Poézia na ceste

23.08.2015 13:14

Slovenský divadelný a filmový herec Marko Igonda si zahral jednu z hlavných postáv v cestnom filme so Seatom Leonom X-PERIENCE

Marko, reprezentujete nás veľa v zahraničí, v roku 2008 ste reprezentovali Slovensko na MFF v Berlíne a o dva roky neskôr v Bratislave na MFF získal Film Europe Award za úspešnú prezentáciu slovenského filmového umenia v zahraničí. Niekoľko rokov žijete v Prahe, kde ste sa oženili, účinkujete v rôznych divadlách a točíte filmy v Amerike. v Európe. Čo vás najbližšie čaká?

Na Slovensku hrám v druhej sérii Divokých koní a v novom seriáli ZOO. Bude ešte jeden film teda komédia, ktorá sa bude točiť v Čechách a internetový projekt, kde hrám hlavnú rolu a bude trvať 10 minút. Jedna časť sa bude točiť v Prahe a druhá v Kyjeve. V Amerike už nechcem točiť, chcem zostať tu na Slovensku a v Čechách. Hrám už  len v pražskom divadle Kašpar v predstavení Cyrano. Stále cestujem, najbližšie nás čaká s režisérom Lutherom festival s filmom Krok do tmy.

Hovoríte, že máte rád, keď ste stále na cestách. Často sa vraciate domov do Žiliny a všade tam, kde máte pracovné povinnosti. Čo to najviac vystihuje?

40000 km ročne je asi dosť vystihujúce číslo a jazdenie za volantom mám veľmi rád.

V začiatkoch môjho šoférovania som nemal vždy dobré autá a preto si to teraz vážim, že môže jazdiť na dobrom aute, ktoré mi vyberie moja manželka.

To vážne?!

Samozrejme, ona má všetko naštudované, tak autá vyberá ona. V pokoji to môžem povedať, že je lepší šofér ako ja. Dokonca si vyskúšam podobné modely toho typu auta, ktoré vybrala a aj tak vezmem nakoniec, čo vybrala ona. Má absolútny prehľad, vie aký motor potrebujeme, tak to nechávam na ňu. To sa týka aj oblečenia, od toho som našťastie oslobodený, stačí, keď zaplatím. Mne to vyhovuje. Som asi pre reálny svet nepoužiteľný, lebo občas lietam v oblakoch. Stále som v nejakom charaktere, premýšľam nad postavou. A tak...

Aká automobilová značka bola pre vás dlhé roky bezpečnou zárukou?

S manželkou sme boli fordáci a nevedeli sme si túto značku vynachváliť. Prvý S-max som mal dvojliter, potom som mal druhý 2,2 v plnej výbave a ten som mal 8 rokov. Bolo to jedno z najlepších áut, čo som mal. Kočiar, dieťa, dovolenka...nebol problém sa zbaliť do veľkého auta. Počkám kým bude s pohonom 4x4 a si ho kúpim znovu. Aj z toho dôvodu som sa rozhodol kúpiť Volvo V70, na ktorom momentálne jazdím. Manželka má tiež Volvo V40 Rebel Blue. Dokonca má airbag pod kapotou, tak je bezpečné aj pre chodcov. Ja potrebujem malú spotrebu, lebo veľa jazdím a v tom je tiež táto značka tiež zárukou.

Dodržujete rýchosť a predpisy? Veľa ste v živote zaplatili na pokutách?

Dva, tri roky neplatím žiadne pokuty, lebo som sa už naplatil dosť. Na diaľnici veľa jazdím na tempomat a neponáhľam sa zbytočne. Jazdím väčšínou skoro ráno alebo neskoro večer. Určite nie v špičke, snažím sa tomu vyhýbať. Moja trasa je Praha-BA-ZA.

Je to asi kvôli kolónam, že? V Prahe využívate metro?

Nenávidím kolóny a v Prahe ma väčšinou vozí manželka. Bývame pri metre a za 7 minút som v centre. Ja radšej sadnem do metra a veziem sa.

Sú v Prahe tolerantnejší vodiči ako u nás?

Vodiči?! To je skôr o charaktere človeka. Buď to má v krvi alebo nemá a je jedno či je to muž alebo žena. To je aj s orientáciou, niektorí ju majú a iní nie. Ja ju nemám. Je rozdiel, keď ide slovenský vodič a bratislavský...je tiež rozdiel, keď ide český vodič a vodič z Prahy.

V mladosti ste na určitý čas odišli do USA. Jazdili ste tam? Aké majú predpisy?

Mám rád Ameriku. U nich majú pravidlo, že kto prvý príde do križovatky, prvý aj odchádza. No neviem či by to u nás fungovalo. To asi nie... Pracoval som tam na včelej farme a jazdil s veľkým truckom. Pomaly na trojke sa to rozbiehalo a dosť veľa to žralo.

Vraj ťa môžu americkí policajti namerať aj vrtuľníka?

Tam sa snažia všetci dodržiavať rýchlosť, lebo pokuta sa u nich nezjednáva. Helikoptéra lieta nad tými hlavnými ťahmi. Sú vzájomne prepojení a vrtuľníkom ťa namerajú a ak si prekročil rýchlosť, tak pokutu dostaneš poštou. Systém majú tak nastavený, že nebudeš robiť priestupky, lebo sa to nabaľuje a je to potom drahé.

Seat Leon X-PERIENCE 1,8 TSI a Marko Igonda v dueli. Aké to bolo?

Perfektné, pretože som si prvýkrát vyskúšal jazdenie v Seate Leon X-perience a musím povedať, že s pohonom všetkých štyroch kolies je to úžasné kombi, ktoré sa vyštverá, kam treba. Pekný vzhľad, športovosť, živosť a riadne zrýchlenie 1,8–čkového benzínového motora, ale aj to excelentné preraďovanie rýchlostí v v 6-stupňovom DSG automate sa mi páčilo. V zákrutách to nenormálne sedelo a nenakláňalo sa. Na jednotku! Všetko mi sadlo do ruky. Pohodlné sedenie, volant, palubovka s prehľadným displejom a neprečačkaný interiér. Mierne ohnutá prístrojová doska sa ku mne nakláňala akoby ma objímala. To už hej! Mám to rád. Jednoduchosť ako holé vety, to je ako pézia, musíš ju vymyslieť a zložiť....Ťažšie ako próza. Kufor je dostatočne veľký na všetko, čo naša rodina vozí...kolobežka, korčule a iné množstvo rôznej batožiny.

Typické rodinné auto a na mojich dlhých cestách by  som rád  počúval poéziu v podaní takého spoločníka ako je Seat Leon X-PERIENCE.

Text a foto: Alena Chorvátová

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode