Prečo ostatné automobilky nevedia dohnať Teslu?
21.12.2018 18:33
Ako je možné, že veľké automobilky nezačnú produkovať elektrické autá a eliminovať prítomnosť Tesly na stále rastúcom trhu elektromobilov?
Pretože nemôžu. To tvrdí žurnalista zaoberajúci sa automobilovým priemyslom, Bill MacDonald. Ten tvrdí, že mnohí sa Tesle vysmievajú za jej finančnú situáciu, no automobilka by to, čo sa deje, asi pravdepodobne popísala ako investíciu do nových produktov. Keďže legendárni výrobcovia automobilov rozširujú svoje ponuky elektrických vozidiel, možno sa ich finančná situácia taktiež onedlho zhorší.
Zmena produkcie sa nedá vykonať prepnutím spínača na montážnej linke
Elektromobily sú v súčasnosti obrovskou témou celého automobilového priemyslu. Hoci podávania športových tipov na preteky elektrických vozidiel sa asi tak skoro nedočkáme, automobilky musia uvažovať, ako držať krok s dobou. Zmenu produkcie a výroby vozidiel so spaľovacím motorom na elektrické autá však nie je možné vykonať jednoduchým prepnutím spínača na montážnej linke. Musí byť navrhnutá nová technológia batérií a pohonov. Taktiež musí byť navrhnutá výroba dielov, ale aj samotná výrobňa, kde budú diely vznikať. Okrem toho je potrebné vytvoriť dodávateľské reťazce pre nové druhy surovín a platformy, ktoré budú vyhovovať efektívnej prevádzke elektrických vozidiel. Ďalšími faktormi v celom procese sú napríklad značky a marketingové stratégie, logistika. A v závere podľa MacDonalda nesmieme zabudnúť ešte na jednu dôležitú vec - auto musí byť konkurencia pre Teslu.
Medzi dvoma mlynskými kameňmi
Originálni výrobcovia zo starých škôl sa podľa MacDonalda musia rozhodnúť, či postavia nové továrne a logistické siete pre elektromobily, alebo prerobia existujúce zariadenia a prestavia ich na výrobu elektrických áut a ich súčastí. Ďalším problémom je, že obchodný model veľkých spoločností je založený na franchise predaji, ktorý MacDonald nazýva spôsobom dotácie predajnej a podpornej logistiky výroby automobilov prostredníctvom nákladného zaťaženia rutinných služieb a opravy bez záruky. Ale výnosy zo služieb za elektrické vozidlá budú určite oveľa nižšie. Ako ukázala Tesla, môžu sa zdať prakticky neexistujúce. Ako budú výrobcovia automobilov reagovať, keď ich predajcovia stratia najspoľahlivejší tok príjmu? Ak budú mať náklady na bežnú údržbu vyššie ako Tesla, budú ich autá považované za horšie a ľudia si kúpia Teslu. Ak sa vyrovnajú nedostatku požiadaviek na údržbu Tesle, ich predajné operácie zaniknú a budú musieť investovať viac na vybudovanie predaja a servisu bez franchisingu (tak ako Tesla).
Spaľovacie alebo elektrické motory?
Podľa tohto scenáru by v rovnakej situácii, v akej je Tesla, skončila každá automobilka, ktorá teraz kritizuje Teslu za plytvanie peniazmi, nestálosť v ziskoch a pomalosť. Ako hovorí MacDonald, všetky automobilky dnes čelia ťažkej voľbe. Pokračovať vo výrobe spaľovacích motorov a pomaly sledovať, ako z vašich ziskov ukrajujú automobilky venujúce sa elektromotorom; alebo riskovať nebezpečné prechodné obdobie plytvania hotovosťou a negatívnych marží.