Pohodlie v priestore

06.08.2016 10:30

Dvojnásobný majster Európy 2016 a majster sveta vo vodných skútroch v roku 2012 - Mário Lamy pre náš magazín porozprával aké sú rozdiely medzi skútrami, motorkami a autami a podelil sa s dojmami z testovania nového dvojlirového dieselového modelu Seat Alhambra

Mário, máte niekoľko titulov majstra Slovenska vo viacerých kategóriách, ale i zo zahraničných súťaži vo vodných skútrov. Kedy ste sa začali venovať vodným skútrom a či to bola rodinná tradícia?

Otec začal pretekať na vodných skútroch a ja ako 11-ročný som sa v roku 1999 priúčal v klube, ktorý sa rozpadol a tak sme si založili svoj klub. Popri tom otec prestal pretekať a teraz mi robí mechanika. Celá rodina ma chodí povzbudzovať ako to bolo aj teraz čerstvo po Majstrovstvách Európy, ktoré som vyhral. Momentálne zháňam financie na Majstrovstvá Sveta v USA v októbri, čo je veľmi náročné. Som síce vedený ako oficiálny reprezentant Slovenského zväzu vo vodnom motorizme, kde ma evidujú a všetky moje výsledky idú na Ministerstvo školstva. Finančne je to však nepostačujúce, lebo za Majstra sveta som mal za sezónu 800 eur, čo je minimum a tak som odkázaný na sponzorov. Popri tom mám servis vodných skútrov a čo sa zarobí ide do združenia a na preteky.

Je to dosť náročný a nebezpečný šport veď 500 koní pod zadkom je obrovská sila! Štatisticky sú potvrdené úmrtia alebo sa pri páde dá vyviaznúť bez ujmy na zdraví?

Bohužial je smutná realita mnohých úmrtí. Viackrát sa stalo aj na pretekoch ako bolo v roku 2013 v Rakúsku, kde sa chlapci zrazili a jeden z nich nešťastne padol a ten druhý mu prešiel špicom skútra medzi šiltom prilby a nosa. Tak to sú smutné príhody, ale reálne. Možno mnohí laici nevedia, že pretekárske skútre kvôli odporu nemajú brzdu. Predvídam čo sa môže stať, uberiem plyn a zotrvačnosťou spomalím.

Média tento šport veľmi nepropagujú a nezaujímajú sao neho tak, ako o iné športy. Vaša rodina sa o vás nebojí, keď veľakrát riskujete?

Je pravda, že už mám rodinku, ale mám hranice, cez ktoré nejdem. Radšej si to premyslím takticky a tak riešim situáciu na pretekoch. Nejdem už do rizika ako predtým za každú cenu. Nepôjdem strmhlav tam, kde sa môže niečo stať. Bohužiaľ média sa o tento šport moc nezaujímajú, vraj je to šport bohatých. Na Slovensku sú všetci skútristi braní ako z iných skupín, ktorí jazdia ako blázni. Veľké auto, príves, drahý skúter od 5000 eur a to si kto môže dovoliť?!

Pravda je, že veľa rekreačných skútristov na jazerách sú bezohľadní a to mnohí na to poukazujú, ale u vás je to iné, keď ste pretekár?

Áno a preto nás pretekárov dávajú do jedného vreca, ale pravda je iná... My jazdíme tam, kde nikoho neohrozujeme. Ľudia to však nechápu a ani mnohé média. Akurát nedávno prebehlo médiami, že skútrista, môj kamarát sa išiel previezť na skútri bez vesty a doteraz ho nenašli. Stačí, že padne a na dve minúty stratí vedomie, ak nemá vestu, tak sa utopí. Oblečená vesta je u skútristov základ.

Ako vlastne štartujete na pretekoch?

Ideme dvadsiati na jednu bójku, voda strieka, idem za niekým a nič nevidím. Občas sa s niekým zrazím a padnem do vody, ale zranenia som zatiaľ nemal. Mám oblečený neoprén, prilbu, chániče a vestu.

Vodičák na skúter ste si asi robili skôr ako ste dovŕšili 18 rokov?

