Rodinná pohoda

09.06.2018 12:00

Moderátor a redaktor Valér Ferko o svojej práci v televízii Markíza, o dopravnom spravodajstve, o vodičoch a o značke Ford a testovaní malého crossoveru EcoSport.


Valér, ste moderátor dopravného spravodajstva a pomáhate ľuďom sa orientovať v dopravnej špičke. Je to práca, v ktorej ste sa našli?


V Markízackom Teleráne robím presne toto. Informujem vodičov o stave cestnej premávky, o kolónach, o tom v ktorých častiach mesta pribúdajú či ubúdajú, ale aj nehodách, opravách ciest a všetkých vážnych rizikách ktoré ich môžu stretnúť. Je to príjemný a zároveň dôležitý info-servis pre našich divákov. Zároveň spolupracujem s jedným z najlepších koučov osobnostného rozvoja v Európe Andym Winsonom, s ktorým tvoríme aj online show Úspešní u Winsona a pripravujeme množstvo tréningov zameraných na rozvoj osobnosti. Moderujem dve relácie v západoslovenskej televízii a rôzne eventy, či dabingy pretože milujem kontakt s ľuďmi. Ten je pre mňa alfa a omega. Môžem povedať, že robím prácu, ktorá je mojím koníčkom a vášňou.

Vodičom v podstate pomáhate a hovoríte im to, čo potrebujú počuť, keď ráno šoférujú do práce...

Všetci vieme, aká je doprava frekventovaná. Žijeme v dobe, keď už takmer každý jazdí autom. Podávame s kolegami informácie, ktoré sú ráno nutnosťou pre každého vodiča a uľahčujú mu orientovať sa v premávke. Je to relácia, ktorá vás naštartuje do dňa, pripraví vás na rôzne situácie a ešte aj zabaví. Naozaj prežívam šťastné obdobie. Musím povedať, že v Teleráne sme fantastický kolektív. Mám v Markíze kolegov, ktorí robia svoju prácu kvalitne a na veľmi profesionálnej úrovni.

Sme pred letom, dovolenkami a cesty sú rozbité, opravujú ich a naozaj sa kolónam neviem vyhnúť. Ako to vidíte z vášho pohľadu?

Aj teraz to spolu vidíme, keďže sme počas rozhovoru jazdili v aute a natrafil som minimálne na tri diery...Na Mýtnej ulici je to aktuálne rozkopané, ale nielen tam, pomaly všade, kde sa pozriete, v každom obzvlášť väčšom meste. Nedávno to boli aj moje rodné Košice, či Bystrica. Navyše áut stále pribúda, preto si myslím, že by sa mali cesty rozširovať a upravovať postupne. Nie všetko hneď a naraz, aby nenastal kolaps. Čo najviac by vodičom pomohlo?! Budovanie diaľníc. Tá z Košíc je stále v nedohľadne, to nehovorím v opačnom smere na Prahu, kde je to ako tankodróm. Smutný fakt...


Ste aktívny vodič až tak, že máte na konte viac odjazdených kilometrov ako veľa profesionálnych vodičov? Vaše prvé auto?

Aktívny vodič, ktorý ročne najazdí približne 80 tisíc kilometrov. Samozrejme šoférovanie ma baví. Ak treba, tak viem zrýchliť, inak som, ale veľmi pohodový vodič. Moje prvé auto bol VW Golf štvorkovej rady, ktorý som dostal od rodičov a na učenie sa. Bolo skvelé. S týmto autom som dokonca aj prišiel žiť do Bratislavy a o zážitky na cestách nebola núdza. Momentálne jazdím na rôznych modeloch, vlastním Audi A4 kombi, a do rodiny nám čerstvo pribudol - teda manželke Mercedes GLA, s ktorým sme veľmi spokojní.

Fakt?! Tak, našim čitateľom porozprávajte, čo vám práve teraz prišlo na rozum...

Pamätám si, že keď som prišiel do Bratislavy, tak som sa naplatil pokút vo výške 10 000 korún! Najprv som vošiel do protismeru, potom som sa otáčal v zákaze, pribudli dopravné priestupky za rýchlosť, auto mi odtiahli a dostal som papuču. Cítil som sa ako „sedlák“ vo veľkomeste s ŠPZ - KE. Nemal som ani navigáciu, tak som si rozložil mapu v aute. Vždy deň pred som si šiel skúsiť trasu, aby som trafil a nezablúdil. Časom som si zvykol a keď som začal chodiť s mojou terajšou manželkou, tak sa to zmenilo. Ona má úžasný orientačný zmysel a pri nej nezablúdim. Dokonca pozná také skratky v Bratislave, že sa mám od nej čo učiť. Aj preto si myslím, že ženy sú veľmi dobré vodičky.

Predpokladám, že jazdíte od 18-tich rokov a ste mladý, tak sa vám nepošťastila nejaká dopravná kolízia?

Odkedy jazdím, nemal som našťastie žiadnu nehodu. Ako novinár som bol ale svedkom množstva smrteľných nehôd, pri ktorých zahynuli veľakrát aj mladí ľudia. Chodil som do terénu a videl som strašné miesta po nehodách na motorkách i autách. Stovky nehôd sme riešili v spravodajstve. Veľa mladých ľudí preceňuje svoje schopnosti a idú nad svoje limity. Riskujú, hazardujú so životom a sú žiaľ nepozorní.


Čo je podľa vás najväčším problémom v meste a čo vodiči nevedia?

Ľudia sa nevedia tzv. zipsovať. To že niekoho pustite pred seba vás rapídne nezdrží. Bol som kedysi hnevlivý vodič, trúbil som, nadával...časom som pochopil, že škodím iba sebe. Veľakrát som sa rozčuľoval pre nič. Teraz jazdím v pokoji a s rozvahou a úsmevom.

Zažili sme práve veľmi milý zážitok s mestskými policajtmi, ktorí boli k nášmu priestupku milosrdní a pustili nás...

Áno. Potreboval som si niečo vybaviť a zastavil som tam, kde sa nemá a vytrúbili ma mestskí policajti! S úsmevom mi pohrozili prstom a našťastie som stihol odísť včas a neblokovať premávku. Mohli mi dať pokutu, ale nedali...Na margo tých pokút. Veľakrát ma zastavili policajti. Ak ste slušný a uznáte svoju chybu, Na margo tých pokút ma veľakrát zastavili policajti, ale vždy som slušný a priznám svoju chybu. Policajti mi ju buď odpustia alebo znížia...dokážu urobiť ústupok, ale to záleží aj od nás.

 

Stretli ste sa tak trošku bližšie so značkou Ford alebo len tak okrajovo?

 

Veľakrát, dokonca ho môj svokor vlastnil. Je to dynamická a rozvíjajúca sa značka a je vidieť, že napredujú i v nápaditom dizajne. Ford EcoSport je výborné auto a cítil som sa v ňom komfortne a bezpečne. Ktovie? Možno raz pribudne v našej rodine aj auto tejto značky.

 

Malý inovovaný crossover Ford EcoSport s jednolitrovým motorom sme spolu jazdili v hektickej premávke, takže prezradíte nám vaše dojmy z jazdy...

 

Malé SUV s robustným dizajnom a v nádhernej žiarivo oranžovej farbe ma zaujalo hneď ako som ho zbadal. Dizajnové prvky bolo vidieť aj v interiéri ako bola prepracovaná stredová konzola, masívna palubná doska s prehľadným dotykovým displejom, všetko som to mal po ruke. Aj volant sa dobre držal a na sedadlách sa príjemne sedelo, vôbec nás to do strán nenakláňalo. Bonusom bolo, že som sa vedel spárovať so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto. Naozaj v interiéri cítiť kvalitu materiálov a precízne vypracovanie...napríklad sedadlá v kombinácii koža-čalúnenie. Pohodlné usadenie štyroch pasažierov bolo na mieste. Otváranie kufra do boku bolo super, pretože si aspoň nebuchnem hlavu pri klasickom otváraní veka hore. Benzínový 3-valec 1,0 EcoBoost bol dynamický a v kombinácii s manuálnou prevodovkou mne určite vyhovujúci hlavne na mestské jazdenie. Jamy som necítil, takže podvozok bol naozaj stabilný. Naozaj je EcoSport rodinné auto, dokonca sa pri tomto modeli neplatí vysoká poistka vzhľadom na objem motora. Tréning jazdných zručností v projekte „Jazdím Ford pre život“ je vhodný práve dámam, pre ktoré je Ford EcoSport vhodným spoločníkom na ich cestách...

Text a foto: Alena Chorvátová

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode