Profesionál
23.07.2017 21:48
Nemecká automobilka Mercedes patrí k špičkovým výrobcom áut a svojou širokou škálou modelov potvrdzuje svoju dominanciu na trhu. Každý jeden model je dizajnovo atraktívny a jedinečný, veď to má v génoch a neviem o nikom, komu by logo s trojcípou hviezdou bolo cudzie. Medzi obľúbené rady z tejto stajne patrí aj najmenší crossover GLA 220d 4MATIC a my sme dostali možnosť si ho vyskúšať. Prvý dojem je vždy veľmi dôležitý a my sme z neho nedokázali odtrhnúť zrak...jednoducho nemôžte prejsť len tak okolo neho bez povšimnutia. Je to pocit ako keď každý normálny chlap jedným očkom pokukuje po peknej babe. Robustná karoséria s nádhernými športovými líniami, chrómované ochranné kryty vpredu i vzadu a na podbehoch, či výrazná predná maska vytvára silný charakter auta.
Interiér je príkladom nemeckej precíznej prepracovanosti a výberom kvalitných materiálov. Predné športové sedačky vyzerajú naozaj pekne a pohodlne sa v nich sedí. Sú anatomicky tvarované, bočné vedenie v zákrutách drží ako kliešť, no čalúnenie je o čosi tvrdšie ako býva zvykom, ale nám to neprekážalo.Vďaka vyššej svetlosti je nastupovanie pohodlné a vodič má dokonalý výhľad na všetky strany. Aj miesta pre dlháňov ako som ja je tu požehnane. Palubná doska je bohatá na množstvo ovládacích tlačidiel, no žiadny strach mať nemusíte. Všetky ovládače sú prehľadné a potrvá chvíľku, kým sa s nimi skamarátite. Čerešničkou je však hlavný multimediálny systém Command, pekne čnejúci displej z palubnej dosky. Zabudnite na dotykové ovládanie, lebo tu stále funguje klasika a infotainment sa ovláda otočným ovládačom na stredovom tuneli pred lakťovou opierkou.
Druhá časť rozhrania s vodičom je displej palubného počítača, ktorý je umiestnený medzi dvoma tubusmi budíkov. Poskytuje množstvo informácií a ovláda sa výhradne z volantu. Trojramenný volant je potiahnutý kožou a vďaka ideálnej veľkosti a hrúbke venca je vhodný aj pre naše polovičky. Nezvyklým prvkom pre niekoho môže byť absencia pravej páčky pod volantom ovládajúcich stierače. Jej miesto nahradila páčka voliča prevodovky a ovládače stieračov sa presťahovalo na ľavú stranu k blinkrom. Ako som spomínal auto je priestranné a poskytuje dostatok priestoru pre pasažierov aj batožinu. Objem kufra je 421 litrov a pri sklopení zadných sedadiel sa kapacita zvýši na 1 235 litrov.
Pod kapotou sa nachádzal úsporný ale výkonný dieselový štvorvalec s objemom 2,2 litra. Možno by to chcelo aspoň šesťvalec s vyšším objemom, no budete prekvapení, akou energiou tento agregát disponuje. Na diaľnici dokáže byť suverénom a v teréne si s pohonom všetkých kolies dokáže poradiť tiež. Motor má kultivovaný chod, reaguje svižne na každý povel a nemá problémy s dychom. Mimoriadna je aj súhra motora so sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-DCT. Tak dokonalú jazdu som si dlho nevychutnal a je neskutočné, aký potenciál táto spolupráca v sebe skrýva. Žiadne obavy pri predbiehaní na krátkych úsekov mať nemusíte. Táto strela vyštartuje ako víchor a v športovom režime si jeho výkon môžete vychutnať naplno. Ďalšou silnou stránkou je podvozok. Vyznačuje sa tuhším prevedením, dokonalou stabilitou a je pýchou celého auta. S ľahkosťou zvláda žehliť nerovnosti našich ciest a pri ostrej jazde v ostrých zákrutách vďaka veľkým pneumatikám šikovne drží stopu. V teréne nemá tendenciu sa nakláňať, tak profesionálne je vyladený. Je to naozaj jedinečný model, ktorý spĺňa všetky atribúty dokonalého auta. Výborné jazdné vlastnosti, úžasný komfort a ten pocit z jazdy dokážu uspokojiť každého náročného zákazníka.
Text a foto: Ľubomír Feckanín
Mercedes-Benz GLA 220d 4MATIC |
|
Zdvihový objem cm3 | 2 143 |
Max. výkon v kW (k) pri 1/min | 130/3600-3800 |
Max krútiaci moment v Nm pri 1/min | 350/1400-3400 |
Maximálna rýchlosť v km/h | 215 |
Zrýchlenie v sek. 0-100 km/h | 7,7 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km) | 5,9/4,4/5,0 |
Cena testovanej verzie | 52 830 € |