Parkovanie môže byť vždy zadarmo iba na vlastnom pozemku a to sa musíme naučiť.

07.12.2019 17:00

Hudobný publicista Juraj Čurný o hudobno-zábavnej relácii Chart show, aké trampoty mal s ukradnutým autom, či je správne, aby sa zvýšila pokuta za telefonovanie za volantom, ale aj dojmy z testovania modelu Škoda Kamiq

 

Juraj, si hudboný expert Chart show a zaujímalo by ma, ako dlho už funguje táto populárna hudobno-zábavná relácia?

 

Chart show funguje od roku 2014, keď sa dve časti robili s televíziou NOVA a od roku 2015 už fungovala samostatne v rámci Markízy. Momentálne sme nakrútili 115 dielov. Relácia sa príjemné nakrúca, mali sme veľa hostí a veľké legendy, pričom som rád že medzi nimi boli aj Karel Gott, Jana Kocianová alebo Ďuďo z Hexu, ktorí sa už na nás pozerajú z neba. Boli v nej takmer všetky hviezdy československej populárnej hudby a veľa zahraničných.

 

Bola nejaká významná osobnosť, na ktorú nezabudneš? Je ešte niečo pracovné, čo planuješ do konca roka?

 

Hneď 1. januára budúceho roka budem moderovať novoročný koncert viedenských filharmonikov, čo robím už ôsmy rok a tradične každú stredu moderujem v slovenskom rozhlase reláciu Svet hudby. Mohol som sa stretnúť s takými megahviezdami ako David Bowie, Eros Ramazzotti, Erasure, Peter Gabriel a mnohými ďalšími. V rámci Chart Show sa mi splnil jeden z detských snov, keď som sa stretol s maďarskou slávnou hudobnou skupinou Omega.

 

 

 

Kedy si absolvoval autoškolu a začal si šoférovať auto?

 

Autoškolu som absolvoval v roku 1995 a k prvému svojmu autu som sa dostal až v 29 rokoch. Pomerne neskoro, ale v tom čase sa narodila dcéra a auto sa už stalo nevyhnutnosťou. Autoškolu som skončil tri týždne predtým ako prišla objednaná škodovka do autosalónu. Pamätám si z dnešného pohľadu „oldschoolové“ trenažéry, môj inštruktor bol na mňa veľmi milý. Nemal som nejaké zlé skúsenosti.

 

Vraj 90-te roky boli rajom pre zlodejov áut. Mal si podobnú skúsenosť?

 

Moje prvé auto bola Fabia GLX, na ktorej som najazdil150 tisíc km za štyri roky. Potom som kúpil Octaviu GLXi, ktorú mi po štyroch mesiacoch ukradli z parkoviska. Nakoniec auto našli v Rakúsku a zistili, že to bola nejaká organizovaná skupina a dva roky to auto dostávali späť na Slovensko. Mal som ho na leasing a a od toho istého poskytovateľa som si vzal ojazdenú fabiu horšiu ako bola tá prvá aby som mal na čom jazdiť. Keď sa konečne podarilo dostať Octaviu na Slovensko, tak chceli aby som pokračoval v leasingu „ako by sa nič nestalo“. Nechcel som to, veď dve autá súčasne som ako živnostník splácať nemohol, takže som musel zaplatiť rozdiel medzi pôvodnou cenou leasingu a hodnotou, za ktorú napokon Octaviu predali. Takže v konečnom dôsledku ma v reále štvormesačný leasing (bolo to v roku 1999) vyšiel na cca. dvestotisíc korún.

 

Pokuty za telefonovanie za volantom sa práve teraz v decembri zvýšili až výšky na dvesto eur. Ako to vidíš tvojimi očami, je to správny postup?

 

Určite by vodič za volantom nemal manipulovať s mobilom, aby to nenarúšalo jeho koncentráciu s tým úplne súhlasím, ale pokuta sa mi zdá byť príliš vysoká. Oveľa viac nebezpeční sú však, podľa mňa, vodiči, ktorí sa lepia až nepríjemným spôsobom na auto pred sebou a nedodržujú bezpečnú vzdialenosť. Veď stačí, aby ten vpredu pred vami zabrzdil, ten vzadu to nemá šancu ubrzdiť a nešťastie je na svete… a špeciálne to platí v prípade nákladných áut.

 

Parkovacia politika je podľa teba dobrá alebo má aj svoje mínusy?

 

Ľudia nikdy nebudú spokojní so systémom parkovania, pretože áut je obvykle omnoho viac ako parkovacích miest k dispozícii. Najlepšie by bolo dopracovať sa do takého stavu, ktorý bude čo najmenej „vadiť“ jednotlivým skupinám ľudí, ktorých nejakým spôsobom táto parkovacia politika zasahuje. Ako sa hovorí, najlepší kompromis je taký, s ktorým nikto nie je úplne spokojný. Bratislava má 17 mestských častí a keď každá z nich si bude vyhradzovať svoje miesta a o jednu ulicu (v tej susediacej mestskej časti) sa bude parkovať v inom režime, tak mi to nepríde v pohode. A ešte čosi - parkovanie môže byť vždy zadarmo iba na vlastnom pozemku a to sa musíme naučiť. Musí sa všetko dobre nastaviť, aj počet hodín a výšky poplatkov. Treba začať čo najjemnejšie a časom to vylepšovať.

 

Čo hovoríš na vodičov, ktorí jazdia „beusáckym štýlom“, plyn – brzda?

 

Ešte keď som mal auto s manuálnou prevodovkou, zakladal som si na tom, aby som čo najmenej používal brzdu, teda najviac ma rajcovalo, keď som prešiel čo najdlhší úsek bez brzdy, len som pridával a uberal plyn, jazdil na voľnobehu. Príjemne sa to prejavilo aj na spotrebe, ale predovšetkým som mal zo seba dobrý pocit, že dokážem predvídať a tomu prispôsobiť svoju jazdu. No a tých čo jazdia jazdia v meste systémom plyn-brzda volám brzdoplyniči, ktorí spoľahlivo chytajú všetky červené len, aby boli prví na semafore.

 

Text, foto a video: Alena Chorvátová

 

 

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode