Priestranné kombi
10.09.2016 11:00
Architektka a profesionálna interiérová dizajnérka Lucia Ortutová otestovala model Dacia Logan MCV a povedala nám, čo zaujímavé zažila na našich i zahraničných cestách.
Vaša práca architektky a dizajnérky je zároveň vaše hobby a verím, že aj práca v televízii JOJ vás ešte inak obohacuje a prináša nové výzvy. Čomu sa ešte okrem vašej práce architekta venujete?
Venujem sa architektúre už pomerne dlho. Posledné roky som sa vyprofilovala viac na interiéry v kombinácii s rezidenčnou architektúrou, ale občas sa venujem aj publikačnej činnosti a píšem pre časopis Interiér a Exteriér.
Okrem toho učím kurz Interiérového dizajnu, ktorý je určený pre laickú verejnosť a v rámci doplnkovej práce robím poradenstvo pre program TV JOJ – Nové bývanie. Musím povedať, že je to veľkým osviežením a obohatením mojej architektonickej práce a tiež spolupráca s príjemnými a hlavne nesmierne kreatívnym ľuďmi.
Viem o vás, že sa presúvate na malom mestskom autíčku Mazda 2. Aká ste vodička?
Kvalitu môjho šoférovania by asi mali zhodnotiť moji spolujazdci. Ťažko povedať, niekedy som charakteristicky babská, ale musím sa priznať, že nejazdím veľmi pomaly. Šoférujem rada a hlavne keď idem sama a na dlhšie trasy, viem si to užiť. Veľmi rada si v aute hlasno spievam a podľa možností aj tancujem, ale vždy s podmazom rádia alebo nejakého CDčka.
Mazdička je už staršieho dáta alebo ešte stále súca na naše neraz rozbité cesty?
Moju Mazdu 2 som dostala od svojho tatina k promóciam, čo už bolo celkom dávno, ale za 8 rokov sa mi podarilo na nej zajazdiť cez 160 000 km. S týmto autíčkom som vlastne doteraz veľmi spokojná, aj keď sa v poslednom čase kvôli jeho veku vážne zamýšľam nad kúpou nového auta. Malo by to byť trochu väčšie než moje terajšie auto, ale stále mestské a babské a hlavne bezpečnejšie kvôli mojej dcére, s ktorou sa často presúvam. Manžel má väčšie rodinné auto, s ktorým fungujeme, takže mne plne postačuje mestský rozmer vozidla.
Mali ste niekedy nejakú nehodu, aj keď jazdíte na menšom aute?
Vážnejšiu nehodu som chvalabohu ešte nemala. Nedávno som však jemne ťukla do auta pred sebou na križovatke, našťastie sa nič vážne nestalo. Menšia poistná udalosť sa mi stala približne pred tromi rokmi, keď jedna slečna nedobrzdila v kolóne a nabúrala do mňa zozadu. Moju „dvojku“ som potom musela dať do servisu a celý nárazník aj svetlo museli vymeniť. Našťastie to bola milá kočka, ktorá si bola vedomá svojej chyby, tak nebol s ničím najmenší problém a všetko sa vyriešilo v pokoji.
Mali ste okrem svojho aj služobné autá, na ktorých možno máte iné zaujímavé zážitky ako sú nehody?
Viac krát som autom cestovala na rôzne výstavy alebo stretnutia k talianskym výrobcom dizajnového nábytku. Raz sme takto cestovali spoločne s kolegyňami služobným autom na výstavu nábytku do Milána a ja som bola poverená šoférovaním. Na ceste naspäť domov sme sa na diaľnici zastavili na poslednej talianskej benzínovej pumpe na už tradičný nákup dobrej talianskej mozarelly a sušených paradajok. Až po pár minútach „fičania“ na diaľnici sme si všimli, že máme dokorán otvorený kufor. Vtedy nám došlo, prečo sme sa posledné minúty vôbec nepočuli a museli na seba kričať. Dodnes žijeme v presvedčení, že sme počas tohto incidentu neprišli o žiadnu nákupnú tašku s mozzarellou alebo cestovinami. To by nás naozaj mrzelo.
Zostaňme v zahraničí a pospomínajte či ste niekde boli a niečo zaujímavé zažili?
Mala som možnosť zajazdiť si napríklad v USA, kde som nejaký čas študovala a žila. Prvý krát to bolo už počas strednej školy, keďže v Alabame kde som bývala bolo možné jazdiť už od 16 rokov. Priebežne sa do spojených štátov vraciame na výlety a za kamarátmi, takže šoférovania je tam vždy dosť. Nezabudnem na jednu z našich ciest, keď sme s manželom prešli veľký kus západnej časti krajiny na prenajatom trojdverovom VW Beetle. Vyštartovali sme v San Franciscu v Californii a naspäť odlietali z Phoenixu v Arizone. Musím uznať, že na moje prekvapenie toto drobné autíčko zvládlo Yosemitský národný park, Death Valley aj Grand Canyon a veľké výškové a teplotné zmeny dobre; aj napriek tomu, že človek bol schopný z predného sedadla dosiahnuť až na zadné sklo.
Vedeli by ste si predstaviť, že žijete v USA a možno by ste tam mali aj pracovné väčšie možnosti?
Do Spojených štátov je príjemné vrátiť sa na dovolenku a za priateľmi. Majú krásnu prírodu a veľa atraktívnych miest na návštevu. Avšak predsa si myslím, že mi je naša európska mentalita bližšia a hoci mám v Amerike naozaj úžasných a dlhoročných kamarátov, zatiaľ som sa vždy chcela vrátiť domov. Napriek tomu, že si myslím, že moja angličtina je veľmi slušná a dokážem sa jazykovo a kultúrne pomerne rýchlo zorientovať, vzájomné porozumenie ľudí z rozličných krajín nie je iba o jazyku, ale aj o určitej výchove a pozadí.
Čo vás tam prekvapilo ohľadne šoférovania alebo motorizmu, s čím sa doma nemôžete stretnúť?
V Spojených štátoch pri bežnej cestnej policajnej kontrole kontrolujú alkohol v krvi tým, že vás nechajú prejsť po rovnej čiare. Podľa toho zhodnotia a deklarujú, či ste schopní bezpečne viesť motorové vozidlo. Ak som sa pri takej kontrole spýtala, či mi nedajú radšej fúkať a bolo by to istejšie, tester na dychovú skúšku nemali. Ich „skúškou“ som teda prešla a všetko bolo v poriadku.
Máte malú dcéru Elenku, rada s vami cestuje? Ako sa snažíte ju zabaviť počas dlhších ciest?
S Elenkou si radi spievame a púšťame hudbu. Ak počas dlhších ciest akurát nespí, púšťame jej v aute všeličo od Frozen, Neberte nám princeznú, ale aj pesničky z Bambuľky, či Polepetka. Zvládne však aj pomerne dospelácku hudbu, ktorú s nami často počúva. Minule mi pani učiteľky referovali, že si v škôlke spievala „Hello“ od Adele.
Dacia Logan MCV 0,9 TCe Easy-R Arctica je dostupná pre bežnú klientelu. Otestovali ste si tento model a prezraďte, čo si o ňom myslíte?
Za cenu 7390 eur je to priestranné kombi pre rodinu, ktorá potrebuje veľký priestor napríklad pre kočík a ich rozpočet im nedovolí kúpu iných typov značiek. Automat by mohol byť pohodlný pre matku, ktorá potrebuje auto na rozvážanie detí, musí byť multifunkčná a sústrediť sa na viac vecí naraz, vrátane sledovanie detí na zadnom sedadle. Nevedela som na začiatku z môjho laického pohľadu odhadnúť, aký má auto motor, ale na jeho relatívne veľký rozmer sa auto hýbalo pomerne svižne. Auto je dostatočné dlhé a tým pádom mali zadné sedadlá a tiež kufor dostatok miesta. Osobne mi trochu vadil dotykový displej, pretože odpútava pozornosť a ja neviem zároveň ťukať aj sledovať premávku. Lakťová opierka bola naopak celkom príjemná a vyhovujúca. Zvláštne bolo umiestnenie ovládania tempomatu a otvárania a zatvárania okien na stredovej konzole; väčšinou to býva zboku na dverách, tempomat pod volantom, aj keď je to možno iba otázka zvyku.
Systém Start – stop je úsporný hlavne v meste, keď sa často stojí na semafóroch. S ním je však v mojom prípade spojený aj krátky nekomfort hlavne počas leta, kedy počas vypnutia motora vypne aj klimatizácia a je to pomerne rýchlo cítiť, hlavne ak sa človek pohybuje v pomalej premávke alebo zápche.
Mohli by ste teda zhodnotiť, že reklamné slogany na Logane propagujúce štyri hodnoty: veľkorysý priestor, jednoduché ovládanie, inteligentné technológie a spoľahlivosť sú pri tomto modeli na správnom mieste?
Veľkorysý priestor určite platí, jednoduché ovládanie je možno iba otázkou zvyku. Inteligentné ovládanie ani spoľahlivosť z môjho naozaj laického pohľadu hodnotiť neviem. Môžem však potvrdiť, že toto auto je vhodné pre užívateľa s dôrazom na dostatočný úložný priestor a veľmi priaznivú cenu.
Text a foto: Alena Chorvátová