RENAULT NEXT TWO: AKO BUDEME JAZDIŤ V ROKU 2020?
10.02.2014 14:54
Strata času, únava, stres, minutý benzín…. To je príbeh súčasného motoristu na cestách, ktoré sú čím ďalej, tým preplnenejšie. Prečo sa neuvoľniť a nebyť len pasažierom? Autonómne vozidlá znamenajú neskutočný krok vpred smerom k mobilite budúcnosti, k väčšej bezpečnosti na cestách. NEXT TWO je víziou spoločnosti Renault, predstava, ako by autonómne vozidlo mohlo vyzerať v roku 2020. Renault spája konektivitu s delegovaním určitých jazdných funkcií, pričom vodič získava užitočný extra voľný čas a popri tom sa zlepšuje aj bezpečnosť.
“Prototypom autonómneho vozidla NEXT TWO sa Renault snaží zaujať pozíciu na trhu pokročilých technológií, ktoré veríme sa dostanú na trh okolo roku 2020. S vozidlom NEXT TWO chceme skombinovať svety delegovaného jazdenia a konektivitu. Autonómne jazdenie zlepší bezpečnosť a ušetrí množstvo času vodičom. Byť « on-line » im umožní využiť tento čas napríklad na video-konferenciu, on-line nákup, môžu si študovať cestovné informácie a omnoho viac.” Carlos Ghosn, CEO Renault.
Vďaka jednoduchým, ale dôvtipným senzorovým technológiám, NEXT TWO oslobodzuje vodiča od šoférovania, čím získa extra čas v nasledovných situáciách:
Delegovanie jazdných funkcií v zápche pri rýchlosti do 30 km/hod,
Automatické parkovanie, kedy automobil samostatne zaparkuje na parkovisku špeciálne vyhradenom pre automatizované vozidlá. Táto funkcia zahŕňa nájdenie parkovacieho miesta, zaparkovanie a potrebné parkovacie manévre.
Na palube NEXT TWO môžu pasažieri efektívne využívať čas a benefity, ktoré im poskytuje doba mobilná. NEXT TWO využíva otvorený systém pripojenia, môže sa pripojiť na všetky dostupné siete (3G, 4G, Wi-Fi, atď.) a je kompatibilný so všetkými operačnými systémami. Pasažieri na palube nájdu všetko čo nachádzajú doma, alebo v kancelárii – v bezpečí, zatiaľ čo vozidlo jazdí samo.
NEXT TWO umožní motoristom získať a využívať voľný čas. Prepojenie konektivity a delegácie jazdných funkcií umožní vodičovi a pasažierom objavovať novú formu mobility. Či to bude čas využitý na prácu, alebo na relax, či ponechanie auta samostatne parkovať, počas nasledovných rokov pribudne množstvo nových aplikácií.
Dopravné zápchy na našich cestách produkujú viaceré problémy:
Strata 60 až 80 hodín ročne vo veľkých európskych mestách, alebo v USA – pokiaľ Vám cesta do práce trvá hodinu (zdroj: TomTom a INRIX)
Vodiči trpia únavou a stresom v týchto situáciách, čo má negatívny vplyv na ich zdravie
Energetická strata kalkulovaná na počte viac ako 16 billiónov litrov paliva v USA a v Európe (zdroj: Gartner).
Autonómne jazdenie je odpoveďou na riešenie týchto problémov. Hlavnou inováciou je delegovanie jazdných funkcií: v špecifických zónach NEXT TWO preberá kontrolu nad vozidlom. Vodič sa už nemusí sústredíť na situáciu na vozovke pre ním, ani vzadu. Vodič sa môže venovať iným aktivitám.
Druhou kľúčovou technológiou je konektivita. Systém je schopný sa kdekoľvek a kedykoľvek pripojiť na cloud služby, čo umožní vodičovi využívať získaný čas efektívne.
Vývoj takéhoto vozidla, ktoré jazdí samostatne a bezpečne, samozrejme ešte chvíľu potrvá. Avšak, NEXT TWO, ktorý vychádza z modelu Renault ZOE, reprezentuje prvotný krok smerom k riešeniu mobility budúcnosti. NEXT TWO je vybavený kamerou, predným senzorom a ultrazvukovým systémom, ktoré spolu vytvárajú okolo vozidla “ochrannú bublinu” a zabezpečujú tak pasažierom bezpečnosť.
NEXT TWO obsahuje systém rozšírenej reality, ktorý sprostredkováva vodičovi dodatočné informácie formou reálnych obrazov. Táto rozšírená realita je využívaná predovšetkým v navigačnom systéme.Veľký, centrálne umiestnený displej je možné ovládať dotykovo alebo pohybmi ruky. Infračervený senzor dokáže detekovať jednoduché pohyby ruky, čo umožňuje vodičovi prechádzať zoznamy (napríklad zoznam kontaktov) alebo prehliadať fotografie či listovať v zozname rádiových frekvencií bez toho, aby sa vodič musel nakláňať k displeju. Týmto jednoduchým ovládaním môže vodič zväčšovať obraz, alebo presunúť fotografiu alebo dokument z hlavného displeja na zariadenia patriace spolucestujúcim.