Pohodlie nadovšetko

06.01.2013 10:01

Známy herec Pavol Topoľský si zajazdil na rodinnom Peugeote 4008 a porozprával nám svoje motoristické postrehy

 

Po štúdiu na VŠMU ste sa venovali  nielen účinkovaniu na Novej scéne a v divadle West, ale aj dabingu, reklame a vyskúšali ste si aj dabingovú réžiu. Diváci vás môžu vidieť v televíznom  seriáli Panelák. Mohli sme vás ešte niekde vidieť?

Mohli ste ma vidieť v rozprávkovom muzikáli  „Princ a večernica“, ale bohužiaľ mám turné s ôsmym svetadielom po Slovensku a nedalo sa to skĺbiť, tak som od toho upustil. Inak som 15 rokov na voľnej nohe. Okrem iného hrám v štúdiu L+S v komédii Opačné pohlavie a televízne projekty už boli spomenuté.

Skúsim sa opýtať na inakšiu nôtu a to je, ako dlho ste aktívny vodič?

 Aktívny vodič som 15 rokov. Vodičák som si najprv urobil na malé motorky a hneď som si kúpil Pioniera. Ten čas letí, vodičák mám rovných 36 rokov.

Myslíte si, že dnes autoškoly poriadne vodičov nepripravia do bežnej cestnej premávky?

Kedysi sa jazdilo na škodovkách a to čo sa robí dnes na cestách by som neprisudzoval autoškolám, ale arogancii a bezohľadností vodičov. Pred 36 rokmi nebola taká hektická premávka ako dnes. V našom baráku mali 2-3 rodiny auto. Dnes má každá rodina 2-3 autá. Nepoznali sme  slovo kolóna a cesty boli prázdnejšie.

V ktorej krajine sa vám dobre jazdí?

Veľmi dobre sa mi jazdí v Rakúsku a v Nemecku. Slušnosť na cestách, čo u nás to neexistuje. Naopak naši vodiči tam poslúchajú a sa menia sa na dobrých hneď za hranicami našej republiky. To nechápem.

Pravostranné riadenie ste niekedy v živote vyskúšal?

V Londyne som sa viezol taxíkom a pozoroval som vodiča na pravej strane ako šoféruje. Bola to pre mňa hotová katastrofa, keby som mal ja šoférovať. Bál by som sa sadnúť za volant, asi by som musel začať odznova ako keď sa dieťa učí chodiť. Angličania sa k sebe správajú aj na cestách ohľaduplno. Aj keď majú kolóny ako u nás, tak jazdia plynulo a usporiadane. Jednoducho ukážkovo.

Vážnu nehodu ste nemali za tých 36 rokov?

Nemal, ale raz som dostal šmyk a hodilo ma o dopravnú značku a rozbil som si len blatník. A odtiahla ma odtahovka , lebo som zle som zaparkoval. Papuču som mal asi dvakrát, ale inak nie som chronický priestupkár.

Vaše prvé auto?

Ako študent som si kúpil trabant za dvetisíc korún československých a veru horko ťažko našetrených. Bola to veľká sranda.  Dvojtakt bol ako hodinky a naštartoval hocikedy len odmietal ísť za Bratislavu. Potom som si kúpil v Tuzexe za bony Škodovku 120 s hranatými svetlami. Neskôr prišiel Peugeot 205 a dve 307-čky za sebou. Asi desať rokov som jazdil len Peugeoty. Nesklamali ma. Momentálne jazdím na Honde Civic 1,8.

Ako často meníte auto?

Každé štyri roky mám nové auto. Autá sú drahý koníček a dnes je luxus mať staré auto ako kedysi, keď si „Škodule“ ľudia opravovali samy, ale dnes to už nejde. „Dolízovať“ a kúpiť nové, žiť ako človek.

Dodržiavate rýchlosť v obci aj mimo nej?

130 km/h po diaľnici a 50-tkou po meste. Normálne už veľakrát som zažil dopravné situácie mimo mesta, kde človek v rámci bezpečnosti ocení, že ťa to auto nenechá v štichu. Pridám a mám akceleráciu a nie dám nohu na plyn a nič. Preto mám radšej rýchlejšie a športovejšie autá. Aby som vyriešil krízovú situáciu, keď treba.

Postrehli ste nejaký zaujímavý faktor čo sa týka dopravy v meste?

Jediné čo vidím ako chodec, keď idem s kočíkom je, že ženy mi zásadne nedávajú prednosť na priechode pre chodcov. Drahé, lacné auto, to je jedno, ale žena mi nikdy nezastaví. Asi mám smolu, ale to je jav, ktorý ma zaráža a poburuje. Veď žena matka, či? A druhá vec je, že vodiči nevedia, čo majú robiť, keď húka sanitka. Doprava majú ísť tí čo sú vpravo a naopak, ale to je pre niektorých vodičov španielská dedina! By ste videli, keby viezli nejakého príbuzného, že by zrazu všetci vedeli čo treba!

Nový Peugeot 4008 vás niečím zaujal?

Tento rodinný Crossover ma zaujal nielen rozmermi, že  je vyšší, ale aj sa v ňom cítite oveľa bezpečnejšie. Predok je síce mohutnejší, ale je v ňom nielen vpredu, ale aj vzadu veľa priestoru. Kufor je výborný, do Chorvátska  sa zbalíte aj na dva týždne. Vzadu v kufri je rezerva, čo sa mi páči, lebo som už párkrát ostal visieť a musel som riešiť nepríjemnú situáciu. Keby som ju nemal tak ten defekt by som neporiešil. Neviem prečo sa už rezerva do kufra nedáva... Stačí aj náhradné koleso, ale aby tam bolo. Motoricky je 1,8 diesel naozaj živý a akceleračne na výbornej úrovni. Pomýlilo ma, že to meria teplotu, lebo diesely sa nezvyknú zahrievať. Navigáciu to má, lebo tú ja potrebujem k životu. Rádio mám vždy zapnuté aj tempomat. Ten mi už ušetril milióny na pokuty, takže nehrozí že by som platil. Aj keď niečo som už platil, to je normálne, stane sa hocikomu. V 4008-ke je zadná cúvacia kamera, tak to je super. Dizajn palubovky a jednoduchý dotykový displej zaujme hneď ako nasadnete do auta. Nestrácam sa tu, sedím pohodlne vo veľkom priestore a opticky sa zväčšuje vnútorný priestor presklenenou panoramatickou strechou. Pre pasažierov sediacich vzadu je to príjemné spestrenie jazdy. Cestujem často do Košíc a rád si užívam cestu aj na zadných sedadlách, ak sa dá. Vidím, že v Peugeote sa dá vypnút airbag spolujazdca. Pre tých, ktorí majú dieťa a chcú si ho dať v autosedačke dopredu. Niektoré automobilky to nerobia. Informačný ukazovateľ o priemernej spotrebe ukazoval okolo 7 litrov na sto km, čo je celkom slušný údaj na také rozmery. 4008-ka perfektne sedí na ceste, má mäkké pruženie vďaka tlmičom aj mäkké pérovanie. K tomu 4x4 do kopcov je ozajstný bonus. Štvorčlenná rodina sa zbalí na výlet a môže s týmto rodinným autom vyštartovať aj s truhlou na kapote a isť lyžovať na hory či v lete k moru. Päť ľudí sa sem v pohode zmesti.

Text: Alena Chorvátová

Foto: autorka

 

 

 

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode