Opel Astra ST - nový prírastok do rodiny kombi
01.05.2016 10:27
V rozsiahlom areáli X-bionic Sphere v Šamoríne – Čilistove majú dominantnú sochu strieborného koňa a pod ním sa koncom apríla vynímali červené i strieborné automobily Opel Astra Sports Tourer. Nezvyčajné prostredie si zvolila značka Opel, aby predstavila slovenským novinárom najnovší prírastok do rodiny kombi – novinku na trhu automobilov v danom segmente.
Desiatu generáciu úspešného kompaktného kombi Opel Astra Sports Tourer sme už mohli vidieť vo svetovej premiére na jesennom autosalóne vo Frankfurte (IAA v dňoch 17. - 27. septembra 2015). Ale všetko sa to začalo ešte dávno pred rokmi uvedením modelu Kadett A Caravan v roku 1963. Vtedy Opel predstavil svoje prvé kombi kompaktnej triedy a rýchlo sa stal lídrom trhu v tomto segmente. Po vyše 50 rokoch má ambíciu nadviazať na tento krok a vycvičiť konkurenciu.
Od roku 1963 bol automobil (Car) s praktickosťou dodávky (van) – čiže Caravan –členom každej novej generácie modelového radu Kadett, respektíve neskôr Astra. Modelový rad Astra H (2004 - 2010) bol posledným, v ktorom kompaktné kombi Opel ešte nieslo označenie Caravan. Medzitým kombi prešlo transformáciou z pracovného vozidla na spoločníka pre aktívny životný štýl, čo odráža jeho aktuálne označenie Sports Tourer.
Od debutu prvého modelu Opel Kadett CarAvan v roku 1963 predali Nemci do súčasnosti približne 5,4 milióna verzií kombi z vyše 24 miliónov kompaktných automobilov Opel Kadett a Opel Astra.
Dnes patria k najväčším konkurentom Astry Sports Tourer tieto modely: VW Golf Variant, Ford Focus Turnier, Škoda Octavia Combi, Peugeot 308 SW, SEAT Leon ST, Renault Mégane Grandtour, Toyota Auris Touring Sports, Hyundai i30 Kombi, Kia Ceed SW, Honda Civic Tourer.
Na verziu Sports Tourer tradične pripadá vyše 35 percent predaja modelu Astra v Európe. Najväčšími trhmi pre všestranné kombi sú Nemecko, Veľká Británia, Taliansko a Španielsko.
Kombi Sports Tourer nasleduje po úspešnom uvedení hatchbacku Astra novej generácie pred niekoľkými mesiacmi. Najnovší člen rodiny kompaktných kombi nadväzuje na tradíciu, ktorej je Opel nepretržite verný od uvedenia prvého modelu Kadett A Caravan v roku 1963. Astra Sports Tourer 2016 má zníženú hmotnosť až o 190 kilogramov oproti predchádzajúcemu modelu, čo prispieva k zníženiu spotreby paliva a znamená finančnú výhodu nielen pre firmy, ale aj pre súkromných motoristov.
Aerodynamika karosérie a interiér Astry Sports Tourer demonštrujú inteligentný dizajn a priestorové usporiadanie komponentov. S koeficientom aerodynamického odporu 0,272 je Astra Sports Tourer rovnako efektívna ako základný model. Okrem toho má takmer presne rovnaké rozmery ako predchodca, no poskytne výrazne viac miesta v kabíne a väčší batožinový priestor. Jeho maximálny objem narástol o 80 litrov na celkových 1 630 litrov. Splývajúca línia strechy kombi vizuálne predlžuje a tento efekt ďalej posilňujú delené zadné stĺpiky karosérie.
Opel Astra Sports Tourer novej generácie má dĺžku 4 702 milimetrov, šírku 1 871 mm (so sklopenými vonkajšími spätnými zrkadlami) a výšku 1 510 mm. Teda takmer rovnaké rozmery ako predchodca. No pritom poskytuje viac miesta pre posádku a batožinu. Navyše, vďaka efektívnejšiemu usporiadaniu mechanických komponentov, je maximálny objem batožinového priestoru až 1 630 litrov.
Praktickou novinkou je otváranie dverí batožinového priestoru bez fyzického dotyku alebo diaľkového ovládača. V kombinácii so systémom na odomykanie bez kľúča (Keyless Open) stačí na otvorenie dverí malý pohyb nohou – naznačené kopnutie pod zadným nárazníkom. Ďalší rovnaký pohyb spôsobí zatvorenie elektricky ovládaných dverí batožinového priestoru.
Inteligentný systém dokáže zaregistrovať akúkoľvek prekážku a v prípade nebezpečenstva zastaví zatváranie dverí. Okrem toho sa dvere kufra dajú otvárať aj tlačidlom na dverách vodiča alebo prostredníctvom diaľkového ovládania centrálneho zamykania.
Na zvýšenie variability batožinového priestoru má Astra Sports Tourer novej generácie operadlo zadného sedadla delené na tri časti v pomere 40/20/40 percent, čo umožňuje flexibilnejšie konfigurácie zväčšeného batožinového priestoru.
Okrem toho sa na želanie dodáva súprava FlexOrganizer s bočnými koľajničkami, deliacimi sieťami a rozličnými upevňovacími prvkami, umožňujúca optimálne využitie batožinového priestoru a bezpečné upevnenie batožiny.
Kompaktná konštrukcia a ľahká karoséria pomohli znížiť celkovú hmotnosť kombi až o 190 kilogramov. K tomuto pôsobivému výsledku prispelo použitie ocele vysokej a ultra vysokej pevnosti, modifikácie podvozka a nové výrobné metódy. V základnej verzii má Astra Sports Tourer pohotovostnú hmotnosť iba 1 188 kilogramov.
K presvedčivým vlastnostiam prispieva aj portfólio motorov s rozpätím výkonov od 70 kW (95 k) do 147 kW (200 k). Priemerná spotreba paliva sa pohybuje od 3,4 do 6,2 l/100km; emisie CO2 od 89 do 142 g/km, čo predstavuje významný benefit pre životné prostredie. Sports Tourer budú poháňať iba motory najnovšej generácie. Benzínové a naftové agregáty s objemom od 1,0 do 1,6 litra kombinujú najvyššiu účinnosť s vynikajúcou reakciou a vysokou kultúrou chodu.
Novým motorom v portfóliu je špičkový turbodiesel 1.6 BiTurbo CDTI, ktorý sme si už vyskúšali pri krátkej jazde. Požiadali sme importéra, aby nám ho poskytol na zvyčajný test. Kompaktný štvorvalec s výkonom 118 kW (160 k) dosahuje maximálny krútiaci moment 350 Nm už od 1 500 otáčok. Motoru s priamym vstrekovaním paliva common rail dodáva výnimočné vlastnosti sekvenčné dvojstupňové prepĺňanie dvoma turbodúchadlami rozličnej veľkosti. Malé turbodúchadlo s variabilnou geometriou turbíny VGT zaručuje spontánnu reakciu motora v oblasti nízkych otáčok bez typického oneskorenia.
Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTI zrýchľuje z 80 na 120 km/h na piaty prevodový stupeň za 8,1 sekundy. Nový motor je nielen výkonný, ale aj úsporný – v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, systémom Štart/Stop a s pneumatikami s nízkym valivým odporom spotrebuje v kombinovanom cykle iba 4,1 litra nafty na 100 kilometrov (CO2: 109 g/km).
S novým špičkovým agregátom sú teraz v modelovom rade Astra k dispozícii turbodiesle s rovnakým objemom 1,6 litra, ale v štyroch výkonových stupňoch: 70 kW (95 k), 81 kW (110 k), 100 kW (136 k) a 118 kW (160 k).
Pre Opel Astra Sports Tourer je na výber aj päť rozličných benzínových motorov, vrátane celohliníkového trojvalca 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo a prepĺňaného štvorvalca s objemom 1,4 litra. Najvýkonnejšou benzínovou pohonnou jednotkou v kombi Astra Sports Tourer je motor 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo. Turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra, vybavený priamym vstrekovaním paliva, dosahuje výkon 147 kW (200 k) a pôsobivý maximálny krútiaci moment 300 Nm (s funkciou overboost). Astra Sports Tourer s týmto motorom má kombinovanú spotrebu paliva 6,0 l/100 km a kombinované emisie CO2 139 g/km (s pneumatikami s nízkym valivým odporom).
Absolútnu novinku v kompaktnom segmente predstavujú inteligentné adaptívne reflektory IntelliLux LED®. Umožňujú mimo mesta jazdu s trvalo zapnutými diaľkovými svetlami bez oslňovania iných účastníkov cestnej premávky. Reflektory si automaticky a kontinuálne adaptujú dosah a rozdelenie svetelného lúča podľa momentálnej situácie v premávke. Keď kamera zaregistruje reflektory protiidúcich vozidiel alebo koncové svetlá áut idúcich vpredu, individuálne LED (osvetľujúce relevantnú zónu) sa deaktivujú. Pritom zvyšná oblasť cesty a krajnice zostávajú jasne osvetlené. Tento prelomový systém zvyšuje aktívnu bezpečnosť všetkých účastníkov premávky i komfort vodiča pri jazde v noci.
Okrem toho má šofér k dispozícii širokú škálu inovatívnych asistenčných systémov na báze kamery Opel Eye najnovšej generácie – od zdokonaleného a presnejšieho systému rozoznávania dopravných značiek Traffic Sign Assist, cez asistenčný systém na udržiavanie jazdného pruhu Lane Keep Assist s aktívnou korekciou riadením, až po Forward Collision Alert s funkciou Collision Imminent Braking.