PEUGEOT e-208 vyhral preteky elektrických vozidiel v Litve, kde bol na vzdialenosť 300 km najrýchlejší
12.08.2020 08:42
Vitoldas Milius a Aidas Bubinas, jazdiaci na plne elektrickom modeli PEUGEOT e-208, sa stali najrýchlejšou posádkou v kategórii do 50 kWh (kapacita batérie) v rámci pretekov elektrických vozidiel Ignitis ON: spoznajte Litvu. Precízna práca posádky a úsporné vozidlo boli základom veľkolepého úspechu a spokojnosti s víťazstvom v tradičných litovských pretekoch elektrických vozidiel, ktoré sa konali už šiesty raz v rade.
V rámci pretekov elektrických vozidiel bolo 22 súťažiacich rozdelených do dvoch skupín podľa kapacity batérie: s kapacitou do 50 kWh a s kapacitou presahujúcou 50 kWh. Súťažiaci v skupine s nižšou kapacitou mali bez nabíjania prejsť vzdialenosť 300 km, pričom na skupinu > 50 kWh čakalo 500 km. Medzi výkonnejšími a tým pádom aj oveľa drahšími vozidlami vyhralo Porsche Taycan, zatiaľ čo Peugeot e-208 zvíťazil v kategórii do 50 kWh.
Očakávania sa pretavili do reality
Pred štartom pretekov dostala každá súťažiaca posádka zoznam litovských zaujímavých miest. Každý tím si vytvoril svoju vlastnú trasu, ktorá musela viesť aspoň cez tri takého miesta. Tím v modeli Peugeot e-208 ako aj jeho súperi z rovnakej triedy museli prejsť cestu merajúcu aspoň 300 km z Vilniusu do Druskininkai. Vitoldas Milius a Aidas Bubinas si svoju trasu vyrátali úplne dokonale: pridali dve miesta pri Ukmergė, jedno v Druskininkai a do cieľa prišli po prejdení vzdialenosti 305 km.
„Presne, ako sme plánovali. Vozidlo dokázalo prejsť vzdialenosť 300 km bez akéhokoľvek dodatočného nabíjania. Rozhodli sme sa radšej pre úspornú jazdu a zaujímavé miesta sme si vyberali tak, aby sme nemuseli veľmi odchádzať z hlavných ciest,” povedal V. Milius. Posádka prešla takmer celú vzdialenosť 305 km na úrovni maximálnej dovolenej rýchlosti, jedinou výnimkou bola diaľnica Vilnius – Ukmergė, po ktorej išli rýchlosťou maximálne do 100 km/h (maximálna povolená rýchlosť je 130 km/h). Táto rovina bola na úplnom začiatku ich trasy s celkovou dĺžkou 305 km a tak Milius a Bubinas nechceli riskovať a minúť priveľa kapacity batérie príliš skoro. Preto si zvolili optimálnu rýchlosť a spotrebu energie – úspešne. Počas cesty spravili viacero dobrých rozhodnutí, ktoré sa vyplatili. Peugeot e-208 prešiel vzdialenosť 305 km za 3 hodiny a 59 minút, pričom pred druhým v poradí mal náskok približne 4 minúty.
Preteky sú blízko k reálnemu používaniu Peugeot e-208 dosiahol počas pretekov priemernú spotrebu 13,6 kWh/100 km. To je takmer rovnaký výsledok ako podľa testovacej normy WLTP: 13,3 kWh/100 km. Väčšina z 305 kilometrov viedla po vidieckych cestách, takmer štvrtinu cesty tvorila diaľnica a v mestách sa jazdilo minimálne. Výhody elektrických vozidiel sa odhalia najmä počas jazdy v mestskom prostredí, takže výsledok priemernej spotreby, ktorý dosiahli V. Milius a A. Bubinas, je veľmi blízko ku každodennému používaniu. Priemerná rýchlosť počas celej cesty bola 76 km/h a výpočty posádky boli očarujúco presné – pri prejazde cieľovou páskou ukazoval palubný počítač dojazd ešte 5 km. Posádka vozidla Peugeot sa rozhodla jazdiť pomalšie a absolvovať celú vzdialenosť bez zastavenia na nabíjanie, pričom táto taktika sa počas pretekov ukázala ako správna. Počas každodenného jazdenia sa niekedy oplatí jazdiť rýchlejšie a zastaviť sa na krátke a rýchle nabíjanie. Batéria modelu e-208 je vyhrievaná aj chladená a dokáže sa nabíjať maximálnou kapacitou 100 kW, čo umožňuje, aby sa za pár minút nabila na ďalších sto kilometrov jazdy. Väčšina z 305 kilometrov viedla po vidieckych cestách, takmer štvrtinu cesty tvorila diaľnica a v mestách sa jazdilo minimálne. Výhody elektrických vozidiel sa odhalia najmä počas jazdy v mestskom prostredí, takže výsledok priemernej spotreby, ktorý dosiahli V. Milius a A. Bubinas, je veľmi blízko ku každodennému používaniu. Priemerná rýchlosť počas celej cesty bola 76 km/h a výpočty posádky boli očarujúco presné – pri prejazde cieľovou páskou ukazoval palubný počítač dojazd ešte 5 km. Posádka vozidla Peugeot sa rozhodla jazdiť pomalšie a absolvovať celú vzdialenosť bez zastavenia na nabíjanie, pričom táto taktika sa počas pretekov ukázala ako správna. Počas každodenného jazdenia sa niekedy oplatí jazdiť rýchlejšie a zastaviť sa na krátke a rýchle nabíjanie. Batéria modelu e-208 je vyhrievaná aj chladená a dokáže sa nabíjať maximálnou kapacitou 100 kW, čo umožňuje, aby sa za pár minút nabila na ďalších sto kilometrov jazdy.