombinácii presvedčivých jazdných vlastností a komfortu osobného automobilu, priestoru MPV a univerzálnosti a multifunkčnosti SUV - v neposlednom rade vďaka unikátnemu symetrickému permanentnému pohonu všetkých kolies a svetlej výške 200 mm, ktoré umožňujú bezproblémové výlety mimo spevnených ciest.
Vo štvrtej generácii, uvedenej v roku 2009, sa gény tohto úspešného crossoveru vyvíjali a posunuli auto na celkom novú úroveň z hľadiska komfortu, spoľahlivosti i ohľaduplnosti k životnému prostrediu. Outback dostal atraktívny dizajn, komfortnú výbavu a suverénne motorizácie.
V rámci modelového cyklu prešiel Outback pre modelový rok 2013 faceliftom, ktorý prináša pre japonskú prémiovú značku Subaru ďalší významný posun: popri dizajnových úpravách je najvýznamnejšou zmenou zavedenie kombinácie motora Boxer Diesel s bezstupňovou automatickou prevodovkou.
Nové dizajnové akcenty
Exteriér Outbacku prešiel pre modelový rok 2013 jemným faceliftom, ktorý sa prejavil najmä na novom tvare prednej masky s väčšou mriežkou otvorov pre prívod vzduchu a výraznejšími hmlovými svetlami.
V interiéri sa kládol dôraz na ďalšie zlepšenie obsluhy ovládacích prvkov a usporiadanie aplikácií na palubnej doske. Použitie ešte hodnotnejších materiálov umocňuje pocit luxusu a pohodlia pre vodiča i pasažierov. Obraz sériovej parkovacej kamery je integrovaný do 4,3-palcového displeja audiosystému, pričom sa aktivuje automaticky po zaradení spiatočky. Spínač elektronickej parkovacej brzdy má novú pozíciu na stredovej konzole.
Svetovo jedinečný: Boxer Diesel
V marci 2008 predstavilo Subaru prvý motor Boxer Diesel pre osobné vozidlá: štvorvalec s objemom 2,0 litra, výkonom 110 kW/ 150 k a maximálnym krútiacim momentom 350 Nm v intervale 1.800 až 2.400 otáčok za minútu. Boxer diesel druhej generácie dosahuje maximálny krútiaci moment už od 1600 otáčok za minútu.
Výhody motora Boxer Diesel:
Pohyby piestov v oproti sebe ležiacich, horizontálne usporiadaných valcoch nespôsobujú žiadne vibrácie, ktoré sú typické pre iné konštrukčné typy motorov a obťažujú posádku automobilov. Vďaka svojej konštrukcii nepotrebuje boxer motor žiadne vyvažovacie hriadele, ktoré sa používajú pri radovom usporiadaní valcov alebo pri usporiadaní do V. Kompaktný kľukový hriadeľ, uložený medzi vysoko pevnostnými blokmi valcov, takisto pomáha minimalizovať neželaný hluk a vibrácie v celom rozmedzí pracovných otáčok motora. Absencia vyvažovacích hriadeľov znamená menšie zotrvačné hmoty a zníženie trenia v motore. Výsledkom je spontánna odozva na pokyny vodiča cez plynový pedál, chuť ísť do otáčok, ale aj nižšia hodnota spotreby paliva.
Outback 2.0D bol v roku 2008 prvým modelom Subaru s motorom Boxer Diesel. Dnes, v rámci modelového ročníka 2013, opäť prináša zásadnú technickú inováciu: ako alternatíva k 6-stupňovej mechanickej prevodovke je po prvý raz dostupný aj s inovatívnou automatickou bezstupňovou prevodovkou CVT Lineartronic. Aj pri automatickej prevodovke je k dispozícii manuálny režim, v ktorom môže vodič aktívne simulovať sedem prevodových stupňov, ktoré radí páčkami pod volantom.
Outback 2.0D CVT zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy, čo je presne rovnaká hodnota ako pri verzii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Normovaná kombinovaná spotreba má hodnotu 6,3 l/100 km pri emisiách CO2 166 g/km.
Radí plynule a automaticky: CVT Lineartronic
Pozdĺžne zabudovaná automatická bezstupňová prevodovka Lineartronic z dielne konštruktérov Subaru, využívajúca na prenos síl reťaz, mala v osobných automobiloch s pohonom všetkých kolies premiéru v roku 2009. Vtedy išlo o jej využitie s benzínovými pohonnými jednotkami. Tento typ prevodovky umožňuje aktívne využívať účinný výkonový rozsah motora. Výhodou je, že sa prispôsobí jazdným podmienkam a vodičovi vždy zabezpečí lineárny a prirodzený pocit z jazdy. Táto automatická prevodovka totiž prenáša krútiaci moment na kolesá absolútne plynulo, bez trhania známeho z radenia iných typov automatických či automatizovaných prevodoviek.
Pre prenos vysokého krútiaceho momentu motora Boxer Diesel a zároveň jemné a hladké radenie musela byť vyvinutá nová, odolnejšia a silnejšia prevodovka Lineartronic. Zaujímavé je, že táto kombinácia umožňuje doslova hodvábne zrýchľovanie auta pri konštantných otáčkach motora. Systém si totiž vždy zvolí optimálny prevodový pomer spomedzi nekonečného počtu kombinácií bezstupňovej prevodovky.
Pri jazde s voličom prevodovky v režime D (Drive) nastáva jemný a plynulý prenos sily. Pri razantnom tlaku na pedál akcelerátora pri športovej jazde sa správanie prevodového ústrojenstva zmení a prevodovka radí medzi predvolenými, pevne určenými prevodovými pomermi. Zvuk motora, dynamika zrýchlenia a padajúca ručička otáčkomera pri preradení dávajú vodičovi pri športovom štýle jazdy výbornú spätnú väzbu. Podraďovanie pri spomaľovaní zasa zabezpečuje zodpovedajúci brzdný účinok motora, pričom je pohonný systém pripravený na ďalšiu rýchlu akceleráciu, ak vodič znova šliapne na plynový pedál.
Inteligentný manuálny režim:
Prevodové pomery Lineartronicu sú v určitých bodoch pevne predvolené. To umožňuje využívať manuálny, 7-stupňový režim prevodovky. Vodič radí páčkami pod volantom, pričom zmena rýchlostného stupňa trvá menej ako 100 milisekúnd.
Sedem prevodových stupňov nebolo zvolených náhodou: je výsledkom mnohopočetných dynamických jazdných testov s cieľom zabezpečiť optimálny brzdný účinok motora a zároveň zrýchľovanie s minimom zmien prevodových stupňov.
Riadiaca jednotka motora pracuje v súlade s prevodovkou, čo v porovnaní s konvenčnými pohonnými systémami umožňuje rýchlejšie a hladšie radenie predvolených prevodových stupňov. To pre vodiča prináša viac potešenia z jazdy. Nový Lineartronic dostal aj režim rozbiehania na druhom prevodovom stupni, čo vodič ocení na povrchu s horšou adhéziou, napríklad na snehu.
4x4 pre najvyššiu trakciu: Symetrické AWD
Symetrický pohon všetkých kolies je typickým technickým riešením Subaru. Pri Outbacku 2.0D CVT Lineartronic sa sila pohonného reťazca prenáša na cestu elektronicky riadeným systémom pohonu 4x4 MPT, ktorý zabezpečuje aktívne rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu v závislosti od aktuálnych jazdných podmienok a podkladu pod kolesami. Všetky verzie modelu Outback sú vybavené symetrickým permanentným pohonom všetkých kolies.