Od 15-tich rokov ho mám a na autá klasicky od 18-tich. Prvé auto som mal ako 26 ročný, ktoré musleo byť typu dodávky kvôli prevozu skútra. Je to Mercedes Vito. Manželka Janka má auto do mesta, také malé ružové Suzuki Alto. Máme to podelené.

Ako adrenalínový športovec ste v živote jazdili na športových autách typu Ferari alebo Porsche?

Aj iné som jazdil - Lamborghini, Bantley ale najrýchlejšie som jazdil s Porsche 911. Jazdil som ako vodič v súkromnej firme a bol to sen každého mladého chalana jazdiť také silné autá. Napriek tomu sa mi po každej stránke páčila limuzína Bantley. V tom aute som nikdy nebol unavený, keď som z neho vystúpil. Otočil som Monaco a späť, takisto Ženevu a žiadna únava. Možno ešte na denné vozenie môže byťPorsche 911, ale Ferari či Lambo určite nie.

Mali ste na tých autách nejakú kolíziu?

Žiadnu nehodu na autách som ešte nemal, ale raz na Ferari mi odišla prevodovka a museli ma odtiahnúť.

V Monacu je tiež veľa skútrov...nevyskúšali ste si to tam?

Áno, dokonca mi začali vysvetľovať, kde je volant, kde je plyn a iné základné intrukcie. Až keď sme dojazdili, tak som mu podal vizitku a nechápal, že majster sveta vo vodných skútroch si prišiel zajazdiť práve k nim.

Precestovali ste kus sveta, Boli ste v Amerike, v Thajsku. Aké zážitky odtiaľ máte?

Na majstrovstvách svete v Arizone sme si užili aj Las Vegas, ale nič sme nevyhrali. Dokonca som tam trošku prekročil rýchlosť a už ma šerif zastavil, že nech pretekám na trati, nie na ceste. Ak to urobím ešte raz, tak mi dá pokutu. Celé mesto žilo pretekmi a naozaj to tam malo atmosféru.

V Thajsku sme išli na cestnom skútri štyria. Vpredu vodič s dieťaťom a ja smanželkou a cestovnými taškami za ním. Žiadne predpisy, každý si tam jazdil ako chcel. Nevidel som tam žiadný semafór a hlavne nehodu!

Sú u nás najdrahšie pokuty ako v iných štátoch, ktorými ste prechádzali?

V Čechách ma chytili za prekročenie rýchlosti, išiel som rýchlosťou asi 160 km/h a platil som 30 eur pokutu a na Slovensku by som platil oveľa viac! V Rakúsku som dostal 70 eur, lebo som sa ponáhľal a na tachometri som mal 190 km/h. U nás by mi vzali aj papiere, ani by sa so mnou nebavili.

Máte rád väčšie autá a jedno také rodinné 7-miestné MPV ste si vyskúšali. Aké boli vaše dojmy z nového Seatu Alhambra 2,0 TDI 4x4?

Už tým, že je tu 7 sedadiel, tak mi to príde viac rodinné vozidlo, hoci ja by som volil skôr 5- miestnu verziu, aby sa mi znásobil objem v kufri. Interiér dýchal priestorom a to mám rád. Bol praktický s navigáciou a prehľadnými budíkmi., ale mňa dostal malý športový volant, ktorý bol akurát do mojich rúk. Pohodlné sedenie je u mňa základ na dlhých cestách a tu to pohodlie bolo ako v mojom Vite, čo platí aj pre odhlučnenie kabíny, lebo motor nebolo vôbec počuť. Ešte aj o desať koní tu bolo viac, tak to už hej. Prevodovka mi vyhovovala, lebo iné ako automat už nechcem. Elektrické otváranie dverí  zvnútra je praktické ako aj otváranie kufra. Naftový dvojliter bol dynamický a pohon všetkých kolies ozajstným bonusom pre jazdu do terénu. Bohatá výbava sa preniesla aj do vyššej ceny testovanhého auta, ale pohodlie to určite vynahradí. Alhambra je teraz v lete vhodným spoločníkom na rodinnú dovolenku k moru a neverím, že by ste z dlhej jazdy boli unavení, ale treba si to vyskúšať a preto odporúčam,kto hľadá takýto typ auta, tak neváhajte.

 

Text a foto: Alena Chorvátová

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode